ads

گِله یک مخترع از دولت

علی زاهدی، یک مخترع جوان در دایکندی، از عدم همکاری دولت و سکتور خصوصی برای توسعه اختراعات خود شکایت دارد.

نویسنده: asir
5 سنبله 1397
گِله یک مخترع از دولت

علی زاهدی، یک مخترع جوان در دایکندی، از عدم همکاری دولت و سکتور خصوصی برای توسعه اختراعات خود شکایت دارد. این جوان از شروع فعالیت خود تاکنون چندین اختراع داشته است که شامل کمره شب‎بین، پمپ آب، دستگاه پروسس سنگ‎های ساختمانی و کمره نقشه‎برداری می‎شود. او شاکی است که دولت و سکتور خصوصی برای توسعه اختراعاتش، وی را یاری نکرده‎اند.

علی زاهدی که 35 سال سن دارد، در قریه “شُش” از مربوطات شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی، چشم به جهان گشوده است. او در یک خانواده زراعت‎پیشه با هفت نفر عضو پرورش یافته است و با تشویق و همکاری آن‎ها چند قلم اختراع منحصر به فرد دارد. زاهدی تا صنف دوازده مکتب درس خوانده است. او بنابر مشکلاتی نتوانسته است تحصیلات عالی داشته باشد. زاهدی با وجود این در حال حاضر سرگرم آموزش زبان انگلیسی و کتاب‎های مربوط به انجنیری سیول، برق و میخانیک است.

این مخترع جوان فعلاً در یک کارگاه شخصی مشغول کار است. در این کارگاه، تمام انواع وسایل نقلیه از موترهای باربری گرفته تا بایسکل ترمیم و بازسازی می‎شود. دو برادرش نیز با علی زاهدی در این کارگاه مصروف کار هستند.

زاهدی می‎گوید که اولین اختراع او کمره شب‎بین است که از آن می‎توان در انجام عملیات شبانه نیروهای دولتی استفاده کرد: “حدود سه ماه طول کشید تا آن را برای استفاده آماده کردم. این کمره از وسایل ابتدایی ساخته شده است که در تمام بازارها یافت می‎شود. با کمک این کمره می‎توان یک شی‎ را در هنگام شب تا فاصله 300 متری مشاهده کرد. ساخت کمره شب‎بین تا هفت هزار افغانی هزینه برداشته است که اگر چنانچه این اختراع مورد حمایت دولت قرار گیرد، می‎توانم آن را توسعه دهم.”

دومین اختراع علی زاهدی، پمپ آب (واترپمپ) است که بدون نیاز به تزریق برق از بیرون، قادر است آب را تا ارتفاع 100 متر بالا بکشد. این پمپ آب نیز با وسایل ابتدایی در دسترس ساخته شده است و انرژی مورد نیازش را از آب جاری تأمین می‎کند.

اختراع سومی این جوان، دستگاه پروسس سنگ‎‏های ساختمانی است. این دستگان از وسایل فلزی ساخته شده است و دارای یک انجن پنج‎هزار سی‎سی است.

آخرین اختراع او کمره نقشه‎برداری است که در ساخت آن از یک کمره ساده، یک عدد سه پایه، لیزر، موبایل همراه و چند وسیله کوچک دیگر کار گرفته شده است. زاهدی می‎گوید که با کمک این کمره می‎توان چگونگی تسطیح و شیب‎بندی سرک‎ها را تا مکان‎های بسیار دور ارزیابی و برای احداث آن، نقشه‎کشی کرد. او همچنان افزود که کمره نقشه‎برداری او با استفاده از لیزر سه زاویه قایمه (90 درجه) را به صورت همزمان تعیین و مشخص می‎کند که انجنیران ساختمانی می‎توانند از آن به منظور طرح نقشه به خوبی استفاده کنند.

از مجموع اختراعات علی زاهدی می‎توان در عرصه‎های ساختمانی، سرک‎سازی، زراعت و آبیاری و نیز امنیتی استفاده کرد. او اما می‎گوید که دولت و سکتور خصوصی حاضر نشده‎اند تا از اختراعاتش برای تولید انبوه حمایت کنند. این جوان مستعد در نظر دارد در آینده نزدیک یک پایه “ماشین حکاکی” نیز ساخته و به بازار عرضه کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA