ads

آمارهای خشونت در برابر زنان هنوز هم تکان‎دهنده است

آمارهای خشونت در برابر زنان نشان می‎دهد که تلاش‎های چندین ساله برای محو خشونت علیه زنان با موفقیت‎‎های چشم‎گیری همراه نبوده است.

نویسنده: The Killid Group
17 حوت 1393
آمارهای خشونت در برابر زنان هنوز هم تکان‎دهنده است

آمارهای خشونت در برابر زنان نشان می‎دهد که تلاش‎های چندین ساله برای محو خشونت علیه زنان با موفقیت‎‎های چشم‎گیری همراه نبوده است. طبق تازه‎ترین آمار کمسیون مستقل حقوق بشر، در یازده ماه گذشته، چهارهزار و 259 مورد خشونت علیه زنان در سراسر کشور به ثبت رسیده است. این کمسیون می‎گوید از مجموع موارد خشونتی که در این مدت توسط کمسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده است، یک‎هزار و 273 مورد آن شامل خشونت‎های فزیکی، یک‎هزار و 278 مورد آن شامل خشونت‎های روانی و لفظی، 930 مورد آن شامل خشونت‎های اقتصادی، 420 مورد آن شامل ازدواج اجباری، ازدواج زیر سن و بد دادن و 358 مورد دیگر آن شامل خشونت‎های جنسی می‎شود.
همچنین آمار وزارت امور زنان و کمسیون مستقل حقوق بشر نشان می‎دهد که موارد اعمال خشونت بالای زنان در هفت ماه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به 27 مورد افزایش یافته است. با وجود این، کمسیون مستقل حقوق بشر، مدعی است که قضای خشونت در برابر زنان افزایش نیافته است بلکه رشد آگاهی و مراجعۀ قربانیان خشونت به مراجع عدلی و قضایی، باعث شده تا موارد خشونت در برابر زنان بیشتر به ثبت برسد. داکتر رفیع‎الله بیدار، سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت در هفت ماه اول امسال به صورت مجموعی، دوهزار و 950 مورد خشونت علیه زنان، در سراسر کشور، ثبت شده است. طبق اطلاعات بیدار، در كابل 155 واقعه، در هرات 210 واقعه، در كندهار 170 واقعه، در هلمند 146 واقعه، در بلخ 141 واقعه و در ننگرهار 112 واقعۀ خشونت در برابر زنان، توسط کمسیون مستقل حقوق بشر، به ثبت رسیده است.
گفته می‎شود که وجود گروه‎های مسلح غیرقانونی، سطح پایین سواد، عدم آگاهی از حقوق زنان و اطفال از دیدگاه اسلام و جدی نگرفتن قضایای خشونت علیه زنان و اطفال از جملۀ عواملی است كه در افزایش خشونت علیه زنان و اطفال نقش اساسی و عمده را بازی می‎كند. بیدار در زمینه افزود: “ما می‎خواهیم تا عاملان خشونت علیه زنان و اطفال در قدم نخست دستگیر و بالای آنان یک جریان كامل قضایی و عدلی تطبیق گردد و در مقابل جرمی كه صورت گرفته است، جزا برای عاملین تعیین شود. با تأسف، اما زمانی كه عاملین قضایای خشونت علیه زنان و اطفال گرفتار می‎شوند بنابر همبستگی‎های قومی یا تنظیمی در نجات عاملین قضایا تلاش صورت می‎گیرد.”
این در حالی است که مسوولین کمسیون مستقل حقوق بشر در زون شمال کشور، از افزایش 60 درصدی خشونت و تجاوز جنسی بر زنان و اطفال در سمت شمال كشور در هفت ماه اول سال جاری خبر می‎دهند. سعید محمد سامع، رییس کمسیون مستقل حقوق بشر در زون شمال، می‎گوید: “علت افزایش تجاوزات جنسی علیه زنان و اطفال، ناامنی، نبود حاکمیت قانون و سطح پایین سواد می‎باشد که نزد ما از آغاز سال تا اکنون شش قضیۀ تجاوز جنسی علیه زنان و اطفال به ثبت رسیده است.” سامع، از دولت و نهادهای عدلی و قضایی می‎خواهد در مبارزه با تجاوزات جنسی گام‎های جدیی را بردارند.
از سویی هم، مسوولین وزارت امور زنان، بیسوادی، عدم آگاهی زنان از حقوق شان، فقر اقتصادی و عدم استقلال مالی زنان، حاکمیت عرف و عنعنات ناپسند را از مهم‎ترین عوامل خشونت علیه زنان در افغانستان می‎پندارند. سعیده مژگان مصطفوی، معین مسلکی وزارت امور زنان، در صحبت با مجلۀ مرسل در مورد ارقام و آمار خشونت علیه زنان در هفت ماه اول امسال گفت: “به دلیل صعب‎العبور بودن راه‎های بعضی از ولایات و عدم دسترسی به امكانات انترنتی، ما از تمامی ولایات آمار و ارقام دقیق ربع سوم سال را نداریم، مگر به طور تخمینی گفته می‎توانم كه نزدیک به سه‎هزار قضیه از شروع سال تا ماه قوس در ریاست‎های امور زنان در ولایات مختلف به ثبت رسیده است.”
این در حالی است كه یک تحقیق جدید از سوی موسسۀ “زنان افغانستان نوین” به همکاری وزارت امور زنان نشان می‎دهد در شش ماه اول امسال، 245 مورد تجاوز جنسی بالای زنان و کودکان صورت گرفته است. هرچند وزارت امور زنان نتایج این تحقیق را تأیید می‎کند، اما می‎گوید که بسیاری از موارد تجاوز جنسی در افغانستان به نهادهای رسمی گزارش داده نمی‎شود؛ زیرا این قضایا به اساس سنت و رسوم اجتماعی، عامل شرمندگی خانواده‎ها شمرده می‎شود. شفیقه حبیبی، رییس موسسۀ “زنان افغانستان نوین”، می‎گوید که نزدیک به ۶۴64 درصد پاسخ‎دهندگان به پرسش‎نامه‎ها، تأیید کرده‎اند در محل زندگی شان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‎اند.
تحقیق این موسسه درست نزدیک به یک ماه بعد از حادثۀ تجاوز جنسی گروهی به چهار زن در ولسوالی پغمان ولایت کابل به نشر رسید. بسیاری از معترضان نگران بودند که متهمان این رویداد نیز مانند بسیاری از متهمان قضایای مشابه، فرار کرده و یا از مجازات معاف شوند، اما واکنش مردمی و جدیت مسوولان حکومتی سبب شد که پنج نفر از مجرمین این قضیه به جرم تجاوز جنسی و سرقت مسلحانه، به حکم محکمه اعدام شوند.
در قوانین افغانستان، تعریف مشخصی از “تجاوز جنسی” وجود ندارد، مگر مجازات زنای به عنف (به زور و اکره)، حبس طولانی مدت را دارا است.
این در حالی است كه از مدت 13 سال به این‎سو كمک‎های فراونی از سوی جامعۀ جهانی جهت محو خشونت علیه زنان صورت گرفته است، لیکن خشونت‎ها نه تنها محو نشده بلكه شدت نیز پیدا كرده است. چنانکه گزارش‎ها می‎رساند در این اواخر قضایای خودسوزی و قتل در ولایت هرات، قتل زنان در ولایات شمالی کشور از جمله كندز، تخار و بغلان مثل گذشته جریان دارد. سرپرست ریاست امور زنان ولایت هرات به تازگی گفته است از آغاز امسال تا اکنون 37 مورد قتل زنان در این ولایت به ثبت رسیده که این موضوع نشان دهندۀ افزایش خشونت در برابر زنان در هرات می‎باشد. در همین حال، خانم مصطفوی می‎گوید: “آمار ثبت شده در وزارت امور زنان تا هنوز كاهش و یا هم افزایش را در قضایای خشونت علیه زنان نشان نمی‎دهد، اما در مجموع  قتل‎های ناموسی و تجاوزات جنسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.”
خانم مصطفوی دلیل افزایش تجاوزات جنسی و قتل‎های ناموسی را ناامنی در ولایات دوردست عنوان کرده و از تمامی رسانه‎ها و علمای دینی می‎خواهد در از بین بردن خشونت علیه زنان و اطفال با نهادهای مسوول همکاری کنند: “اگر توقع به این باشد که تنها وزارت امور زنان تمام مشکلات زنان و موضوع خشونت علیه آنان را در کشور حل کند به نظر من که حل این مشکل برای ما کمی سنگین تمام می‎شود. طبق مادۀ 15 قانون منع خشونت علیه زنان، 13 نهاد دیگر به شمول وزارت امور زنان مکلف به تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان هستند که در این راستا همکاری ارگان‎های قضایی را نیز خواهانیم.”
بر اساس یافته‎های مجلۀ مرسل، آمارهای کمسیون مستقل حقوق بشر، وزارت امور زنان، وزارت امور داخله و لوی څارنوالی نشان می‎دهد در سال 1391 خورشیدی 4505 واقعۀ خشونت علیه زنان در سراسر کشور به قوع پیوسته است. بر اساس این یافته‎ها، در سال 1392 خورشیدی 5623 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است. اما در هفت ماه اول امسال، حدود 3000 واقعۀ خشونت علیه زنان توسط وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر به ثبت رسیده که تفاوت چندانی را سال‎های گذشته نشان نمی‎دهد.

عوامل و پیامدهای خشونت‌ علیه زنان
بر اساس گزارش‎های نشر شده، زنان افغانستان که از سال‎ها به این‎سو همواره تحت خشونت‎های فزیکی (لت و کوب)، ازدواج‎های اجباری و زیر سن، بد دادن و امسال آن قرار گرفته‎اند و عوامل آن هم عدم آگاهی از حقوق شان، عدم دستری آنان به ارگان‎های عدلی و قضایی و همچنان عدم آگاهی مردان از حقوق زنان بوده است، هیچ ارگانی نتوانسته در حل این مشکلات کار مؤثری را انجام دهد. رشیده منجو، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این مورد می‌گوید: “بیشتر زنانی که به دلیل گریز از خشونت خانوادگی از خانه‌های خود فرار می‎کنند، مجرم محسوب شده و به عنوان افرادی که کارهای غیراخلاقی کرده‌‎اند، متهم قرار می‎گیرند. هر چند در قوانین افغانستان فرار از منزل جرم پنداشته نشده، اما کسانی ‌که از منزل فرار کرده‌اند با آنان به عنوان یک مجرم برخورد شده است.”
خانم منجو که به منظور بررسی وضعیت زنان، چندی پیش به کابل آمده بود، گفت که هرچند به منظور جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان در افغانستان تلاش‌هایی زیاد صورت گرفته است، ولی باز هم برای بهبود وضعیت زنان به تدابیر و اقدامات جدی‎تری نیاز است. این گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، عوامل و پیامدهای خشونت علیه زنان در کشور را خیلی نگران کننده دانست و افزود: “زنان به سیستم عدالت رسمی دسترسی کامل ندارند و این سیستم جوابگوی احتیاجات زنان نیست و بعضی وقت‌ها به دلیل فساد موجود در سیستم قضایی زنان به آن اعتماد و اعتبار نمی‌کنند و به سیستم‌های غیررسمی مراجعه می‌کنند. در سیستم‌های غیررسمی نیز عدالت و مساوات میان مرد و زن تأمین نمی‌گردد؛ چون سیستم، تبعیض‌آمیز است.”

مشکلات در روند دادخواهی
شماری از کارشناسان حقوقی و مدافع حقوق زنان به این باورهستند تا زمانی که قانون به شکل عادلانه بالا مجرمین تطبیق نشود، خشونت علیه زنان در کشور کماکان موجود خواهد بود. شهلا فرید، یک تن از استادان فاکولتۀ حقوق پوهنتون کابل، از کم‎کاری نهادهای عدلی و قضایی شدیداً شكایت کرده به مجلۀ مرسل گفت:” تا زمانی كه تمامی كارمندان ارگان‎های عدلی و قضایی از مسایل حقوق بشری آگاهی حاصل نكنند، فساد و خشونت علیه زنان در کشور ریشه‎کن نمی‎شود.” خانم فرید، فرهنگ معافیت از مجازات و جدی نگرفتن  قضایای خشونت در برابر زنان را نگران‎کننده دانست و از دولت خواست تا تلاش‎های بیشتری را به منظور کاهش خشونت علیه زنان انجام دهد.
با این حال، مقامات در نهادهای عدلی و قضایی می‎گویند با وجودی که رقم دقیقی در مورد آمار خشونت علیه زنان در کشور وجود ندارد، اما این نهادها به شکل عادلانه به قضای خشونت در برابر زنان رسیدگی می‎کنند. آصف فیاض، رییس نشرات لوی څارنوالی، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان ادامه دارد و به منظور رسیدگی به قضایای خشونت و تأمین عدالت، څارنوالی‎های منع خشونت علیه زنان در شش ولایت کشور فعالیت دارند و به قضایایی خشونت علیه زنان رسیدگی می‎کنند.”
از سوی دیگر ادعا می‎شود هنگامی که زنان برای رسیدگی به شکایات شان به نهادهای عدلی و قضایی مراجعه می‎کنند، از آن‎ها پول و رشوت تقاضا می‎شود. همچنین بعضی از زنان مظنون و یا مجرم ادعا می‎کنند که مقامات در نهادهای عدلی و قضایی برای رسیدگی به دوسیه‎های شان، از آن‎ها تقاضاهای نامشروع داشته و در بعضی موارد آن‎ها را با الفاظ رکیک دشنام می‎دهند. اما فیاض در این مورد گفت: “من این اتهامات را نه رد می‎کنم و نه تأیید؛ چون در افغانستان، قانون صد درصد تطبیق نمی‎شود. ولی خواست من از تمامی زنانی که دچار چنین مشکلاتی اند این است که  دروازۀ لوی څارنوالی به روی شان باز است و زن متضرر می‎تواند به کمک وکیل مدافع و یا از طریق خانواده‎های شان شکایت نموده تا ما بتوانیم با اجرای قانون، متخلفین را مجازات کنیم.”
دل‎افروز زیرک، یک تن از ژورنالیستان و مدافعان حقوق زنان در کشور، دلیل عمده و اساسی افزایش خشونت‎های روزافزون علیه زنان را عدم تطبیق قانون و مشكلات اقتصادی خانواده‎ها دانسته و به مجلۀ مرسل گفت: “افرادی که در سطح کشور تیکه‎داران قانون بوده‎اند، به‎خصوص قاضی‎ها، څارنوالان، ارگان‎های پولیس و افراد حاکم در کل بخش قضایی دولت، قانون را مراعات نکرده و سبب افزایش خشونت‎هایی متعدد علیه زنان در کشور شده‎اند.”
خانم زیرک، عدم مجازات عاملین خشونت علیه زنان را در کشور نگران کننده دانست و  افزود: “زمانی که یک زن مورد اختطاف و یا تجاوز جنسی از سوی افراد زورمند قرار می‎گیرد، برعلاوۀ اینکه مرتکبین از سوی نهادهای عدلی و قضایی گرفتار نمی‎شوند بلکه قبل از صدور حکم در بدل پول از قید نیز رها می‎شوند.”
در همین حال، مسوولین محكمۀ فامیلی در كابل، این ادعاها را بی‎بنیاد خواهنده و می‎گویند که هیچ قاضی، وكیل مدافع و ارگان‎های عدلی و قضایی به خود جرأت نمی‎دهند از متضررین قضایای خشونت در خواست پول نمایند. رحیمه رضایی، رییس عمومی محكمه فامیلی كابل، در رابطه به اینكه تا چه اندازه قانون منع خشونت علیه زنان جنبۀ تطبیقی داشته و برای زنان متضرر مفید واقع شده است به مجلۀ مرسل گفت: “قانون منع خشونت همین حالا در تمام محاكم عدلی و قضایی تطبیق می‎شود كه ذریعۀ فرمان تقنینی رییس‎جمهور سابق، حامدکرزی، توشیح گردیده و تطبیق می‎گردد. بر اساس این قانون، خشونت‎ها و تجاوزات جنسی كه امروزه بالای اطفال صورت می‎گیرد نه تنها جرم پنداشته می‎شود بلكه یک عمل زشت و غیرانسانی نیز می‎باشد.”
خانم رضایی، افزایش خشونت علیه زنان در كشور را نگران‎كننده خواند و گفت: “ما قضایای چون لت و كوب، بیرون نمودن زنان از منزل، سوختاندن زنان در اثر آب جوش و حتی یک قضیه‎ای كه خانمی توسط شوهرش ادرار خورانده شده است را تحت بررسی داریم و باید گفت که اساس خشونت‎ها علیه زنان را ازدواج‎های زیر سن و اجباری و بد دادن تشکیل می‎دهد.” او از تمام خانواده‎ها می‎خواهد كه بگذارند دختران و پسران شان به سن قانونی رسیده و حق انتخاب همسر را داشته باشند تا این عوامل سبب بروز خشونت‎های فامیلی به خصوص خشونت علیه زنان نگردد.

نتیجه‎گیری
با توجه به اینكه دین مبین اسلام بر تساوی حقوق زن و مرد تأكید زیاد نموده است، اما زنان در افغانستان از سال‎ها به این‎سو، همواره قربانی خشونت‎های فزیكی، روانی، لفظی، اقتصادی و جنسی قرار شده و تا هنوز در مركز و ولایات، زنان افغان با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم می‎کنند. در قانون محو خشونت علیه زنان، خشونت علیه زنان و تبعیض در برابر آن‎ها به صراحت منع شده است و مكلفیت دولت در راستای جلوگیری از توسعۀ خشونت مشخص گردیده است، که با تأسف کم‎کاری و عدم توجه جدی در این راستا سبب افزایش خشونت علیه زنان در این اواخر گردیده است.
در پایان گفتنی است که سهم خانواده‎ها در مهار کردن خشونت بی‎تأثیر نبوده و باید جهت اعادۀ حقوق حقۀ زنان از طرف اعضای خانواده توجه لازم صورت گیرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA