ads

ضرورت حمایت از پارک های صنعتی

با به میان آمدن نظام جدید در افغانستان و ایجاد پارک های صنعتی در مرکز و سایر شهرهای بزرگ افغانستان، این امیدواری هرچه بیشتر قوت گرفت که افغانستان به سوی صنعتی شدن گام برداشته و با تولیدات داخلی، اقتصاد کشور رو به بهبودی خواهد گذاشت. با به میان آمدن نظام جدید در افغانستان و ایجاد […]

نویسنده: The Killid Group
3 سلواغه 1388

با به میان آمدن نظام جدید در افغانستان و ایجاد پارک های صنعتی در مرکز و سایر شهرهای بزرگ افغانستان، این امیدواری هرچه بیشتر قوت گرفت که افغانستان به سوی صنعتی شدن گام برداشته و با تولیدات داخلی، اقتصاد کشور رو به بهبودی خواهد گذاشت.

با به میان آمدن نظام جدید در افغانستان و ایجاد پارک های صنعتی در مرکز و سایر شهرهای بزرگ افغانستان، این امیدواری هرچه بیشتر قوت گرفت که افغانستان به سوی صنعتی شدن گام برداشته و با تولیدات داخلی، اقتصاد کشور رو به بهبودی خواهد گذاشت.

 کابل، هرات، کندهار و مزارشريف، از جمله شهرهایي به شمار می روند که با داشتن امنیت نسبی، شمار زیادی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی درآنها به سرمایه گذاری پرداخته و شهرک هاي صنعتی ایجاد گردیده است؛ اما نسبت عدم توجه دولت در حمايت از فابریکات خُرد و بزرگ، طی دو سه سال اخیر، شماري از این فابریکات با رکود مواجه شده اند.

شماری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، باآنکه ناامنی های دوامدار را یکی از دلایل رکود سرمایه گذاری در افغانستان دانسته؛ اما ابراز می دارند که شماری از کشورهای همسایه، نمی خواهند در کنار شان، کشور خودكفايي چون افغانستان را داشته باشند.

از سوی دیگر، علت ورشکستی فابریکات و عدم علاقه به سرمایه گذاری؛ تکس پایین بر واردات خارجی که تولیدات داخلی به هیچ شکلی توان مقابله با آنرا ندارند، می باشد. ميزان وضع تكس بر مواد خام وارداتي و مواد پروسس شده، بايد متفاوت باشد؛ تا فابريكه داران بتوانند مواد خام را براي توليد اقلام مصرفي وارد كنند و يا وارد كنندگان مواد خام، بتوانند با نرخ مناسبي، مواد شان را بالاي كارخانه داران به فروش برسانند.

به نظر کارشناسان اقتصادی؛ بدون حمایت از فابریکات خُرد و بزرگ افغانی، ممکن نیست که افغانستان به رشد اقتصادی لازم برسد. اگر دولت افغانستان و ادارات مربوطه، در زمینه توجه نكنند، این کشور سالهای سال، همچنان مصرفی خواهد ماند و با این حال هیچ سرمایه گذاری، تلاش به سرمایه گذاری در آن نخواهد کرد.

در اين ميان، هرات پيشقدم بوده است و در چند سال گذشته، بسياري از سرمايه گذاران علاقمند شده اند تا در هرات دست به توليد بزنند. گزارشها نشان مي دهند كه مصرف كنندگان برخي از مواد تعميراتي مثل لوله و لين برق، از توليدات هرات، رضايت نشان مي دهند. رضايت از توليدات داخلي، ايجاب مي كند كه دولت آن را غنيمت دانسته و از توليد كنندگان آن، حمايت كند.

برخي از كارشناسان به اين نظراند كه در هرات، تلاش هاي نامرئي زيادي صورت گرفت تا اين شهر صنعتي، ناامن گردد. از همين رو، ولسوالي گذرهء هرات، در شمار يكي از ولسوالي هاي ناامن جاي گرفت؛ تا صنعت گران و توليد كنندگان نسبت به امنيت اين ولايت نااميد شوند و فعاليت هاي شان را تعطيل كنند.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA