ads

آموزش 20 خبرنگار نوجوان در کابل

در اولین دور آموزش خبرنگاری برای نوجوانان توسط کلید گروپ در کابل، 20 تن آموزش دیده و سند فراغت دریافت کردند. مراسم فراغت 20 نوجوان که برنامه آموزشی 9 ماهه کلید گروپ را به موفقیت به اتمام رسانیده اند امروز در دفتر مؤسسه خدمات انکشافی و بشری برای افغانستان و کلید گروپ برگزار گردید.

نویسنده: The Killid Group
17 حوت 1390
آموزش 20 خبرنگار نوجوان در کابل

در اولین دور آموزش خبرنگاری برای نوجوانان توسط کلید گروپ در کابل، 20 تن آموزش دیده و سند فراغت دریافت کردند.

مراسم فراغت 20 نوجوان که برنامه آموزشی 9 ماهه کلید گروپ را به موفقیت به اتمام رسانیده اند امروز در دفتر مؤسسه خدمات انکشافی و بشری برای افغانستان و کلید گروپ برگزار گردید.

این برنامه با حمایت مالی هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان از سوی کلید گروپ برگزار گردیده و در آن دختران و پسران نوجوان اساسات ژورنالیزم و گزارشگری در رادیو را بطور نظری و عملی فرا گرفته اند.

اشتراک کنندگان این برنامه با کمک نهادهای خیریه آشیانه، کنسرسیوم حقوق طفل و مرکز تعلیمی زنان افغان از میان آسیب پذیرترین اقشار اجتماع انتخاب گردیده بوده اند.

این نوجوانان، ضمن ادامه دروس در مکاتب بشکل نیمه روزه در برنامه آموزشی که در دفتر کلید گروپ برگزار گردید اشتراک ورزیدند.

کلید گروپ ضمن سازماندهی و ارائه برنامه آموزشی به اشتراک کنندگان مدد معاش نیز پرداخت نمود تا قسماً مصارف این نوجوانان و فامیل های شان را نیز تامین نموده باشد.

اشتراک کنندگان این برنامه که تعدادی از آنان قبلاً در جاده های کابل مصروف کار بودند ضمن فراگیری دروس نظری، بطور عملی در جاده های کابل رفته و از آسیب پذیری اطفال کارکن در جاده ها و نیز اطفال محکوم به کارهای شاقه گزارش های جالب تهیه نموده اند که از طریق شبکه رادیو کلید در 12 ولایت کشور زیر عنوان “آموزش برای تغییر” نشر گردیده است.

این نوجوانان به نهادهای رسانه ای همکار کلید گروپ معرفی خواهند شد تا زمینه های کاریابی برای شان فراهم گردد.

کلید گروپ نیز تعدادی ازین نوجوان را برای کار در شبکه رادیو کلید استخدام خواهد کرد.

نجیبه ایوبی رئیس کلید گروپ درین مراسم فراغت این نوجوانان را تبریک گفته و از وضعیت اطفال که وی آنان را آیندۀ کشور خواند ابراز نگرانی کرد.

به گفته ایوبی تعداد اطفال مصروف به کارهای شاقه روز بروز بیشتر می گردد، و دولت باید رسیدگی به این مشکل را یک اولویت تلقی نموده و گام های مؤثر تر در راستای رسیدگی به نیازمندیهای نسل آیندۀ کشور بر دارد.

به گفته وی کار در طفولیت از یک طرف حقوق اساسی اطفال را نقض می کند و از طرف دیگر عدم دسترسی به تعلیم و تربیه اطفال را بی سواد ببار می آورد که برای آیندۀ کشور جداً زیانبار است. پیش از این و طی هفته جاری در شهرهای مزارشریف، جلال آباد و هرات نیز از فراغت  خبرنگاران نوجوان  تجلیل شده و قرار است طی روزهای آینده در شهر قندهار نیز از فراغت 20 خبرنگار نوجوان دیگر تجلیل شود.

برنامه آموزشی خبرنگاران نوجوان، یک برنامه فراگیر بوده که بعنوان بخشی از برنامه دو ساله “تغییر زندگی” در  پنج شهر عمده کشور توسط مؤسسه خدمات انکشافی و بشری برای افغانستان و کلید گروپ برگزار گردیده و درآن 100 نوجوان از برنامه آموزشی مستفید شده اند.

این برنامه در سال2012  میلادی نیز ادامه می یابد و درآن 100 نوجوان دیگر در شهرهای کابل، هرات، مزارشریف، جلال آباد و قندهار اشتراک خواهند کرد.

برنامه آموزشی ژورنالیزم ابتدایی بخشی از فعالیت های کمپاین دوساله “تغییر زندگی” را تشکیل می دهد که درآن کلید گروپ با کمک مالی اتحادیه اروپا در راستای تغییر ذهنیت اجتماع نسبت به آسیب پذیرترین اقشار اجتماع – زنان، اطفال و اشخاص دارای معلولیت – کار می کند و در ضمن مرکز تیلفونی خدمات را برای اقشار مذکور ایجاد نموده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA