ads

استفاده کود کیمیاوی تا 10 سال آینده زمین را غیر قابل کشت می‌سازد

استفاده از کودهای کیمیاوی در زمین‌های زراعتی سبب خواهد شد تا در ده سال آینده زمین‌های زراعتی در افغانستان، غیر قابل کشت گردند.
یک شرکت خصوصی در افغانستان تلاش دارد تا بدیل کودهای کیمیاوی، کود عضوی را در افغانستان در زمین‌های زراعتی ترویج دهد

نویسنده: zekria
17 سنبله 1395
استفاده کود کیمیاوی تا 10 سال آینده زمین را غیر قابل کشت می‌سازد

استفاده از کودهای کیمیاوی در زمین‌های زراعتی سبب خواهد شد تا در ده سال آینده زمین‌های زراعتی در افغانستان، غیر قابل کشت گردند.
یک شرکت خصوصی در افغانستان تلاش دارد تا بدیل کودهای کیمیاوی، کود عضوی را در افغانستان در زمین‌های زراعتی ترویج دهد.
مسوولان این شرکت، می‌گویند: كود عضوی چند سال پيش وارد افغانستان شده و در فارم بادام باغ، بالای 6 نوع نبات آزمايش گرديده كه نتايج تحقيق آن مثبت ارزیابی شده است.
نجيب الله مياخيل، مسوول بخش زراعت این شرکت در افغانستان، می‌گوید: ” این کود حاصلات را بلند میبرد، مايكرو ارگانيزم كه در زمين وجود دارد، رشد می‌دهد، برخلاف ديگر كود های كيمياوی، که آن‌را از بين می‌برد.”
میاخیل، می‌افزاید: “کود عضوی زمین را نرم ساخته و ساختار زمين را برای زرع آماده می‌کند و 60 درصد آب را نیز در زمین نگه‌میدارد.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت زراعت با آن‌که می‌گوید: کود عضوی در کشت و زارعت مفید واقع خواهد شد، هم‌چنان تاکید دارد: “کود کیمیاوی آن‌چنانی که مسوولان شرکت افغان لیور اضرار آن‌را بیان کرده اند، نیست.
مسوولان شرکت ترویج کننده کودعضوی به این باور اند، نظر به تحقیقات شان اگر تا ده سال آِینده از کود كيمياوی در کشت و زراعت استفاده شود، زمین‌های زراعتی در افغانستان غیر قابل کشت خواهند شد.
لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت مالداری و آبیاری می‌گوید: “كود كيمياوی به آن حدی كه تبليغ می‌شود، مضر نيست، زیرا در اکثر کشور های جهان از آن استفاده می‌شود.”
اما راشد تاکید می‌کند، “کود عضوی از کیفیت خوبی برخوردار است”
در همین حال، شماری از دهقانان كشور نيز به كود عضوی “بی جی ای” خوشبينی نشان  داده، می‌گويند: اميدوار هستند كه با استفاده از اين كود، چالش‌ها در بخش كشت و زراعت از ميان برداشته شود.
محمد علی، دهقانی كه در ولسوالی چهاردهی كابل، مصروف كشت، زراعت و باغ‌داری است، می‌گويد: “کود کیمیاوی که در گذشته ها استفاده می کردیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم اما حالا که از کود عضوی استفاده می کنیم، حاصلات را بالا برده و به محصولات ما نیز ضرر نمی‌رساند.”
مسوولان شرکت وارد کننده کود عضوی، می‌گویند: کود عضوی باید در آخر روز در زمین ها پاشیده شده و بعد زمین آبیاری گردد.
به گفته‌ای آنان، کود عضوی باید 15 الی 25 سانتی با خاک مخلوط گردد.
مسوولان این شرکت می‌گویند، در تحقیقی که از سوی آن‌ها و ریاست تحقیقات امریکا، انجام شده، نشان می‌دهد که 70 درصد سرطان‌های جلدی افراد زراعت پیشه از خاطر استعمال مواد کیمیاوی و کود های کیمیاوی می‌باشد.
به باور آنان، استعمال مسلسل کود عضوی بی.جی.ای زمین را غنی ساخته و حاصلات آن را نیز افزایش می‌دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA