ads

آیا استعفا راه حل است؟

ارگ، اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی، استعفای جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع ملی و جنرال قدم شاه شهیم، لوی درستیز نیروهای مسلح کشور را پذیرفته است.

نویسنده: zekria
4 ثور 1396
آیا استعفا راه حل است؟

ارگ، اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی، استعفای جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع ملی و جنرال قدم شاه شهیم، لوی درستیز نیروهای مسلح کشور را پذیرفته است.
براساس خبرنامه ریاست جمهوری، استعفا این دو مقام ارشد دفاعی افغانستان در جلسه امنیتی صبح امروز، مطرح شده و رییس‌جمهور هم به عنوان سر قوماندان اعلی آن را پذیرفته است.
همچنین ارگ اعلام کرده که رییس جمهوری افغانستان تمام قوماندانان قول اردوها را تبدیل و یا تغییر داده و بزودی افراد شایسته در این پست ها معرفی خواهند شد.
بعد از حمله خونین مهاجمان انتحاری به قول اردوی 209 شاهین در شمال کشور که تعداد زیادی کشته و زخمی بر جا گذاشت، سر و صدا در مورد کنار رفتن این مقام ها بیش از پیش شدت گرفت.
در حمله به قول اردوی 209 شاهین دست‌کم 100 سرباز کشته یا زخمی شدند. اما آمار های غیر رسمی این تعداد را به مراتب بیشتر گزارش دادند و گزارش ها از کشته‌شدن بیش از 140 نفر در این رویداد حکایت داشتند،
جنرال عبدالله حبیبی، وزیر پیشین دفاع ملی در یک نشست خبری در کابل گفت که “بخاطر حل مشکلات و بخاطر حفظ وحدت ملی همانند سربازانی که در جبهه جنگ قربانی شده‌اند، قربانی داده است”
او افزود که می‌خواسته سنگ تهداب اخلاقی را بگذارد تا وزیران دفاع آینده نیز هنگام مشکلات خود را قربانی کنند.
حال از این گفته‌های وزیر پیشین دفاع ملی بر میاید که او به سمت وزارت دفاع بیشتر به عنوان یک امتیاز نگاه میکرده تا یک مسوولیت و همین نوعی نگاه میتواند سبب شود تا ده ها تن از سربازان افغان به قربانگاه فرستاده شوند.
بحث دیگر که مطرح می‌شود این است که آیا تنها استعفا راه حل است، پاسخ خون ده ها سرباز که در این رویداد جان باختند را کی میدهد؟
آیا نیاز نیست مقام های که در این راستا متهم به کم کاری استند مورد بازخواست قرار گیرند؟
از نگاه روحی ضربه را که سربازان دیده اند کی جبران میکند؟
در کنار این سوالات، نمایندگان مردم در ولسی جرگه نیز مستثنا نیستند و باید به این پرسش که پس از حمله به چهارصد بستر بر بنیاد کدام معیار ها دوباره به مسوولان سکتور امنتیی رای اعتماد دادند، پاسخ دهند.
در آن زمان گفته های زیاد در مورد اخذ پول توسط شمار از اعضای ولسی جرگه پخش شد اما این ادعا ها کمتر جدی گرفته شد و به باور برخی آگاهان همین ساده انگاری های سبب میشود تا همه روزه از نظامیان تا غیر نظامیان قربانی زد و بند های مقام ها شوند.
حال دیده شود که با این تغییرات ایا از میزان تلفات نیروهای افغان و نگرانی های که در مورد ناتوانی رهبری در سطح بلند در صفوف نیروهای امنیتی وجود داشت کاسته میشود یا خیر؟
تمامی این پرسش ها در عملکرد روز های اینده حکومت افغانستان و کارکرد مقام های که تازه در این سمت ها گماشته میشوند روشن خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA