ads

آلودگی هوا و افزایش سینه بغل

با فرا رســـــیدن فصل زمستان، در كنار مشكلات دیگری چون، فقر، بیكـــــاری و عدم امكانات، مصاب شدن به مریضی سینه وبغل، مردم را بیش از پیش نگران كرده است.  

نویسنده: The Killid Group
25 جدی 1389
آلودگی هوا و افزایش سینه بغل

 

با فرا رســـــیدن فصل زمستان، در كنار مشكلات دیگری چون، فقر، بیكـــــاری و عدم امكانات، مصاب شدن به مریضی سینه وبغل، مردم را بیش از پیش نگران كرده است.

‌نظر به ارقام وزارت صحت عامه، در سال جاری تعداد افراد مصاب به بیماری سینه و بغل افزایش فزاینده ای داشته است.

داكتر غلام سخی كارگر نوراغلی، سخنگوی وزارت صحت عامه، از افزایش امراض تنفسی در سال جاری خبر می دهـــــد و می گوید: “در سال 2009 تعداد مریضان 380 هزار نفر بود، در حالیكه در سال 2010 این رقم به 480 هزار تن رسید.”

‌به باور  وی، اگر چه تعداد مصاب شدگان به مرض سینه و بغل افزایش یافته، اما مرگ و میر كودكان به اثر این بیماری، كاهش یافته است. موصوف می افزاید كه در سال هــــای گذشته از هر یک هزار طفل، 257 طفل فوت مـــی كرد، در حالیكه امروز این رقم به 161تن كاهش یافته است.

با این كه سرد شدن هوا خود دلیلی برای دچار شدن برخی از كودكان به مرض سینه و بغل محسوب می شود، اما به باور كارشناسان صحی، آلودگی هوا و بی توجهی خانواده ها در خصوص فرزندان شان، از جمله عوامل اساسی افزایش كودكان مصاب به مریضی سینه و بغل در سال جاری می باشد.

داكتر محمد نادر مایار، مسئول شف عمومی بخش داخله در شفاخانۀ‌‌ صحت طفل اندراگاندی در این رابطه می گوید: “زمستان فصل مناسبی برای رشد امراض طرق تنفســـــی در میان اطفال می باشد و زمانی كـــــه مقاومت وجود این اطفال در برابر مكروب هـا پایین باشد، بـــــه  بیماری سینه و بغل مصاب می شوند.”

همچنان نظر بـــــه ارقام ثبت شده در شفاخانه اتاترك، در ماه قوس و عقرب سال گذشته به تعداد 2042 تن به مـــــرض سینه و بغل دچار شدند، در حالیكه در ماه قوس و عقرب سال جاری، این رقم به 2635 تن رســـــیده است و بر اساس گفته های مسئولان این شفاخانه، تعداد بیماران تنفسی در ماه جدی دو برابر نسبت به ماه گذشته می باشد.

داكتـــــر ”مایار“ معتقد است، خانواده هایی كه از وضعیت اقتصادی خوبتر برخوردارند، به محض این كه مشاهده می كنند، طفل شان زكام شده به داكتر مراجعه می كنند، اما خانواده های كه از آگاهی كمتر برخوردار اند و ســـــطح اقتصادی شان ضعیف است تا زمانیكه طفل شان به شدت مریض نشود، او را به داكتر نمی برند كـــــه این امر سبب می‌گردد تا موجب از دست رفتن كودكان شان گردد.

نامبرده در مورد اینكه بیشتر چه قشری زودتر  از این ناحیه مساژ می گردد، می گوید كه اطفال زیر دو ماه تا پنج سال بـــــه دلیل پایین بودن مقاومت بدن شان، به این مرض گرفتار می شوند، اما خطر مرگ در اطفال زیر دو ماه بیشتر وجود دارد.

شهربانو زنی است كه هشت روز از بیماری طفلش می گذرد. او طفل پنج ماهه ای دارد كه هم اكنون در یكی از اتاق های شفاخانۀ‌‌ اتا ترك بستر است.

شهربانو در رابطه به این كه چگونه طفلش مصاب به مریضی سینه و بغل گردیده، می گوید: “در خانۀ‌‌  كرایی زندگی می كنم، خانۀ‌‌ ما بسیار سرد است و به خاطر اقتصاد ضعیف نمـــــی توانم به صورت دوامدار بخاری را روشن بگذارم. تنها صبح و شب برای یک یا دو ساعت بخاری را روشن می نماییم. زمانیكه متوجه شدم فرزندم از خوردن مانده و تب بسیار شدید دارد، او را به  شفاخانه آوردم.”

‌در كنار این همه، نظر بـــــه اظهارات همراهان مریضان و پرستاران، عـــــدم امكانات كافی در شفاخانه ها، مانع بهبود سریع مریضان شده است.

یكی از پرستارانی كـــــه نخواست نامی از وی برده شود، از نبود امكانات كافی، كمبود چپركت ها، كمبود دوا و اتاق هـــــا برای مریضان انتقاد كرده، می‌گوید: “از طرف شب مركز گرمی ها خاموش و اتاق ها بسیار سرد می شوند، این باعث می شود كه كودكان نه تنها بهبود نمی یابند، بلكه مریضی شان شدیدتر هم می شود.”

نامبرده همچنان افزود، با این كه تعداد مریض ها امسال بسیار زیاد است، اما اتاق كافی برای آن ها نداریم و در هر چپركت حدود سه یا چهار طفل بستری است.

مرضیه مادری كه شب ها در كنار فرزند بیمارش است، از نبود امكانات كافی در شفاخانه شكایت دارد و مــــی گوید، در هر چپركت سه طفل بستری است و مادران این اطفال، جای كافی ندارند تا در كنار طفل شان باشند و از طرف شب، اتاق ها هم بسیار سرد می شوند.

با توجه بـــــه اینكه مرض سینه و بغل خطر بزرگ برای اطفال محسوب می شود، كمبود امكانات در شفاخانه ها نیز سبب گـــــردیده تا  وضعیت اطفال مریض را وخیم تـــــر كند. وزارت صحـــــت عامه مسئولیت دارد تا با توجـــــه بـــــه مقاومت ضعیف كودكان در برابر امراض، امكانات بهتری در اختیار شفاخانه ها قرار دهد تا سطح این بیماری خطرناك كاهش یافته و منجر به مرگ كودكان نگردد.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA