ads

احزاب سیاسی موضع خود درباره استفاده از سیستم بیومترک در انتخابات را اعلام کردند

حدود سی‎وپنج حزب و جریان‎ سیاسی در یک اعلامیه مشترک، موضع شان درباره استفاده از سیستم بیومتریک در انتخابات ولسی جرگه را اعلام کردند.

نویسنده: asir
14 میزان 1397
احزاب سیاسی موضع خود درباره استفاده از سیستم بیومترک در انتخابات را اعلام کردند

حدود سی‎وپنج حزب و جریان‎ سیاسی در یک اعلامیه مشترک، موضع شان درباره استفاده از سیستم بیومتریک در انتخابات ولسی جرگه را اعلام کردند.
این احزاب و جریان‎های سیاسی امروز اعلام کردند که آرای مردم مناطقی که در آن‎ از سیستم بیومتریک استفاده نمی‌شود، برای آن‎ها فاقد اعتبار است و باید باطل شود.
آن‎ها همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات خواستند تا برای تمامی احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، حق نظارت کامل از مرکز معلومات این کمیسیون را بدهد تا در آرای سالم و تقلبی دست‎کاری صورت نگیرد.
همایون جریر، نماینده حزب اسلامی، روز شنبه طی یک کنفرانس خبری در کابل، ضمن تأکید بر شفافیت پروسه رای‎دهی در روز انتخابات گفت که استفاده از “سیستم بیومتریک واقعی” حق تمامی احزاب و مردم است و باید تمامی جزئیات این سیستم را همه‌ شهروندان کشور بدانند.
از سویی هم، نورالرحمن اخلاقی، نماینده حزب جمعیت، در این نشست خبری گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید برای کسانی که به منظور شرکت در انتخابات موفق به ثبت‎نام نشده‎اند، زمینه مشارکت آن‎ها را در انتخابات فراهم کند.
اخلاقی همچنان تأکید کرد که برای بیومتریک رای‎دهندگان، ثبت نشان انگشت، عکس رای‌دهنده و تذکره وی بسیار مهم است و این می‎تواند از بروز تقلب در انتخابات جلوگیری کند.
اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر هر خواست‎ احزاب و جریان‌های سیاسی، استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات را زیر سوال ببرد، از سوی این کمیسون عملی نخواهد شد.
ذبیح‎الله سادات، یکی از اعضای تیم مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات، تأکید دارد که تنها به آن دسته از خواسته‎های احزاب و جریان‎های سیاسی پاسخ مثبت داده خواهد شد که اولاً در چهارچوب قانون باشد و دوماً استقلالیت این کمیسیون را زیر سوال نبرد.
با این حال، احزاب و جریان‎های سیاسی در اعلامیه امروز شان هشدار داده‎‏اند، در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات ثابت نسازد که از آرای تقلبی و تکراری جلوگیری می‎کند، آن‎ها انتخابات را تحریم خواهند کرد.
انتخابات ولسی جرگه قرار است تا شانزده روز دیگر در 28 ماه جاری میزان برگزار شود.
محمداشرف غنی، رییس جمهور، روز شنبه در بلخ اعلام کرد که انتخابات، تحکیم‎کننده نظام مردم‎سالار است و اطمینان داد که انتخابات‎های پارلمانی و ریاست جمهوری هر کدام در زمان معین آن‎ها برگزار خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA