ads

افزایش گدایان و بی‌کفایتی مسئولان

با اين كه کاهش فقر و حمایت از خانواده‌هاي آسیب‌پذیر، بخشي از استراتیژی ملی کشور را تشكيل مي‌دهد و ا ين استراتيژي مدت زيادي است كه از سوي جامعه جهاني و دولت افغانستان ايجاد شده، اما آمار و ارقام ارائه‌شده، گوياي اين است كه اکنون 36 درصد مردم افغانستان زير خط فقر قرار دارند. به گفته آگاهان، اين خود نشانگر ضعف مسئولان دولتي و حكومتي در تطبيق اين استراتيژي است.

نویسنده: The Killid Group
15 عقرب 1389
افزایش گدایان و بی‌کفایتی مسئولان

با اين كه بخشي از استراتیژی ملی افغانستان را کاهش فقر و حمایت از خانواده‌هاي آسیب‌پذیر تشكيل مي‌دهد و ا ين استراتيژي مدت زيادي است كه از سوي جامعه جهاني و دولت افغانستان ايجاد شده، اما آمار و ارقام ارائه‌شده، گوياي اين است كه در حال حاضر 36 درصد مردم افغانستان زير خط فقر قرار دارند. به گفته آگاهان، اين خود نشانگر ضعف مسئولان دولتي و حكومتي در تطبيق اين استراتيژي است.

افزايش گداها در شهر، مشكل عمده‌اي را براي شهروندان كابل به وجود آورده است.

شماري از مردم از فزوني روز به روز گداها در شهر شکایت دارند.

كامله، يك تن از شهروندان كابل از دولت مي‌خواهد تا در جمع‌آوري گداها از سطح شهر و بازارها  اقدام کند.

شکایات شهروندان کابل در حالی از افزایش گداها صورت می‌گیرد که مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند: جهت جمع‌آوري گداها از سطح شهر، كميسيوني را ايجاد نموده اند كه معاون دوم ریيس جمهور در رأس این کمیسیون  قراردارد.

با اين حال، عبدالکریم لالا، مسئول نظارت و تنظيم امور اين برنامه، مي‌گويد: اين كميسيون که از دهم ثور سال جاري به فعاليت آغاز نموده تا کنون 2500 گدا را د جمع آوري نموده است که 800 تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

وي مي افزايد: در ميان این گداها كساني اند كه با وجود تعهد به عدم تكرار گدایی، اين عمل را مكرراً ادامه داده اند كه بر اساس قانون، جرم محسوب مي‌شود.

با اين حال، قدرت الله رياضت، سرپرست تنظيم و تأمينات وزارت كار، امور اجتماعي، شهدا و معلولين، مي‌گويد: بعد از تفكيك گداها توسط اين كميسيون، زنان و کسانی که سن شان كمتر از 18 سال باشد، توسط اين وزارت به مرستون‌ها سپرده مي‌شوند و بعد از بررسي براي تعدادی از آنان زمينه كار نیز مساعد خواهد شد.

اما  گل حسن، یک تن از گداهای شهر که جهت گدایی در مقابل يكی از هوتل‌های شهر نشسته بود، به رادیو کلید گفت: اگر دولت برای ما کار بدهد، ما هیچ‌گاه دست به گدایی نمی‌زنیم.

با اين همه، كارشناسان مسایل اجتماعي به اين باور اند كه اگر براي جمع‌آوري گداها طرزالعملي منظم ترتيب نگردد، نمي‌توان به اين مشكل، نقطه پايان بخشيد.

حبيب الله رفيع،  كارشناس مسایل اجتماعي، عدم توجه دولت به طبقه فقير جامعه و فساد موجود در ادارات دولتي را از دلايل افزايش ميزان گدايي در كشور مي‌داند.

با اين كه بخشي از استراتیژی ملی افغانستان را کاهش فقر و حمایت از خانواده‌هاي آسیب‌پذیر تشكيل مي‌دهد و ا ين استراتيژي مدت زيادي است كه از سوي جامعه جهاني و دولت افغانستان ايجاد شده، اما آمار و ارقام ارائه‌شده، گوياي اين است كه در حال حاضر 36 درصد مردم افغانستان زير خط فقر قرار دارند که به گفته آگاهان، اين خود نشانگر ضعف مسئولان دولتي و حكومتي در تطبيق اين استراتيژي است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA