ads

گندم كندز از نرخ برآمده

ریاست زراعت و مالداری ولایت کندز، از افزایش حاصلات گندم خبر می‌دهد؛ اما زارعین از نرخ پایين محصولات‌شان نگران اند. کندز يکى از ولايات شمال‌شرق بوده و اقتصاد اکثر مردم آن، به زراعت و مالدارى متکى است.

نویسنده: The Killid Group
26 جوزا 1392
گندم كندز از نرخ برآمده

ریاست زراعت و مالداری ولایت کندز، از افزایش حاصلات گندم خبر می‌دهد؛ اما زارعین از نرخ پایين محصولات‌شان نگران اند.

کندز يکى از ولايات شمال‌شرق بوده و اقتصاد اکثر مردم آن، به زراعت و مالدارى متکى است.

اين ولايت، داراى بیش از۲۳٠ هزار هکتار زمین آبی و ۴۸ هزارهکتار زمین للمی‌ بوده وهمه ساله حاصلات، در دو فصل برداشته مي‎شود.

عبدالبصیر فقیری آمر امور زراعتی ریاست زراعت ومالداری کندز، به پژواک گفت که سال گذشته در۱۶۰ هزارهکتار زمین، گندم زرع شده بود که ازآن بیش از۴۱۸ هزارتُن حاصل به دست آمد.

وی افزود، امسال در۱۶۸ هزارهکتارزمین، گندم زرع شده است و از این‌که تاحال دهقانان مصروف جمع آوری حاصلات اند، آمار دقیق آن ارائه نشده؛ اما براساس نظرسنجی ومعلومات رياست زراعت، حاصلات گندم امسال در مقايسه سال گذشته، 20درصد افزایش داشته است.

آمر امور زراعتی ریاست زراعت ومالداری کندز، علت این افزایش را آب وهوای مناسب، بارندگی در اوایل فصل سال، آب‌های وافر، توزیع کود کيمیاوی و تخم اصلاح شده بذری به دهقانان عنوان کرد.

وى گفت که سال گذشته، برای اضافه از ۲۱۶٠٠ دهقان ۱۰۸۰ تن تخم اصلاح شده بذری وکود کیمیاوی به قیمت مناسب توزیع شد که در افزایش حاصلات گندم نقش داشت.

ازسوی دیگر، شماری از دهقانان باآنکه به حاصلات امسال شان نسبت به سال گذشته خوشبین اند؛ اما نگران فروش محصولات زراعتی خود هستند.
محرم علی یکتن از دهقانان منطقه نیکپی شهرکندز گفت که دو سال قبل براى وى تخم اصلاح شده داده نشده بود، که به همين علت وى از هر جريب ٩٠ سیرحاصل گرفت؛ اما از اينکه سال گذشته اداره زراعت به آنها تخم و کود کيمياوى داد، امسال از يک جریب زمین ۱۴۰ سیرحاصل برداشته است.

اما این دهقان که ۲۷ جریب زمین دارد، از نرخ پايین گندم شکايت نموده، گفت که ۱۲۰۰ افغانی را در زمان هموارکاری زمین برای یک ساعت قلبه به تراکتور،۴۰۰ افغانی مردکار،۱۴۵۰ افغانی کودسفید و۳۳۰ افغانی برای کودسیاه می‌پردازد، ولی حالا قیمت يک سیرگندم در بازار به ۱۱۲ افغانی است.

محرم على علاوه کرد که باوجودمصارف زیاد مزارع گندم، قیمت یک سیرگندم دربازار بايد ۱۸۰ افغانی باشد تا دهقانان متضرر نشوند.

اما آمر امور زراعتی ریاست زراعت کندز گفت که سال گذشته، سازمان غذايى جهان WFP حدود يك‌هزار تُن گندم را از دهقانان دربدل قیمت مناسب خریداری کرده و قراراست که امسال نیز در قسمت فروش بهترگندم دهقانان ازطریق موسسات همکار، اقدام صورت بگیرد تا دهقانان خساره مند نشوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA