ads

افغانستان در سال 2010

امروز اول سال 2011  میلادی است. وقتی از پشت دریچۀ این سال به سالی که گذشت نیم نگاهی بیاندازیم، افغانستان در مرکز گرهی تضاد های جهانی و منطقه ای قرار داشت. درین سال در گیری ها از هندوکش گذشت و 9 ولایت شمال را درنوردید.

نویسنده: The Killid Group
11 جدی 1389
افغانستان در سال 2010

امروز اول سال 2011  میلادی است. وقتی از پشت دریچۀ این سال به سالی که گذشت نیم نگاهی بیاندازیم، افغانستان در مرکز گرهی تضاد های جهانی و منطقه ای قرار داشت. درین سال در گیری ها از هندوکش گذشت و 9 ولایت شمال را درنوردید.

رویارویی ها خونین تر شد و با آمدن 30 هزار سرباز جدید امریکایی شدت در گیری ها بالا تر رفت. در این سال 709 سرباز خارجی به قتل رسیدند و تلفات غیر نظامی 30 در صد افزایش یافت. عملیات انتحاری و انفجاری نیز در این سال نسبت به 2009 بیشتر بود. برنامه صلح با طالبان در 2010 محور اساسی سیاست دولت افغانستان را تشکیل داد، برگزاری جرگۀ مشورتی صلح  وتشکیل شورای عالی صلح که ربانی در راس هر دو قرار داشت، با سرو صدای زیادی همراه گشت.

اما طالبان در برابر این پیشنهاد فقط با آتش و گلوله پاسخ گفتند، ملا برادر در پاکستان دستگیر شد و این روند تا حال نتیجه ای نداشته است. درپایان برگزاری جرگۀ مشورتی به علت بی کفایتی در تامین امنیت جرگه، امرالله صالح رییس عمومی امنیت ملی و حنیف اتمر وزیر داخله،از کار برکنار شدند.

در این سال رفت و آمد طالبان در دوسوی مرز میان افغانستان و پاکستان ادامه داشت و طیاره های بی‌سرنشین امریکایی همچنان به حملات شان بر سنگر های القاعده در وزیرستان ادامه دادند. 25 هزار نیروی القاعده وزیرستان را ترک به یمن رسیدند و جنگ شدیدی میان نیروهای یمنی و جنگجویان القاعده در آن کشور جریان یافت. طیاره های بی‌سرنشین امریکایی در این کشور نیز برمقرهای  القاعده بمباران شان را آغاز کردند.

در این سال رویارویی حکومت با ولسی جرگه باعث شد تا کرزی با ده وزیر سرپرست در کنار 14 وزیر اصلی کار کابینه را پیش ببرد. انتخابات پارلمانی در 27 سنبله با هزار و یک مشکل بر گزار شد و با اینکه مردم رغبتی به شرکت در این انتخابات نداشتند، کمیسیون سمع شکایات یک میلیون و سه صد هزار رای را باطل اعلان کرد و 27 تن از برندگان را به علت تخلف حذف نمود.

لوی سارنوال اعلان کرد که اکثربرندگان از طریق سرای شهزاده و دوبی پیروز شده و در این رابطه هفت  نفر را دستگیر کرد و بعد دست اعضای کمیسیون ها را نیزدر فساد دخیل دانست و صورت دعوایش را به ستره محکمه برد. ستره محکمه، محکمۀ خاص پنج عضوی را تشکیل داد که تا حال حکمی از سوی آن صادر نشده است و نتیجۀ این انتخابات همچنان معلق و پا درهوا باقی مانده است.

در سالی که گذشت، فساد همچنان بیداد کرد و گفته شد که هر فرد افغان در این سال 183 دالر رشوه پرداخته اند. بر فرق این همه فساد، دولت ایران به کرزی و رئیس دفتر او سالانه ملیون ها یورو رشوه پرداخته. با اینکه سفیر ایران در کابل این «اتهام» را رد کرد و توهین کننده خواند، اما در فردای آن کرزی در یک  کنفرانس مطبوعاتی اخذ این پول ها را تایید نمود و گفت سال یکی دوبار این «کمک» از سوی کشور برادر ایران برای ارگ صورت می گیرد.

در سالی که گذشت، فقر و بیکاری بد تر از سال ماقبلش ادامه یافت، کابل به شهر گدایان مبدل شد و چند اقدام سطحی برای جمعاوری گدایان بی معنی شد و ده‌ها جوان برای فروش نیروی کار شان به سوی ایران فرار کردند که با برخورد های ضدانسانی پاسداران مرزی آن کشور رو به رو شده، تعداد کشته و زخمی شدند، ایران با اینکه در این سال همچنان آبهای دریا های هلمند، خاشرود، فراهرود، هاروت رود و هریرود را مکید، از شاهراه های ترانزیتی و حلقوی افغانستان سود برد، برای عبور هزار میگاوات برق از تاجکستان به فاصلۀ هزار کیلومتر از خاک افغانستان استفاده کرد، مال التجارۀ بندر سود آور چاه بهار از طریق افغانستان به گردش در آمد، اما با این همه، در اخیر سال هزاران تانکر تیل و گاز افغانستان را بر سرحد ایران- افغانستان به این دلیل که از این مواد، نیرو های اشغالگر ناتو در افغانستان استفاده می کنند، ورود شان را به افغانستان ممنوع قرار داد.

در این سال معاهدۀ تجاری افغانستان و پاکستان نیز به امضا رسید، اما 4هزار کانتینر باری که از مدتها در بندر کراچی بند مانده و مالکان آنها هر روز جریمه تحویل می دهند، همچنان در بندر کراچی بند ماند که تا حال برای دولت پاکستان جریمه تحویل می دهند.

افغانستان در این سال بیشتر به یک بازار مصرفی تبدیل شد و سرمایه داران خارجی فقط 500 ملیون دالر در افغانستان سرمایه گذاری کردند.

در سالی که گذشت، سایت ویکی لکس در مورد افغانستان اسنادی را افشا کرد که از یکطرف روابط استخباراتی بعضی افراد در ارگ را با امریکا و برخی افراد را با ایران  افشا کرد و این را هم افشا نمود که احمد ضیا مسعود 52 ملیون دالر را به دوبی برده و ایران نه تنها به کرزی و داوود زی که برای نمایندگان پارلمان و معاونان و برخی از روسای عمومی نیز پول می پردازد، در میان وکلای ولسی جرگه مشخصاً از اکبری، عالمی بلخی و جبرییلی نام برده است.

در سالی که گذشت، کنفرانس بین المللی کابل به دنبال کنفرانس لندن بر گزار شد که در ان 70 کشور و نهاد بین المللی شرکت کردند و دولت افغانستان از اینکه توانست این کار را خوب به سر برساند، به خود بالید، اما میزان کمک ها اعلان نشد.

در این سال رفت و آمد های دپلماتیک در افغانستان بسیار بالا بود، اما بسیاری آنها خلاف عرف دپلماتیک بی توجه به دولت افغانستان در ولایات سفر کرده،  از همان راهی که آمده بودند، دوباره رفتند، اوباما به بگرام آمد وبه کابل نیامد، انگلا مرکل به مزار آمدو کرزی نزد او به مزار رفت و دهها مورد از این قبیل صورت گرفت.

باز بینی ستراتیژی اوباما نیز صورت گرفت که تغییر قابل توجهی  در آن دیده نشد. مقامات ارشد امریکایی در آخر امسال خوشبینی خود را از شکست القاعده و طالبان نشان داده و گفتند که چرخش مهم در جنگ به میان آمده است، نیرو های اربکی در هشت ولایت ساخته شد و نیرو های حزب التحریر ازبکستان  در کندز جابجا شدند.

در این سال وضعیت محیط زیست کابل به اندازه ای وخیم شد که روز های پنجشنبه نیز در کابل رخصتی اعلان گشت و گراف امراض تنفسی در پایتخت فوق العاده بالا رفت. در بخش مسابقات جهانی ورزشکاران افغانستان نیز در المپیک جهانی شرکت کردند که نثار بهاوی باز هم ورزش کار ایرانی به نام فرزاد عبداللهی را نقش زمین کرد و تیم کرکت افغانستان با افتخار درخشید وبالاخره ورزشکاران افغان از کوانجو، دو مدال نقره و یک مدال برونز آوردند که افتخار عظیم برای مردم افغانستان بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA