ads

آنتن های بیرون از کنترول حکومت

شرکت‎های مخابراتی برای ادامه فعالیت‎های شان در بعضی از ولسوالی‎ها، یا به طالبان پول می‎دهند و یا خدمات شان از طرف شب را متوقف می‎کنند. کلیدگروپ طی تحقیقی در 11 ولایت کشور دریافته است که شرکت‎های مخابراتی به دلیل تهدیدات امنیتی در بعضی از ولسوالی‎های این ولایت ها، ناگزیر هستند یکی از این دو گزینه را برای حفظ تأسیسات و ادامه فعالیت شان انتخاب کنند. مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز به نحوی تأیید می‎کنند که شرکت‎های مخابراتی به هدف ادامه فعالیت‎های شان یا به مخالفان مسلح دولت پول می‎دهند و یا این که خدمات شان از طرف شب در بعضی از ولسوالی‎ها را قطع می‎کنند.

نویسنده: The Killid Group
11 اسد 1395
آنتن های بیرون از کنترول حکومت

شرکت‎های مخابراتی برای ادامه فعالیت‎های شان در بعضی از ولسوالی‎ها، یا به طالبان پول می‎دهند و یا خدمات شان از طرف شب را متوقف می‎کنند. کلیدگروپ طی تحقیقی در 11 ولایت کشور دریافته است که شرکت‎های مخابراتی به دلیل تهدیدات امنیتی در بعضی از ولسوالی‎های این ولایت ها، ناگزیر هستند یکی از این دو گزینه را برای حفظ تأسیسات و ادامه فعالیت شان انتخاب کنند. مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز به نحوی تأیید می‎کنند که شرکت‎های مخابراتی به هدف ادامه فعالیت‎های شان یا به مخالفان مسلح دولت پول می‎دهند و یا این که خدمات شان از طرف شب در بعضی از ولسوالی‎ها را قطع می‎کنند. شرکت‎های مخابراتی برای ادامه فعالیت‎های شان در بعضی از ولسوالی‎ها، یا به طالبان پول می‎دهند و یا خدمات شان از طرف شب را متوقف می‎کنند. کلیدگروپ طی تحقیقی در 11 ولایت کشور دریافته است که شرکت‎های مخابراتی به دلیل تهدیدات امنیتی در بعضی از ولسوالی‎های این ولایت ها، ناگزیر هستند یکی از این دو گزینه را برای حفظ تأسیسات و ادامه فعالیت شان انتخاب کنند. مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز به نحوی تأیید می‎کنند که شرکت‎های مخابراتی به هدف ادامه فعالیت‎های شان یا به مخالفان مسلح دولت پول می‎دهند و یا این که خدمات شان از طرف شب در بعضی از ولسوالی‎ها را قطع می‎کنند.
محمدیاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، می‎گوید: «ممکن است چنین کاری صورت گیرد؛ زیرا در گذشته‎ها گزارش‎هایی وجود داشت که شرکت‎های خصوصی برای ادامه فعالیت شان به مخالفان مسلح دولت پول پرداخت می‎کنند. اما هنوز مقدار پول و این که کدام شرکت‎ها به این کار مبادرت می‎ورزند، معلوم نیست.»
به گفته سخنگـوی وزارت مخــابــرات و تکنــالوژی معلوماتی، فعـالیــت شــرکـت‎هــای مخـابــراتی در ولایت‎ها، ارتباط مستقیم با وضعیت امنیتی دارد؛ زیرا به دلیل ناامنی‎ها، در جریان یک روز، ده‎ها آنتن خاموش است و یا هم به طور 24 ساعته فعال نیست. طبق معلومات وزارت مخابرات، در حدود 25 ملیون سیم‎کارت از سوی شرکت‎های مخابراتی در سراسر کشور توزیع شده است، ولی فعلاً بین 15 تا 18 ملیون آن فعال است.
مصاحبه‎هایی که کلیدگروپ در 11 ولایت انجام داده است نیز نشان می‎دهد که به جز کابل، بلخ، بامیان و پکتیکا، در تعدادی از ولسوالی‎های ننگرهار، خوست، کاپیسا، غزنی، هرات، کندهار، کندز و هلمند، شرکت‎های مخابراتی از طرف شب فعالیت ندارند. بـراســاس یــافته‎های کلیدگروپ، ولسوالـی‎هــای ادرسکــن، کــرخ و پشتون زرغون در ولایت هــرات، انــدر، قره‎باغ، زنخان و خوگیانی در غزنی، تگاب، نجراب و آله سای در کاپیسا، گرشک، مارجه، گرم سیر و کجکی در هلمند و  تمام ولسوالی‎های کندز از ساحاتی اند که فعالیت شبکه‎های مخابراتی، به دلیل تهدیدات امنیتی، از طرف شب در آن قطع می‎شود.
نورسعید، رییس اداره مخـابــرات کاپیـسـا می‎گوید در شماری از ولسوالی‎ها تهدیدات امنیـتـی مانــع فعالیت شرکت‎های مخابراتـی مــی‎شـود و همـیــن امر باعث شده تا شرکـت‎ها بــرای ادامه کار شان به مخالفان مسلح دولت پول پرداخت کنند. به گفته وی، هنوز مشخص نیست که سالانه چه مقدار پول از این طریق به جیب مخالفان مسلح دولت واریز می‎شود. وی تصریح کرد که شرکت‎های مخابراتی هم نمی‎خواهند این موضوع را با مسوولان امور در میان بگذارند. طبق اظهارات نورسعید، در حال حاضر، در ســه ولسوالی تگاب، نجراب و اله سای کاپیسا، خدمـات مخــابــراتــی از طــرف شب قطع می‎باشد. در همیـن حــال، حـسـین خــان، رییـس شــورای ولایتـی کاپیـســا گفــت در مناطقی که تهدیدات امنیتــی بالا است، مخـالفان مسلح دولت از طرف شب مانع فعالیت شرکت‎های مخابراتی می‎شوند.حسین خان افزود گزارش‎هایی وجود دارد که نشان می‎دهد شرکت‎های مخابراتی به خاطر ادامه فعالیت شان به مخالفان مسلح دولت پول پرداخت می‎کنند، ولی تاکنون مشخص نیست که چه مقدار پول از طرف کدام شرکت‎ها پرداخت می‎شود.
اما احمدفهیم قایم، قومندان امنیه کاپیسا، دیدگاه متفاوتی دارد. وی می‎گوید از زمانی که او به حیث قومندان امنیه کاپیسا گماشته شده است، در مناطق یاد شده کدام مشکل امنیتی که منجر به قطع خدمات مخابراتی شده باشد، وجود ندارد. قایم تأکید می‎کند که او در جریان شب همواره با مسوولان امنیتی ولسوالی‎های تگاب و نجراب از طریق تلیفون در تماس است و هیچ مشکلی از ناحیه ارتباطات تلیفونی با آنان ندارد. وی باج‎گیری از سوی مخالفان مسلح دولت را رد کرده و می‎‏گوید تا حال شنیده نشده که در یکی از مناطق این ولایت طالبان از شرکت‎های مخابراتی باج‎گیری کند و یا مانع فعالیت این شرکت‎ها شده باشد.

ناکامی
حکومت تاکنون موفق نشده در مناطق دوردست، به شمول امنیت پایه‎های مخابراتی شرکت سلام که یک شرکت دولتی است،  امنیت آنتن‎های مخابراتی شرکت‎های خصوصی را تأمین کند. یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات، می‎گوید: «شرکت سلام تا آخرین حد تلاش می‎کند با وجود تهدیدات بلند امنیتی به مردم خدمات‎رسانی کند، ولی بسیاری اوقات اتفاق می‎افتد که جان همکاران ما صد در صد در معرض خطر قرار گیرد و در آن حالت است که مجبور می‎شویم آنتن‎ها را خاموش کنیم.»
در همین حال، سیدالرحمن حدید، رییس اداره مخابرات ولایت هرات، از فعالیت 12 ساعته شرکت‎های مخابراتی در سه ولسوالی این ولایت خبر داده و می‎گوید در جاهایی که مخالفان مسلح دولت حضور دارند، شرکت‎های مخابراتی نمی‎توانند به طور شبانه‎روزی فعالیت کنند. وی به عنوان نمونه از ولسوالی‎های ادرسکن، پشتون زرغون و کرخ این ولایت یادآوری نموده و می‎گوید شماری از شرکت‎ها اجازه فعالیت شبانه‎روزی در این ولسوالی‎ها را دارند، ولی شماری دیگر از این شرکت‎ها ندارند. به گفته حدید، در ولسوالی کرخ از طرف شب فعالیت شرکت مخابراتی اتصالات متوقف می‎شود، اما چهار شرکت مخابراتی دیگر همچنان فعال می‎باشند.
اکنون سوال این است که یک تعداد از  شرکت‎های مخابراتی در عین ساحه چگونه فعالیت 24 ساعته دارند و فعـالیــت شمــاری از شــرکت های مخابراتی از طرف شب قطع می‎باشد. محمدیاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در این باره می‎گوید: «هرچند اسناد در این مورد وجود ندارد ولی انکار کردن آن نیز کار دشواری است؛ چون امکان دارد که شرکت‎ها برای به دست آوردن پول در جاهایی که منافع شان باشد، به مخالفان مسلح دولت پول پرداخت کنند.» با این حال، صمیم افزود که وزارت مخابرات در هماهنگی با ارگان‎های امنیتی تلاش دارند تا امنیت کامل شرکت‎های مخابراتی را تأمین کنند. وی همچنان هشدار داد به هر اندازه‎ای که شرکت‎های مخابراتی تلاش کنند از راه‎های غیرقانونی به فعالیت شان ادامه بدهند، به همان اندازه مخالفان مسلح دولت تلاش خواهند کرد تا نقاط ضعف شرکت‎ها را تشخیص و از آن ناحیه شرکت‎های متذکره را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که عبدالروف احمدی، سخنگوی قومندانی امنیه هرات، می‎گوید که دولت توان تأمین امنیت شماری از آنتن‎های مخابراتی که بیرون از شهر و در بالای کوه‎ها نصب شده است، را ندارد و شرکت‎ها نیز برای امنیت این آنتن‎ها محافظ استخدام نمی‎کنند. او گفت به همین دلیل است که بعضی از شرکت‎ها مجبور می‎شوند برای حفظ این آنتن‎ها به مخالفان مسلح دولت پول پرداخت کنند.
بر اساس آمار ریاست مخابرات هرات، پنج شرکت مخابراتی، در 15 ولسوالی این ولایت، 150 پایه آنتن نصب کرده‎اند. اگر قرار باشد برای هر یک از این آنتن‎ها پنج محافظ استخدام کنند، تنها در  هرات، برای محافظت از آنتن‎های مخابراتی به 750 محافظ نیاز است.
در حــالی کــه عبــدالروف احـمــدی، سخـنـگوی قومندانی امنیــه هــرات، مــی‎گـویــد که مسوولیت تأمین امنیت آنتن‎های مخابراتی به دوش حکومت نیست، اما صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله، می‎گوید که مسوولیت تأمین امنیت تأسیسات دولتی و غیردولتی به عهده حکومت و نیروهای امنیتی می‎باشد. وی اضافه می‎کند در صورت وقوع کدام مشکل امنیتی، شرکت‎ها می‎توانند از نیروهای امنیتی کمک بگیرند. مهدی حدید، رییس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات، می‎گوید طالبان در ولسوالی‎هایی که حضور دارند، بیشتر از طرف شب رفت و آمد می‎کنند و به همین دلیل مانع فعالیت شرکت‎های مخابراتی می‎شوند. به گفته وی، مخالفان مسلح دولت عمداً شرکت‎ها را تهدید می‎کنند تا از این طریق زمینه باج‎گیری از این شرکت‎ها را مهیا سازند. از طرف دیگر، وی تأکید کرد که هیچ شرکتی از این قاعده مستثنا نیست و مخالفان به نحوی از آن‎ها پول می‎گیرند.
احمدظاهر، رییس اداره مخابرات هلمند، نیز می‎پذیرد که تهدیدات امنیتی سبب شده تا شماری از شرکت‎های مخابراتی فعالیت خود در این ولایت را کاملاً متوقف و یا تنها از طرف روز فعالیت کنند. وی افزود که آنتن‎های مخابراتی تقریباً در تمام ساحات هلمند از طرف شب خاموش است و بسیاری از شرکت‎ها به همین دلیل برای مدت نامعلومی فعالیت شان را متوقف کرده‎اند.
عطاالله افغان، عضو شورای ولایتی هلمند، نیز می‎گوید: «چندین سال می‎شود که شرکت‎های مخابراتی در این ولایت از طرف شب فعالیت نمی‎کنند و مردم از این ناحیه با مشکل مواجه شده‎اند. اما شماری از شرکت‎هایی که فعالیت دارند، مجبور اند به طالبان پول پرداخت کنند، چون در غیر آن طالبان اجازه فعالیت به آن‎ها را نمی‎دهند.» این عضو شورای ولایتی هلمند نیز مثل دیگران، نمی‎داند که کدام شرکت‎ها، چه مقدار پول و چگونه به طالبان به هدف ادامه فعالیت‎های شان پرداخت می‎کنند. وی اما گفت: «انکار نمی‎توانیم، زیرا هیچ امکان ندارد که شرکت‎ها بدون پرداخت پول به طالبان، فعالیت کنند.»
اما صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، با رد این ادعا می‎گوید که این وزارت اسناد و شواهدی تاکنون به دست نیاورده که بتواند این ادعا را ثابت کند. خواستیم در این مورد نظر شرکت‎های مخـابـراتــی را نـیــز داشتــه باشـیــم  ولــی کـسـی به نمایندگی از ایــن شــرکـت ها حـاضر به مصاحبه نگردید.

خدمات 24 ساعته
از مجموع 11 ولایتی که ساحه تحقیق کلیدگروپ را تشکیل می‎دهد، تنها در چهار ولایت (کابل، بلخ، بامیان و کندهار) خدمات مخابراتی به گونه 24 ساعته ارایه می‎شود. خداداد کیهان، رییس اداره مخابرات بلخ، در مصاحبه‎ای با کلید گفت که خدمات مخابراتی در تمام مناطق این ولایت به طور عادی و 24 ساعته ارایه می‎شود.افضل حدید، عضو شورای ولایتی بلخ نیز با تأیید سخنان کیهان، از فعالیت 24 ساعته شرکت‎های مخابراتی در این ولایت اظهار رضایت می‎کند.
بامیان نیز در قطار ولایت‎هایی قرار دارد که باشندگان آن به خدمات 24 ساعته شرکت‎های مخابراتی دسترسی دارند. عزیزالله حمیدی، رییس اداره مخابرات بامیان، می‎گوید: «85 درصد مردم در این ولایت، به خدمات 24 ساعته تلیفونی دسترسی دارند.» محمداسماعیل، رییس اداره مخابرات کندهار، نیز در مصاحبه‎ای با کلیدگروپ گفت به استثنای دو ولسوالی شوراوک و غورک این ولایت که هنوز آنتن‎های مخابراتی در آن نصب نشده است، خدمات تلیفونی در تمام ولسوالی‎های کندهار به طور شبانه‎روزی جریان دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA