ads

گروپ موسیقی “میتل” توسط سه دختر حجاب پوش

در اندونیزیا، سه دختر حجاب پوش و کوچک اندام اندونیزیایی بنام های (سیتی، ویدی و فیردا) در قریه “جاوینز” دست به کاری زده اند که همه مردم فکر می کردند، از عهده آن برآمده نمی توانند.

نویسنده: zekria
28 سرطان 1396
گروپ موسیقی “میتل” توسط سه دختر حجاب پوش

در اندونیزیا، سه دختر حجاب پوش و کوچک اندام اندونیزیایی بنام های (سیتی، ویدی و فیردا) در قریه “جاوینز” دست به کاری زده اند که همه مردم فکر می کردند، از عهده آن برآمده نمی توانند.
نیکول کربی، گزارشگر صدای آسیا می گوید، وقتی آنها را در یک استدیوی رادیویی دیدم، ملبس با لباس سیاه بوده نوک انگشتان شان در اثر ساعت ها تمرین گیتار، آبی رنگ به نظر می رسید.
از اینکه برای نخستین بار به یک ستدیوی رادیویی آمده بودند، خیلی خوش بنظر رسیده یکدیگر را در آغوش می فشردند.
ویدی که کوچکترین آنها و 15 سال سن دارد، از خجالت خود را در عقب دیگران پنهان می کند. قرار است آنها در کنار یک گروه هنری مشهور بنام “دیاد” در مقابل هزاران نفر تماشاچی برنامه موسیقی اجرا نمایند، از همین سبب ظاهرا نگران و سراسیمه به نظر می رسند.
این آرکستر جوان به بسیار سرعت پله های شهرت و محبوبیت را پیموده به موفقیت رسیده است. آنها می گویند، برای انگیزش احساسات مردم و دلپسند نمودن آهنگ های خویش، مطالعات و تمرینات زیادی کرده اند.
خانم “فیردا” آواز خوان آرکستر که با 16 سال عمر مسن ترین عضو آرکستر است، می گوید: “در آغاز، فامیل محافظه کار از ما و فعالیت های مان حمایت نکردند. زیرا نمی دانستند ما در صدد انجام چی کاری هستیم. فکر می کردند موسیقی یعنی بی قاعدگی و عدول از مقررات و سنن جامعه، ولی وقتی به ماهیت کار های ما پی بردند، در کنار ما ایستادند.”
این دختر ها که هر روز بعد از ختم دروس مکتب یکجا شده به تمرینات موسیقی می پرداختند، امروزه شهرت و آوازه ی خود را اندونیزیا چی که به تمام جهان از جمله انگلستان و آسترالیا نیز رسانیده اند. اما در پهلوی این همه هواخواه، منتقدانی هم نیز در داخل کشور دارند که پیوسته ذهن شان را مغشوش می سازد.
فیردا می گوید: “در این کشور کسانی هم پیدا می شوند که از ما متنفر بوده همواره تهدید می کنند. آنها استدلال می کنند، نوع موسیقی ما که بنام “میتل” یاد می شود، از اعمال شطانی بوده در مغایرت با فرموده های مذهبی قرار دارد. ولی ما می توانیم از طریق اشعار و حجاب خویش ثابت کنیم که مسئولیت های خویش را به صفت یک زن مسلمان می دانیم.”
بعضی شیوه های موسیقی “میتل” مستلزم آزادی های بیشتر است.
خانم فیردا که برخلاف سایرین، کار آرکستر خویش را آیدیالستیک می داند، می افزاید: “ما می خواهیم پیام خویش را در تمام ابعاد زندگی با مردم شریک سازیم. پیام بسیاری از آهنگ های ما انتقاد های اجتماعی است، نه چیز دیگر.”
در حالیکه ناشکیبایی و بی صبری در اندونیزیا رو به افزایش است، پیام آنها مرجع امیدی برای مردم عادی این کشور پنداشته می شود. در حال حاضر، این سه دختر نوجوان چهار آهنگ دارند که البته فیردا در مورد یکی از آهنگ های شان می گوید: “شعر این آهنگ می گوید، چرا امروز تعطیل است؟. این روز ها همه مردم فکر می کنند آنها حق بجانب هستند و دیگران در مسیر غلط روان می باشند. یک احساس خود بینی و غرور بیجا. در این نوع محیط صبر و برده باری کاهش می یابد. بنابرآن ما از طریق این آهنگ خواسته ایم، چیز های در مورد صلح و شکیبایی بگوییم.”
هرچند در این وقت ها که فعالیت های هنری آنها کم شده است، اما دلیلش مصروفیت در اختتام سال اخیر تحصیلی می باشد.
ایشان امیدوارند این آخر کار شان نی، بلکه پنجه های شان همیشه روی تار های گیتار در حرکت باشد.
خانم فیردا می افزاید: “در قدم اول می خواهیم نخستین البوم خود را در داخل و خارج اندونیزیا عرضه کنیم. در پهلوی آن آرزو داریم با شرکت در فستیوال های هنری که در کشور های امریکا، آسترالیا و سایر کشور های جهان تدویر می یابد، به شهرت و محبوبیت خویش بیافزاییم.”
فیردا که مصمم است طبق خواهش سایر زنان، آنچه را دوست دارند، انجام دهند، می افزاید: “از اینکه سعی نمایی طور دیگری باشی، هراس نکن. اطمینان خاطر داشته باش، متمایز از سایرین به نظر بیا و زندگی و طرز تفکر منحصر به خویش را داشته باش. امروزه زنان مسلمان را دست کم می گیرند. ما می خواهیم این سنت و طرز تفکر را از میان برداریم. زنان مسلمان هم می توانند طبق خواهش خود زندگی و کار نموده کسی آنها را متوقف ساخته نتواند.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA