ads

استفاده از درخت “نی” در ساخت بايسكل

يكی از روش‌‏هايی كه می‏‌تواند در احيا و انكشاف اقتصادی يك كشور يا منطقه تاثير داشته باشد،‌ استفاده از توانایی‌های موجود در همان منطقه و يا كشور است. البته اين پتانسیل كه شامل چيزهای زيادی است،‌ اكثرا در نگاه اول چندان مفيد نمی‏‌نمايند. بدين منظور بايستی طرح‏‌های ابتكاری و خلاقانه را به كار گرفت تا با استفاده از همان مواد خام يا پيش پا افتاده،‌ بتوان محصولی مفيد را توليد نمود كه ارزش اقتصادی داشته باشد.

نویسنده: The Killid Group
14 میزان 1392
استفاده از درخت “نی” در ساخت بايسكل

يكی از روش‌‏هايی كه می‏‌تواند در احيا و انكشاف اقتصادی يك كشور يا منطقه تاثير داشته باشد،‌ استفاده از توانایی‌های موجود در همان منطقه و يا كشور است. البته اين پتانسیل كه شامل چيزهای زيادی است،‌ اكثرا در نگاه اول چندان مفيد به نظر  نمی رسد. بدين منظور بايستی طرح‏‌های ابتكاری و خلاقانه را به كار گرفت تا با استفاده از همان مواد خام يا پيش پا افتاده،‌ بتوان محصولی مفيد را توليد نمود كه ارزش اقتصادی داشته باشد.

از اين نوع پتناسیل می‏توان به عنوان مثال از درخت “نی” نام برد. درختی كه در بسياری از مناطق گرمسير و پرباران جهان به وفور يافت می‏شود و معمولا استفاده خاصی ندارد؛‌ اما چندی است كه در كشور فليپين اين ماده بی ارزش،‌ بهای زيادی يافته و در يك طرح ابتكاری،‌ از آن برای ساخت بايسكل‌‏های گران قيمت استفاده می‏گردد.

“مک کلیلاند” در سال 2010 دست به ایجاد  شركتی به نام “بم بایک” زد که از شاخه‌‏های طویل “نی”های طبیعی  بایسکل‏‌های قابل استفاده دست می‏کرد. وی که در همان آوان به تعداد 100 اراده از این بایسکل‏‌ها را به فروش رسانيد.

شركت تولیدی “بم بایک” در یک گوشه شهر “ویکتوریا” در ایالت “تارلک” واقع شده است که در حدود 130 کیلومتر از خط متروی مانیلا پايتخت فليپين فاصله دارد. اکنون موسم درو “نی”هايی می‏باشد که از تمام مناطق کوهستانی و صعب العبور جمع آوری شده‏اند.

آیا بایسکل‏های ساخته شده از درخت یا شاخه‏‌های”نی”، فلپینی‏‌ها را در امر کاهش فقر و حفاظت از آلودگی محیط زیست  کمک می‏نماید؟

“بریان بینیتیز مک کلیلاند” كه مبتکر و سازنده بایسکل‏هایی به نام “بم بایک” و ساخته شده از شاخه‏های “نی” است، جواب را مثبت دانسته، می‏گوید: “نخست این که درخت “نی” یا “بمبو” یک ماده حیرت انگیز است. هرگاه  کشت شود، خیلی به سرعت نمو و انکشاف نموده تمام “کاربن دای اوکساید” فضا و محیط اطراف خود را جذب می‏نماید. از جانب دیگر این بوته را می‏توان به طور آسان پرورش داد و  به دست آورد. گذشته از همه، درخت “نی” از لحاظ خواص و ویژگی های طبیعی، دارای خواص خوبی می ‏باشد. مثلا، طبیعتا قابلیت اهتزاز و انحنا را داشته، بایسکل ساخته شده از آن، با رفتار نرم و خوش آیند، می‏تواند برای استفاده کنندگان خیلی لذت بخش باشد.”

برخلاف تصور، بایسکلی که از “نی” به‏ دست می‏آید ارزان نبوده بلکه قیمت آن از 12 هزار دالر امریکایی شروع می‏شود. ولی “مک کلیلاند” که عقیده دارد، مقدار زیاد این فایده در راه رفاه مردم مورد استفاده قرار می‌‏گیرد، می‏افزاید: “اگر ما به کار و بار خود در همین ساحات کوهستانی ادامه دهیم و کارگران ما نیز با فامیل‏های خود در همین ساحات اقامت اختیار نموده به صورت متداوم کار و فعالیت نمایند، می‏ توانیم مقدار تولید خود را افزایش داده بایسکل‏‌های خود را به مارکیت و بازارهای جهانی نیز عرضه نماییم.

“ریمیجیو منالوتو جی آر” یکی از کارگران محلی که در فابریکه تولید “بم بایک” کار می‏ کند، می‏گوید: “من از کار در فابریکه تولید “بم بایک” خیلی خورسند و راضی هستم. نیاز نداریم برای دریافت کار به ملک‏ های دور سفر نماییم، اگر نیاز باشد که در کار‏های ساختمانی شرکت کنم، مجبور هستم اوقات زیاد روز را در زیر نور آفتاب بمانم. از این که زمینه کار و اشتغال در این جا میسر شده، خیلی راضی و سپاسگذارم.”

“گویام” شاروال شهر و “بریام بینیتیز مک کلیلاند” به فواید کار مشترک و همگانی پی‏برده از آن راضی‏اند، چون می ‏بینند که تعدادی از دهاقین شهر “ویکتوریا” دست به کشت درخت “نی” و پرورش تخم و دانه آن زده‏اند. “گویام” می‏افزاید: ” بلی، این یک برنامه جایگزین بوده و در صورت رونق و پیشرفت این کار، ما می‏توانیم برای مردم زمینه کار و اشتغال را مساعد سازیم. مردم می‏توانند این بوته را قطع، آن را قلمه و کشت نموده بعد از جمع آوری، ما در بدل پول از نزدشان خریداری می‏نماییم که البته به نظر من این یک منبع درآمد خوبی برای‏شان خواهد بود. خوبی دیگر این است که درخت “نی” بعد از قلمه شدن، با گذشت سه سال دوباره به سر رسیده، بار دیگر آماده قطع شدن و به معرض فروش گذاشتن می‌شوند.”

“مک کلیلاند” یک درخت دراز، اما باریک آن را به من نشان داده، گفت: “این یک درخت “نی” است که یک سال از عمر آن می‏گذرد. بعد از این که به زمین شانده شد در عرض یک و نیم یا دو سال می‏تواند قابل استفاده گردد. این درخت واقعا یکی از سبزترین و زیباترین درخت‏‌های روی زمین است. اگر شما یک توته یا خاده “نی” را گرفته امتحان کنید، در خواهید یافت که مانند فولاد خیلی سخت و محکم می‏باشد. این درخت آن قدر دوامدار و قوی است که بایسکل ساخته شده از آن، می‏‌تواند مدت‏‌های طولانی مورد استفاده قرار گیرد.”

“مک کلیلاند” می‏گوید، از درخت “نی” نه تنها بایسکل، بلکه می‏توان بسیار چیزهای دیگر نیز ساخت. وی امیدوار است که ساختن بایسکل‏‌های “بم بایک” آغازی باشد برای استفاده‏‌های بیشتر از درخت نی و کار برد آن.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA