ads

گسترش دامنه فقر در حوزه غرب

با آن که در 15 سال گذشته ملیون‎ها دالر در زمینه فقرزدایی در کشور به مصرف رسیده است اما هنوز هم فقر گلوی ملیون‎ها انسان را در کشور می‎فشارد.

نویسنده: zekria
10 عقرب 1395
گسترش دامنه فقر در حوزه غرب

با آن که در 15 سال گذشته ملیون‎ها دالر در زمینه فقرزدایی در کشور به مصرف رسیده است اما هنوز هم فقر گلوی ملیون‎ها انسان را در کشور می‎فشارد.
مسوولان در ولایت‎های غور، بادغیس، فراه و هرات، به مناسبت روز جهانی ریشه‎کن کردن فقر، ضمن آن که فقر را از عمده‎ترین مشکلات مردم در این ولایت‎ها توصیف کردند، از افزایش دامنه آن به شدت نگران اند. گل‎احمد عثمانی، رییس کار و امور اجتماعی ولایت غور، در تماس تلیفونی به کلید گفت که 70 درصد مردم این ولایت به دلیل بی‎توجهی دولت، زیر خط فقر زندگی می‎کنند. وی افزود که حدود 80 درصد مردم ولایت غور پیشه زراعتی دارند، اما در سال جاری به دلیل شیوع آفات نباتی و کاهش محصولات زراعتی، دامنه فقر در این ولایت گسترده‎تر شده است. عثمانی از نبود زمینههای کار نیــز ابــراز نگـرانی نمود و تأکید کرد که روز تا روز بر شمار بیکاران در این ولایت افزوده می‎شود.
در بادغیس اما گفته می‎شود 40 درصد مردم زیر خط فقر و حدود 60 درصد شان با فقر مواجه اند. محـمــدنعیــم معلــم‎زاده، رییــس اداره کــار و امور اجتــماعــی بادغیـس، در تماس تلیفونی به کلید از بی‎توجهــی حکومت و عدم راه‎اندازی پروژه‎های اقتصادی در این ولایت انتقاد نموده و تأکید دارد که هم اکنون برخی از مردم نانی برای خوردن ندارند و اگر دولت همچنان بی‎توجه باشد وضعیت در این ولایت بدتر از این خواهد شد.
فراه در غرب کشور نیز از جمله ولایت‎هایی است که گفته می‎شود 70 درصد مردم آن در فقر زندگی می‎کنند. وحیدالله صافی، رییس کار و امور اجتماعی این ولایت، در تماس تلیفونی به کلید گفت که جنگ‎های دوامدار، خشک‎سالی‎ها و بلند رفتن گراف بیکاری، به‎ویژه در ولسوالی‎های بالابلوک، پشت رود و خاک سفید این ولایت، باعث شده است که با گذشت هر روز مردم فقیرتر شوند.
بصیره محمدی، رییس کار و امور اجتماعی ولایت هرات نیز می‎گوید که هم اکنون در هرات 70 درصد مردم با مشکلات اقتصادی روبه‏رو هستند. وی افزود که بیکاری یکی از عمده‎ترین دلایل فقر می‎باشد. به گفته خانم محمدی، در حال حاضر، 50 درصد مردم در این ولایت بیکار اند. رییس اداره کار و امور اجتماعی هرات، هر چند تأکید نمود که همه ساله برای چهار هزار نفر از سوی این اداره زمینه کار دایمی و کوتاه مدت فراهم می‎شود اما نظر به تعداد بیکاران در این ولایت، این رقم بسیار اندک است.
با این وجود، مسوول کمسیون مستقل حقوق بشر در غرب کشور، نیز از افزایش گراف بیکاری و فقر اقتصادی در این حوزه اظهار نگرانی نموده و خواهان توجه بیشتر دولت در این زمینه هستند. عبدالقادر رحیمی، رییس این کمسیون، در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت با آن که در شهرها تا حدی وضعیت مردم خوب است اما در ولسوالی‎های دورافتاده غرب کشور، مردم با مشکلات جدی اقتصادی روبه‎رو اند. وی افزود که یکی از عمده‎ترین دلایل فقر اقتصادی در کشور عدم راه‎اندازی برنامه‎های اساسی برای فقرزدایی است.
در تازهترین گزارش انستیتیوت پالیسی غذا، در مورد کشورهایی که شهروندان شان با گرسنگی روبه‎رو اند، افغانستان با کسب 34.8 نمره، در رده هشتم کشورهای گرسنه جهان جای گرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA