ads

شفاف سازي روابط؛ ضرورت اصلي

در هفته اي كه گذشت شوراي امنيت ملي افغانستان در خواستي را مطرح كرد مبني بر اينكه عاملان حمله به غيرنظاميان و كشتار افراد غيرنظامي در ولسوالي نرنگ ولايت كنر، به نهادهاي مربوط به دولت افغانستان سپرده شود تا مطابق قوانين نافذه در افغانستان، مورد بازپرسي قرار گيرند. در هفته اي كه گذشت شوراي امنيت […]

نویسنده: The Killid Group
19 مرغومی 1388
در هفته اي كه گذشت شوراي امنيت ملي افغانستان در خواستي را مطرح كرد مبني بر اينكه عاملان حمله به غيرنظاميان و كشتار افراد غيرنظامي در ولسوالي نرنگ ولايت كنر، به نهادهاي مربوط به دولت افغانستان سپرده شود تا مطابق قوانين نافذه در افغانستان، مورد بازپرسي قرار گيرند.

در هفته اي كه گذشت شوراي امنيت ملي افغانستان در خواستي را مطرح كرد مبني بر اينكه عاملان حمله به غيرنظاميان و كشتار افراد غيرنظامي در ولسوالي نرنگ ولايت كنر، به نهادهاي مربوط به دولت افغانستان سپرده شود تا مطابق قوانين نافذه در افغانستان، مورد بازپرسي قرار گيرند.

 ‌اين در خواست بعد از آن صورت گرفت كه در جريان عمليات نيروهاي بين المللي در كنر، تعدادي غيرنظامي از جمله شاگردان مكتب كشته شدند. به نظر مي رسد كه اين يكي از گام هاي مناسب دولت در راستاي تثبيت استقلال همه جانبه در سطح منطقه و جهان مي باشد.

با توجه به اينكه بايد در قلمرو افغانستان، قوانين نافذه»‌‌ افغانستان حاكم بوده و بويژه اينكه مصلحت و امنيت مردم افغانستان مورد توجه قرار گيرد و در اولويت قرار داشته باشد، در خواست شوراي امنيت ملي افغانستان مي تواند يك درخواست كاملاً معقول و منطقي باشد. اگرچه اطميناني نيست كه اين خواسته، جامه»‌ عمل بپوشد و واقعاً عاملان خارجي انجام عمليات در نرنگ ولايت كنر، به چنگال قوانين نافذه در افغانستان سپرده شود؛ اما با طرح اين درخواست، ديده مي شود كه افغانستان داراي دولت مستقل است و اين دولت، مصلحت و امنيت  مردم خود را مهم مي داند و در راستاي تامين اين مصلحت و امنيت، با دوستان بين المللي خود معامله مي كند.

اين درخواست، بسيار مهم است و دولت افغانستان بايستي خواسته»‌‌ شوراي امنيت ملي را به مراجع بين‌المللي و بخصوص قومانداني سازمان ناتو در افغانستان و قومانداني قواي امريكايي در افغانستان و حتي قومانداني هاي مركزي اين قوا نيز در ميان بگذارد و توجيه نمايد كه اين خواسته، مورد تاكيد دولت افغانستان مي باشد و قابل تعقيب است.

اين يك خواست عمومي است كه نيروهاي بين المللي مستقر در افغانستان به عمليات هاي خودسرانه»‌‌ خود پايان دهند. اگر به اين خواست توجه نشود، پيروزي اين نيروها در جنگ ممكن نخواهد بود.

به نظر مي رسد شفاف سازي روابط افغانستان با كشورهاي داراي نيروي نظامي در افغانستان و همچنين سازمان ناتو، يكي از ضرورت هاي اصلي است كه مي تواند به بسياري از ابهامات موجود در اين رابطه پاسخ دهد. عدم شفافيت در اين زمينه، باعث گرديده تا بسياري از مردم و كارشناسان سياسي، اين سوال را مطرح كنند كه نقش نيروهاي خارجي در افغانستان، چيست و چگونه اجرا مي شود و نقش دولت افغانستان در رابطه با اين نيروها چه گونه عيار گرديده است؟

اين ابهام اگر ادامه پيدا كند، باعث مي گردد تا ذهنيت جامعه نسبت به وضعيت استقلال يا نبود استقلال در اداره اوضاع افغانستان، دچار سوءتفاهم گردد. اين سوء تفاهم، مي تواند به تحركات داخلي خطرنا½ منجر گردد و باعث تحريك ذهنيت هاي مردمي در برابر دولت شود.

دولت افغانستان، داراي استقلال است و اين استقلال هم از سوي سازمان ملل متحد و هم از سوي تمامي كشورهاي جهان به رسميت شناخته شده و مورد احترام مي باشد. در اين ميان، وقتي نيروهاي خارجي بصورت خودسر عمل مي كنند، باعث مي شود تا مردم سوالات زيادي را در اين مورد طرح كنند كه چرا اين نيروها بصورت خودسر عمل مي كنند و به اين خود سري ها نيز پايان داده نمي شود و اعتراضي نيز در زمينه وجود ندارد؟

حضور نيروهاي بين المللي در افغانستان در جريان هشت سال گذشته، بخاطر تحكيم صلح و دستيابي به ثبات غنيمت بوده است؛ اما از آنجاييكه هدف اصلي از حضور نظاميان بين المللي در افغانستان، مستحكم تر كردن پايه هاي اقتدار دولت افغانستان بوده است، بايد كوشش صورت گيرد تا به اين هدف احترام گذاشته شود و كشورهاي داراي نيروي نظامي نيز بايد اين موضوع را مد نظر قرار دهند.

اكنون به تجربه ثابت گرديده است كه نيروهاي اردوي ملي و پوليس ملي كه تحت فرمان نهادهاي مربوط به دولت افغانستان مي باشند، مي توانند هم بصورت مستقلانه عمليات كنند و هم در انجام عمليات مشتر½ سهم داشته باشند. در بسياري از موارد ديده شده است كه عمليات مشتركي كه با رهبري اردوي ملي انجام شده است، نتايج بهتري را بدست آورده است.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA