ads

اجراء سماع توسط دختران افغانستان

  فهیمه میرزایی لیسانس اداره و تجارت بنیانگذار اولین گروه رقص سماع دختران ( شهود عارفان ) در افغانستان میباشد.وی ده ماه پیش اولین قدم خود را برای ساختن این گروه گذاشت و تعدادی از پسران وبعدا دختران را برای آموزش این رقص عارفانه آماده ساخت .این گروه دارای ۲۰ عضو میباشد که مشخصا در […]

نویسنده: Nilofar Niekpor
23 عقرب 1398
اجراء سماع توسط دختران افغانستان

 

فهیمه میرزایی لیسانس اداره و تجارت بنیانگذار اولین گروه رقص سماع دختران ( شهود عارفان ) در افغانستان میباشد.وی ده ماه پیش اولین قدم خود را برای ساختن این گروه گذاشت و تعدادی از پسران وبعدا دختران را برای آموزش این رقص عارفانه آماده ساخت .این گروه دارای ۲۰ عضو میباشد که مشخصا در قسمت رقص سماع ۴ دختر و ۴ پسر فعالیت دارند . متباقی دربخش موسیقی و دیکلمه اشعار همکاری دارند.

فهیمه هدف اش را از راه اندازی این گروه ،زنده نگهداشتن اصالت خراسان اصیل میداند و میگوید وقتی مولانا از همین خاک یعنی افغانستان زاده شده است پس چرا برای زنده نگهداشتن نام اش کاری نکنیم .

این تیم نوپا و تابو شکن، از عدم همکاری دولت مخصوصا وزارت اطلاعات و فرهنگ انتقاد کرده و نپذیرفتن شان درمیان مردم عام ،به عنوان مریدان مولانا در جامعه زن ستیزی چون افغانستان عنوان کرده اند.

سماع  یک نوع رقص عارفانه است که شامل چرخش بدن برای اهداف معنوی می‌باشد. سماع پیشینهٔ کهن تاریخی دارد که با  آوای دف ، نی و تنبور و شعرهای آهنگین همراه است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA