ads

افزایش قیمت چوب، نگرانی اصلی خانواده‌ها

با نزدیک شدن فصل زمستان قیمت مواد سوختی مانند چوب و گاز، هرساله بالا می‌رود و خانواده‌ها از این ناحیه به شدت دچار مشکلات و تشویش می‌گردند.  

نویسنده: The Killid Group
25 میزان 1389
افزایش قیمت چوب، نگرانی اصلی خانواده‌ها

با نزدیک شدن فصل زمستان قیمت مواد سوختی مانند چوب و گاز هرساله بالا می رود و خانواده ها ازاین ناحیه به شدت دچار مشکلات و تشویش می‌گردند.

درسال گذشته قمیت چوب تا مرز پنج هزار افغانی در هر خروار می رسید؛ ولی اکنون که هنوز فصل زمستان نرسیده است، قیمت یک خروار چوب در بازار به بالاتر از پنج هزارافغانی رسیده است.

گل احمد یکی از فروشندگان چوب می گوید: “دلیل این که قیمت چوب چرا بالارفته برای من هم معلوم نیست؛ ولی باران های اخیر تأثیر زیاد بالای قیمت ها گذاشته است.”

بشیر احمد فروشندهء دیگر درمورد چنین می گوید: “یک خروار بوره ارۀ چوب ارچه ٧٥٠٠ افغانى، یک خروار بوره ارۀ چوب بلوط ٦٥٠٠ افغانى، و یک خروار بوره ارۀ مخلوط از چوب بلوط و ارچه را ٧٠٠٠ افغانى به فروش می رسانند.”

این قمیت نسبت به سال گذشته افزایش 1000 هزارافغانی را درهر خروار نشان میدهد.

غلام حضرت پیرمرد قد خمیده ای است که مقدار بوره اره خریداری نموده، وی می گوید: “مصرف سوخت زمستان خانواده ما سه خروار چوب است؛ اما اکنون تنها توان خریداری یک خروار را دارم، مجبورم حالا همین مقدار را تهیه کنم چون می ترسم قیمت از این هم بالا برود.”

کابل زمستان سرد وهوای خشنی را درخود دارد، لذا مواد سوختی از جمله ضرورت مبرم تمام خانواده ها به شمار می رود.

زلمی که با موترتکسی خویش در شهر کار می کند؛ از افزایش قیمت مواد سوخت بسیار نگران است وی می گوید: “هر وقت که قیمت ها بالا می رود، دوباره پائین نمی آید، من تا هنوز چوب نخریده ام، خدا می داند که توان خرید آنرا پیدا کنم یانه؟”

فوزیه معلم یکی از لیسه های کابل که تنها نان آور خانه اش می باشد با دل پر درد از بی پروایی دولت می گوید: “مقامات خودشان نیاز به چوب ندارند، زیرا خانه های آنان با سیستم فعال گازی گرم می گردد و افزایش قیمت چوب برای آنان چیزی بی معنی است، از دل خانواده های غریب نمی آیند. من ازهمین اکنون به خاطر تهیه چوب، خواب درچشمان ندارم، نگرانم که چگونه اولادهایم را از خطر سرمای شدید زمستان نجات دهم.”

عبدالرشید از بی انصافی چوب فروشان شکایت دارد، وی به این باور است که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت چوب وجود ندارد؛ ولی این چوب فروشان اند که با استفاده از سرد شدن هوا دراین فصل سال، قیمت ها را بالا برده اند.

از سوی دیگرهم اكنون یك لیتر تیل دیزل در تانك های تیل كابل 50 افغانی و یك لیتر تیل پترول ۴۴ افغانی است درحالی كه چند ماه قبل یك لیتر تیل دیزل پائین تر از 40 افغانی و یك لیتر تیل پترول هم حدود 35 افغانی بود.

درعین حال مشرانو جرگه نیز هفته گذشته از افزایش قیمت مواد سوختی در آستانهء فرارسیدن فصل زمستان ابراز نگرانی كرده و از دولت خواست تا با درنظر داشت مصلحت عامه، قیمت ها را كنترول كرده و از بلند رفتن نرخ مواد سوختی جلوگیری كند.

صبغت الله مجددی رئیس مشرانو جرگه گفته است، وظیفه حكومت است تا با درنظرداشت عدالت، طوری قیمت ها را كنترول كند تا فروشنده هم ضرر نبیند و هم مردم توان خرید مواد سوختی را داشته باشند.

وی افزود به خاطر مصالح مردم حکومت باید مداخله کند: “برای حکومت واجب است اگر مخالف قانون هم باشد مصلحت عامه تقاضا می کند تا قمیت ها را در بازار کنترول نماید.”

اما یک تن از سناتوران، اخاذی غیرقانونی نهادهای دولتی درمسیر راها را از جملهء دلایل افزایش قیمت ها می داند.

به باورآقای گل احمد اعظمی، هم اكنون از سوی شاروالی ها در مسیر راه ها نیز به صورت غیر قانونی از اموال تاجران پول اخذ می گردد.

درهمین حال وزارت تجارت وصنایع از اقدامات این وزارت جهت کاهش قیمت ها ازجمله مواد سوختی با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان خبرمی دهد.

فرهاد افغانزوی سخنگوی وزارت تجارت گفته است: “هم اكنون با یكی از كشورها، بحث در رابطه به چگونگی خریداری مواد نفتی جریان دارد كه به گفته وی خریداری این مواد می تواند بالای كاهش قیمت تاثیر مثبت به جا بگذارد.”

وی اضافه نمود، هیئتی به سرپرستی معین وزارت تجارت و صنایع به كشورهای آسیای میانه به منظور خریداری مواد نفتی سفر كرده است.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع درعین حالی که حمایت دولت از بازار آزاد را یاد آوری می کند، اما می افزاید، انحصار، احتكار و متضرر ساختن مردم، خلاف قوانین كشور بوده و وزارت تجارت در برابر این اعمال با جدیت ایستاده گی و برخورد قانونی خواهد كرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA