ads

افزایش روند بارداری دختران خوردسال در فلپاین

قرار گزارش اداره احصائیه ملل متحد، فلپاین یگانه کشور در منطقهء آسیا پاسفیک است که در دو دهه اخیر، شمار بارداری دختران خوردسال در آن، رو به افزایش است.

نویسنده: zekria
14 سرطان 1396
افزایش روند بارداری دختران خوردسال در فلپاین

قرار گزارش اداره احصائیه ملل متحد، فلپاین یگانه کشور در منطقهء آسیا پاسفیک است که در دو دهه اخیر، شمار بارداری دختران خوردسال در آن، رو به افزایش است.
در کشوری که کلیسیای کاتلولیک قدرت بسزایی داشته و سقط جنین غیر قانونی است، از هر 10 زن جوان (سنین 15 الی 19 سال)، یک تن آن مادر است. من با دختری 14 ساله به اسم شارونات، در یک لیسه عالی ملاقات نمودم که هفته یکبار با دیگر جوانان همسن و سال خویش آمده درس می خواند.
موصوفه همین امروز دخترک خوردسال خود را نزد عمه اش گذاشته و خود برای فراگیری مضامین ساینسی به اینجا آمده است، مانند بسیاری از زنان جوان فلپاینی، در حالی مادر شده است که آمادگی اش را نداشت.
شارونات خود می گوید: “نمی دانستم با یک اتفاقی که شاید سهوا یا عمدا رخ می دهد، مادر می شوم. چیزی که بعد از سپری شدن چهار ماه برایم معلوم شد. پدر طفلم دوست دوران کودکی ام بود که بعدا دوست پسرم شد، ولی بعد از تولد طفل از پذیرش آن خودداری کرد و از حمایت من دست کشید. وی می خواست طفل پسر باشد… من هنوز هم در قریه زندگی نموده مشغول پرستاری طفل و انجام کار های خانه هستم، ولی وی مشغول پیشبرد تحصیلات خویش است. مشکل اینجاست که مردم با دیدن سن و سال و طفل آغوشم، مرا به تمسخر می گیرند.”
خانم تریسیتا بولور، که در شفاخانه دولتی منطقه کالاپن مصروف کار است می گوید، در جریان کارم حتی با مادرانی برخورده ام که 11 سال سن داشته اند. وی می گوید، مادر شدن در ایام طفلی، ابعاد و خطرات بزرگی را در پی دارد. امکان دارد فشار خون مادر بالا برود که مانع نمو و انکشاف طفل و یا حتی سبب تولدی های قبل از وقت شود.
داکتر تریسیتا که از نبودن شفاخانه و کلنیک های صحی بخاطر مداوای مادران خورد سال در کشور شکایت دارد می افزاید: “عدم موجودیت امکانات صحی مناسب برای تداوی و معالجه ء مادران خوردسن، خصوصا در مناطق کوهستانی و غیر شهری، مشکل بزرگی است که باید به آن پرداخته شود. در غیر آن نارسایی ها و بحران کنونی دوام خواهد کرد. ”
به قول فعالان و کارکنان صحی، با اینکه سقط جنین در فیلپاین غیر قانونی است، اما سالانه در این کشور حدود 500 هزار نفر دست به این کار می زنند.
اما اخیرا آواز های در مخالفت با افزایش این عمل اینجا و آنجا بلند شده است، چنانچه آقای “اودی کوینیو” یکی از معترضین این عمل در ایالت “کالا پن” می گوید: “ما میدانیم که روند مادر شدن قبل از وقت دختران خوردسن رو به افزایش است. بسیاری از آنها هنوز هم از بیم شرم و رسوایی های اجتماعی مشکل خود را پنهان می کنند. اما باید برای از میان بردن این مشکل کاری کرد و در این راستا تدابیر زیادی است که باید اتخاذ گردند.”
در بسیاری از مکاتب مسایل خانوداگی و زن و شوهری تدریس می گردد، ولی هستند شمار زیاد جوانانی که حتی از درک ابتدایی ترین مسایل و آموزه های خانوادگی محروم اند. از جانبی هم، شمار نوجوانانی که در سنین خوردی به مسایل زن و شوهری علاقه می گیرند، نسبت به یک دهه قبل که 23 فیصد بود، افزایش یافته است.
من تیلفونی با “بادین ویرورا” که در مانیلا بستری بود، سخن گفتم، وی اظهار داشت، 78 فیصد جوانانی که به دنبال مسایل جنسی هستند، از مصئونیت جسمی برخوردار نمی باشند…
از جانب دیگر، خانم “نانیتی مکاگیوا” مدافع حقوق اطفال که مشکل را در عدم موجودیت تعلیم و آموزش لازم برای نوجوانان و جوانان جستجو می کند، گوید: “مسئولیت ما این است که والدین، نوجوانان و جوانان را تحت آموزش قرار دهیم. باید تلاش صورت گیرد تا این مسئله شامل نصاب درسی مکاتب، خصوصا مکاتب محلی گردد تا نیازمندان نجات داده شوند. قابل یادآوری است که مکاتب فرقه گرا و سنت پسند نباید میان دختران و پسرانی که به کمک و آموزش نیاز دارند، موانع ایجاد کنند.”
کارشناسان و فعالان صحی باید حکومت را تشویق کنند تا مسایل زن و شوهری را شامل نصاب درسی ملی نموده دسترسی بیشتر جوانان را به خدمات صحی تامین کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA