ads

از نفوذ مخالفان در صفوف پولیس محلی تا تخطی و فروپاشی

این بار کلید گروپ در یک گزارش تحقیقی روی چگونگی عملکرد پولیس محلی و نحوه گماشتن شان در قطعات پولیس در حوزه غرب کشور پرداخته است.مصاحبه‎های انجام شده در این گزارش نشان می‎دهد در چندین ولسوالی ولایت‎های حوزه غرب، به دلیل سازش سربازان پولیس محلی با طالبان و موجودیت مشکل در نحوه جلب و جذب این افراد، قطعات پولیس محلی در این ولسوالی‎ها یا از بین رفته و یا تشکیلات آنان به شکل قابل ملاحضه‎ای کاهش یافته است. نفوذ مخالفان مسلح دولت در چوکات پولیس محلی، عدم تجهیز این نیروها با امکانات و تجهیزات مدرن و بی‎توجهی دولت به خواسته‎های سربازان پولیس محلی، از عوامل دیگر فروپاشی این نیروها در برخی از مناطق حوزه غرب کشور محسوب می

نویسنده: zekria
7 سنبله 1395
از نفوذ مخالفان در صفوف پولیس محلی تا تخطی و فروپاشی

این بار کلید گروپ در یک گزارش تحقیقی روی چگونگی عملکرد پولیس محلی و نحوه گماشتن شان در قطعات پولیس در حوزه غرب کشور پرداخته است.مصاحبه‎های انجام شده در این گزارش نشان می‎دهد در چندین ولسوالی ولایت‎های حوزه غرب، به دلیل سازش سربازان پولیس محلی با طالبان و موجودیت مشکل در نحوه جلب و جذب این افراد، قطعات پولیس محلی در این ولسوالی‎ها یا از بین رفته و یا تشکیلات آنان به شکل قابل ملاحضه‎ای کاهش یافته است. نفوذ مخالفان مسلح دولت در چوکات پولیس محلی، عدم تجهیز این نیروها با امکانات و تجهیزات مدرن و بی‎توجهی دولت به خواسته‎های سربازان پولیس محلی، از عوامل دیگر فروپاشی این نیروها در برخی از مناطق حوزه غرب کشور محسوب می‎شود.
محمود جامی، معاون بخش نظارت از عملکرد پولیس در کمسیون مستقل حقوق بشر حوزه غرب کشور، می‎گوید بررسی آنان نشان می‎دهد که پولیس محلی در ولایت‎های هرات، فراه و بادغیس بیشترین تخطی‎های نظامی را انجام داده‎اند. وی افزود در جریان چند سال اخیر، اختطاف، قتل، سرقت‎های مسلحانه، تجاوز جنسی و غصب زمین از مواردی است که پولیس محلی با سوء استفاده از امکانات و صلاحیت‎های شان در ولسوالی‎های شیندند، پشتون زرغون و کشک کهنه هرات، خاک سفید و بالابلوک ولایت فراه و آب کمری ولایت بادغیس مرتکب آن شده است.
بنا به اظهارات وی، عدم آموزش سربازان پولیس محلی با تکتیک‎های نظامی و مســلـح شدن این افراد به گونه غیرمعیاری، باعث شده تا این نیروی امنیتی بیشترین تلفات را در سطح ولسوالی‎های غرب کشور متحمل شوند. در همین حال، مسوولان استخبارات پولیس در حوزه غرب کشور تأیید می‎کنند در عملکرد پولیس محلی در ولایت‎های هرات، فراه و بادغیس تخطی‎های چشم‎گیری وجود دارد. محمدنعیم غیور، مدیر استخبارات پولیس در غرب کشور، می‎گوید موجودیت فساد اداری در چوکات پولیس محلی و ضعیف بودن شان در مقابل طالبان باعث شده تا قطعه پولیس محلی دو سال قبل در ولسوالی شیندند هرات از بین برود. وی افزود در هرات، شماری از قومندانان، تحت نام پولیس محلی خیالی، پول‎های هنگفتی را به جیب می‎زنند که تا به حال 5 مورد آن شناسایی شده است. بنا به اظهارات وی، 6 تن در پیوند به این قضیه بازداشت شدند و به منظور اثبات جرم شان تحت تحقیق قرار دارند. مدیر استخبارات پولیس در حوزه غرب، بدون ذکر نام افراد مشخصی هشدار می‎دهد که اگر آن عده از کسانی که تحت نام پولیس خیالی سوء استفاده می‎کنند از عملکرد شان دست نکشند، آنان را بازداشت و به ارگان‎های عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد. این مقام بلندرتبه امنیتی در حوزه غرب می‎گوید بررسی آنان نشان می‎دهد که 20 درصد مخالفان مسلح دولت توانسته‎اند در چوکات پولیس محلی نفوذ کنند، اما او گفت نفرت مردم هرات نسبت به طالبان باعث شده تا افراد این گروه نتوانند به اهداف شان نایل آیند. منبع می‎گوید با وصف مشکلات موجود در قطعات پولیس محلی، 70 درصد عملکرد این نیروها در ولایت هرات رضایت‎بخش می‎باشد.
با این که مدیر استخبارات پولیس حوزه غرب و معاون بخش نظارت از عملکرد پولیس در کمسیون مستقل حقوق بشر در این حوزه، از تخطی‎های پولیس محلی در حوزه غرب خبر می‎دهند، اما جنرال یونس کریمی، رییس څارنوالی ابتدایی نظامی هرات، می‎گوید تنها در جریان سال گذشته، دوسیه 4 تن از سربازان پولیس محلی به اتهام قتل و لت و کوب به این څارنوالی محول شده است. وی افزود در سال جاری هیچ دوسیه‎ای از سربازان پولیس محلی مبنی بر انجام کدام تخطی به څارنوالی نظامی فرستاده نشده است.
پشتــون زرغــون، کـــرخ و کـشــک کـهـنــه از جمله ولسوالی‎هایی هســتـند که باشنــدگان هرات بیشترین شکایت را نسبت به کارکرد پولیس محلی در این ولسوالی‎ها دارند. چنانچه چند روز قبل ده‎ها تن از باشندگان ولسوالی رباط سنگی هرات در مقابل ساختمان مقام ولایت تجمع کردند و بنا به آنچه آنان قتل دو تن از باشندگان این ولسوالی از سوی سربازان پولیس محلی در ولسوالی کشک کهنه هرات عنوان نمودند، دست به تظاهرات زدند.
با این حال، سمونوال عبدالغنی عمرزاد، آمر امنیت قومندانی امنیه ولایت هرات، می‎گوید هیأتی را پیرامون بررسی این قضیه تشکیل داده‎اند و این هیأت به زودی عازم ولسوالی کشک کهنه هرات شده و با عاملان رویداد برخورد قانونی خواهد شد. وی دست داشتن پولیس محلی هرات را  در جرایم جنایی رد کرد و گفت عملکرد این نیروها در تأمین امنیت ولسوالی‎های هرات مؤثر بوده است.
اما در ولایت فراه، آمار ضد و نقیضی نسبت به رقم سربازان پولیس محلی در سطح ولسوالی‎های این ولایت و عملکرد این نیروها وجود دارد. توریالی عبدیانی، قومندان امنیه ولایت فراه، می‎گوید در حال حاضر در ولسوالی‎های بالابلوک، خاک سفید و گلستان، 450 سرباز پولیس محلی موجود می‎باشد که در کنار سایر ارگان‎های امنیتی در تأمین امنیت این ولسوالی‎ها سهیم هستند. وی از عملکرد پولیس محلی در ولایت فراه اظهار رضایت کرد و افزود که سربازان پولیس محلی در این ولایت، وظیفه شان را به گونه درست انجام داده‎اند. این در حالی است که فرید بختور، رییس شورای ولایتی فراه، آمار ارایه شده از سوی قومندان امنیه این ولایت را نادرست عنوان کرده و می‎گوید که قطعات پولیس محلی مطابق به تشکیلات اصلی، در سه ولسوالی فراه به دلیل بی‎توجهی دولت،از بین رفته و فقط شمار اندکی از عساکر پولیس محلی در چند پوسته محدود به شکل سمبولیک فعالیت دارند. وی افزود با آمدن والی فراه و بی‎توجهی وی به موضوع  تجهیز سربازان پولیس محلی و گماشتن افراد وابسته به خود والی در چوکات این نیروها، پولیس محلی در ولایت فراه بیشترین تلفات را در مقابله با دشمن متقبل شد و سرانجام شکست خورد.
رییس شورای ولایتی فراه همچنان می‎گوید که والی این ولایت به شکل غیرقانونی 100 تن از سربازان پولیس ملی را به عنوان محافظ شخصی خود مقرر نموده است، در حالی که طبق قانون تنها از پنج تا ده محافظ امنیتی می‎تواند استفاده کند، که این خود بر کمبود تشکیلات پولیس در ولایت فراه تأثیر گذاشته است.
اما محمدآصف ننگ، والی فراه، ضمن رد اظهارات رییس شورای ولایتی این ولایت، می‎گوید که ادعای یک شخص مافیایی که در جرایم جنایی دست دارد، صحت نداشته و بی‎اساس است. وی افزود از زمان تقرری‎اش در پست ولایت فراه، از میان 250 تن از سربازان پولیس محلی در ولسوالی بالابلوک، 70 تن آنان را که اکثریت شان از اقارب رییس شورای ولایتی این لایت بوده و در کارهای غیرقانونی دست داشتند، از وظیفه برکنار کرده است. ننگ در مورد این که آیا سربازان سبک‎دوش شده به څارنوالی معرفی شده‎اند یا خیر، پاسخی ارایه نکرد. والی فراه می‎گوید در حال حاضر در ولسوالی‎های بالابلوک، خاک سفید، گلستان و پرچمن 300 تا 350 سرباز پولیس محلی حضور دارد که کار شان تحت نظارت قومندان امنیه این ولایت به گونه قانونی پیش می‎رود. وی همچنان اتهامات وارده از سوی رییس شورای ولایتی مبنی بر موجودیت 100 محافظ امنیتی‎اش را  رد نمود و گفت که تنها ده تا دوازده محافظ داشته و شماری نیز در بخش تأمین امنیت تأسیسات دفتر کارش موظف هستند، که این خود هیچ تأثیری بر تشکیلات پولیس ملی فراه نداشته است.
از طرف دیگر، منابع خبری در ولایت بادغیس نیز از نفوذ مخالفان مسلح دولت در صفوف پولیس محلی در آن ولایت شاکی بوده و اظهار نگرانی می‎کنند. محمدناصر نظری، رییس شورای ولایتی بادغیس، می‎گوید تا حال چندین بار عساکر پولیس محلی در ولسوالی‎های قادس و بالامرغاب این ولایت به اساس سازشی که با گروه طالبان داشتند، با سلاح دست داشته خود به صفوف این گروه پیوسته‎اند. او می‎گوید یکی از مشکلات عمده در ولایت بادغیس این است که بیشتر کسانی در صفوف پولیس محلی در این ولایت گماشته می‎شوند که در گذشته با دولت در نبرد مسلحانه بوده و بعداً به پروسه صلح پیوسته‎اند. به گفته رییس شورای ولایتی بادغیس، از جمله 1000 تن از مخالفان مسلح دولت که از زمان راه‎اندازی پروسه صلح در این ولایت به این پروسه پیوسته‎اند، 90 درصد آنان در چوکات پولیس محلی جابه‎جا شده‎اند، که این خود زمینه نفوذ مخالفان مسلح دولت را در صفوف نیروهای پولیس محلی در بادغیس فراهم کرده است. اما عبدالروف تاج، قومندان امنیه ولایت بادغیس، ضمن رد ادعای رییس شورای ولایتی، می‎گوید: «کسانی هستند تلاش می‎کنند با ارایه این گزارش‎ها مردم را به تشویش اندازند، تمام کارکرد پولیس محلی در ولایت بادغیس تحت نظارت ما قرار دارد و این نیروها در کنار پولیس ملی و اردوی ملی توانسته‎ وظیفه شان را درست انجام دهند.» وی افزود در جریان یک سال اخیر تنها یک مورد از تسلیم شدن سربازان پولیس محلی در ولسوالی مقر ولایت بادغیس به طالبان وجود داشته است. بنا به اظهارات وی، در صورتی که سربازان پولیس محلی در بادغیس مرتکب تخطی شوند، با آنان برخورد قانونی شده و به څارنوالی معرفی خواهند شد. با این حال، مقام‎های محلی در ولایت غور نیز از روند جلب و جذب سربازان پولیس محلی و سوء استفاده‎ این سربازان از صلاحیت‎های شان شکایت می‎کنند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور، می‎گوید تا حال چندین شکایت از این ناحیه برای شان رسیده است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تحقیقی کلیدگروپ که آیا سربازان پولیس محلی با معیارهای قومی گزینش می‏شوند، گفت که بلی، این موضوع درست است و صحت دارد.
اما غلام مصطفی محسنی، قومندان امنیه ولایت غور، این ادعا را رد کرد و گفت که کار 190 تن از سربازان پولیس محلی که در این ولایت فعالیت دارند، به شکل قانونی جریان دارد و نتایج خوب امنیتی را در قبال داشته است. وی افزود که روند جلب و جذب سربازان پولیس محلی قانونی است و دشمن در چوکات پولیس محلی ولایت غور نفوذ ندارد. با در نظر داشت موضوعات مطرح شده، نجیب‎الله دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله، نفوذ مخالفان دولت در چوکات پولیس محلی را رد می‎کند. وی از ارایه جزئیات بیشتر پیرامون عملکرد پولیس محلی در ولایت‎های غربی کشور خودداری کرد و به سوالات خبرنگار تحقیقی کلیدگروپ در این حوزه پاسخ نداد. اما مسوولان وزارت امور داخله چندی قبل اعلام کردند که تلفات پولیس محلی به دلیل حمایت، همکاری و تجهیز بیشتر این نیروها در کشور کاهش یافته است. سالم احساس، معاون معینیت ارشد وزارت امور داخله، در صحبت با رسانه‎ها گفت که «نظر به ارزیابی‎هایی که این وزارت دارد، در سه ماه اول سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سه ماه اول سال ۱۳۹۴خورشیدی، در رقم تلفات پولیس محلی، حدود ۴۰ درصد کاهش آمده است.» بنا به اظهارات وی، در چهارچوب پولیس محلی در کشور 30 هزار نفر فعالیت دارند و اصلاحات در این نیروها از سال ۱۳۹۴ خورشیدی به این طرف آغاز شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA