ads

افزايش حادثات ترافيكي در هرات

حادثات ترافیکی در ولایت هرات روز بروز افزایش می یابد؛ به گفتهء مسوولين رياست صحت عامهء این ولایت، درآخرین رویداد که هفتهء پیش به وقوع پیوست بیش از 50 تن کشته و زخمی شدند.  

نویسنده: The Killid Group
19 سرطان 1389
افزايش حادثات ترافيكي در هرات

حادثات ترافیکی در ولایت هرات روز بروز افزایش می یابد؛ به گفتهء مسوولين رياست صحت عامهء این ولایت، درآخرین رویداد که هفتهء پیش به وقوع پیوست بیش از 50 تن کشته و زخمی شدند.

داکتر بركت الله محمدي مسوول بخش عاجل شفاخانه حوزوي هرات، دليل عمده افزايش حادثات ترافيكي را بي احتياطي رانندگان وعدم آگاهی از قوانين و مقررات ترافيكي عنوان نموده می گوید، در صورتيكه مسوولين زيربط تدابير ويژه را اتخاذ نکنند، نه تنها اين حادثات كاهش نخواهد يافت، بلكه روز بروز بيشتر خواهند شد.

آقاي محمدي، عامل دیگر بروز حادثات ترافیکی را تعدد و گشت وگذار بيش از حد موتر سايكل سوارانی می داند كه بیشتر آنان را جوانان زیر سن بیست وپنج سال تشکیل می دهند:” این جوانان به صورت 2 يا 3 نفره درشهرگشت و گذار می کنند و به قواعد و مقرارت ترافیکی پابندی ندارند.”

فوزیه متعلم مکتب که توسط یک موترسایکل سوار دچارحادثه شده وپایش شکسته می گوید:” این موترسایکل سواران خیلی آدمهای بی احتیاط هستند، بیشترآنان بچهای بی بندوبار می باشند.”

مسوولين صحی از افزايش تلفات حادثات ترافيكي درحالي اظهار نگرانی میکنند كه برخي از باشندگان شهرهرات عملكرد ضعيف مسوولين مديريت ترافيك را از عوامل اساسي افزايش اين نوع رخدادها مي دانند.

عبد الحكيم قاضي زاده، يكي از شهروندان هرات معتقد است، از آنجاييكه بیشتر حادثات ترافيكي را موتر سيكل سواران به وجود می آورند، اگرموظفين ترافيك در نظارت وكنترول اين رانندگان توجه بيشتري نمايند، بدون شك نتايج مثبت دركاهش حادثات خواهد داشت.

درهمينحال عدهء به این باورند كه موجوديت فساد اداري در ادارات مديريت ترافيك هرات نيز برگراف این حادثات افزوده است.

محمدخالقي،  باشنده ناحيهء سوم شهرهرات مي گويد: در حال حاضر اكثر كسانيكه در داخل شهر رانندگي مي کنند، لایسنس تقلبی دارند که دربدل پول از مدیریت ترافیک دریافت کرده اند.

این درحالیست که سمونوال خليل الله وحيدي آمر تنظيم مديريت ترافيك هرات، ضمن رد این اظهارات  به كليد گفت:”همين اكنون طرح آموزش و قواعد ترافيكي در اكثر مكاتب شهر در دست اجراء بوده كه مي تواند در راستاي كاهش گراف حادثات موثرباشد.”

زیاد شدن روز افزون وسایط نقلیه وتنگ بودن جاده ها از دیگر عواملی است که سبب افزایش حادثات ترافیکی شده است.

به گفتهء مسوولين مديريت ترافيك هرات در حال حاضر بيشتر از 150هزار واسطه سواري در داخل شهر به گشت و گذار مصروف اند كه روز بروز بر اين رقم افزود مي گردد.

عبدالروف  كه خود درايور است مي گويد:” سرکها بسیار تنگ است، عدهء از خورده فروشان وسایل خود را در کنارجاده پهن می کنند، ما بسیار بسختی می توانیم در شهر عبور و مرور کنیم.”

این درحالیست که خورده فروشان می گویند، آنان جایی برای فروش اجناس ندارند، مجبوراند درکنارجاده ها اجناس خود را به فروش برسانند.

خلیل الله وحید ضمن تایید مشکلات یاد شده می گوید:” يك سلسله اقدامات عملي را در هماهنگي با رياست شاروالي هرات انجام داده ایم.”

وي با اشاره به جمعآوري بساط خورده فروشان و گاري ها از كنار سرك ها و پياده روهاي عمومي، برتعیين پاركینگ عراده جات در نقاط شهر تاكيد نموده علاوه كرد كه تطبيق اين امر می تواند در كاهش حادثات، موثر تمام شود.

بی احتیاطی رانندگان، مراعات نکردن قواعد ترافیکی و کمبود دریوران آموزش دیده دلیل اصلی دیگری افزایش حادثات بشمارمیرود.

مطیع الله؛ جوانی که در رخداد ترافیکی آسیب دیده است می گوید:” من سوار بایسکل بودم و ازکنار جاده می رفتم که ناگهان یک موتر بسرعت زیاد آمد و مرا همراه با بایسکلم زد.”

هرچند مسوولین ترافیک ارقام دقيق تلفات ناشي از حادثات ترافيكي را در جريان سال روان مشخص نکردند، مگر بر افزايش واقعات ترافیکی تاكيد دارند.

طبق گفته همين مسوولين، مجروحان و كشته شدگان حوادث ترافيكي در يازده ماه سال گذشته حدود 2500 تن ثبت گرديده كه بيشتر از 30 تن آنان کشته شده ها اند.

ولايت هرات از لحاظ داشتن موقعيت سوق الجشي و بنادرمهم تجارتي  با ايران و تركمنستان روزانه شاهد ورود دهها عراده موتر تازه وارد است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA