ads

افزایش 40 درصد در اقلام صادراتی كشور

اداره انكشاف صادرات از نبود سردخانه‌ها و مشكلات ترانزیتی شكایت می‌كند.  اداره انکشاف صادرات كشور می‌گوید كه صادرات افغانستان در سال جاری، افزایش یافته و میوه‌های خشک و تازه، اقلام اصلی صادراتی امسال بوده است. این اداره تأکید می‌کند که باید راهکارهای بهتری برای افزایش صادرات صورت گیرد.

نویسنده: The Killid Group
8 جدی 1392

اداره انكشاف صادرات از نبود سردخانه‌ها و مشكلات ترانزیتی شكایت می‌كند.

اداره انکشاف صادرات كشور می‌گوید كه صادرات افغانستان در سال جاری، افزایش یافته و میوه‌های خشک و تازه، اقلام اصلی صادراتی امسال بوده است. این اداره تأکید می‌کند که باید راهکارهای بهتری برای افزایش صادرات صورت گیرد.

نجلا حبیب‌یار، رییس اداره انکشاف، در مصاحبه با “دویچه وله آلمان” گفت که در ربع اول سال 1392 صادرات افغانستان 40 درصد رشد داشته است. او افزود: “40 درصد به صورت عمومی و 60 درصد در عرصه زراعت، ما رشد صادرات داشتیم. نباتات طبی، میوه خشک و میوه تازه اقلام کلیدی هستند که ما از افغانستان صادر می‌کنیم.”

این اداره می‌گوید كه زعفران به یکی از نباتات پردرآمد برای افغانستان تبدیل شده است. در حال حاضر، دهقانان ولایت هرات بیش‌تر زمین‌های شان را زعفران می‌کارند و از درآمد آن نیز راضی هستند.

زعفران افغانستان توانسته در بازارهای اروپایی نیز بازار خوبی پیدا کند.

خانم حبیب‌یار گفت که تنها در ربع اول سال 1392، افغانستان، 114 ملیون دالر صادرات داشته است. این کشور توانسته در ربع دوم سال، میوه تازه را بیش‌تر به کشورهای هند و پاکستان صادر نماید.

براساس ارقام اداره صادرات، افغانستان روزانه 300 تن میوه تازه به پاکستان صادر کرده است و این مقدار میوه تنها از کابل صادر شده است.

رییس اداره انکشاف صادرات گفت، در سال جاری، صادرات قالین نیز رشد خوبی داشته است. او گفت با وجودی که قالین در سال‌های اخیر، بازار چندانی نداشت، اما حالا یک بار دیگر به یکی از اقلام مهم صادراتی كشور تبدیل شده است. حبیب‌یار افزود: “قالین افغانستان که مارکیت خود را از دست داده بود، حالا می‌تواند به خوبی رقابت کند. ما در ماه جنوری، قالین افغانستان را به جرمنی می‌بریم و در مسابقه جهانی قالین شرکت می‌کنیم.”

براساس اظهارات خانم حبیب‌یار، نباتات طبی افغانستان به یک کالای بسیار مهم و پردرآمد صادراتی كشور تبدیل شده است.

مشکل صادرات

اداره انكشاف صادرات می‌گوید در صورتی‌که پاکستان به موافقتنامه “اپتا” که براساس آن تاجران افغان می‌توانند لاری‌های شان را به شهرها و بنادر پاکستان برسانند، پای‌بند بماند و مطابق با آن عمل کند، صادرات کشور به‌صورت چشم‌گیری بهبود خواهد یافت. اما خانم حبیب‌یار می‌گوید در این مورد مشکلاتی وجود دارد: “ما مشکلات ترانزیتی خود را داریم. دست‌رسی ما به مارکیت‌های اتحادیه هم‌کاری منطقه‌‌ای کشور‌های جنوب آسیا (سارک)، به‌خصوص هندوستان، محدود است. در ازبکستان هم مشکلات داریم. ما می‌توانیم از ازبکستان به قزاقستان میوه صادر کنیم، اما عملاً ناممکن است.”

اداره انکشاف صادرات كشور تأكید می‌كند كه نبود سردخانه و ضایع شدن میزان زیادی از میوه و سبزیجات تازه، سبب شده تا صادرات کشور آن‌چنان که باید رشد نداشته باشد. خانم حبیب‌یار می‌افزاید: “چیزی که انبار می‌شود را باید بتوانیم در سردخانه‌ها نگاه کنیم و دهقان ضرر نبیند. وزارت زراعت به تازگی برای ساخت سردخانه‌ها اقدام کرده که می‌تواند محصولات را حفظ کند.”

به دلیل نبود سردخانه‌ها، تاجران پاکستانی، میوه تازه، سبزیجات، پیاز و کچالوی افغانستان را در فصل برداشت، به قیمت ارزان خریداری کرده و به پاکستان می‌برند، اما در فصل زمستان دوباره به افغانستان صادر کرده و با چند برابر قیمت دوباره به افغان‌ها می‌فروشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA