ads

کچالوی بامیان ارزان‎تر از کاه و علف

نرخ کچالوی بامیان درمقایسه با کاه و علف در این ولایت، ارزان‎تر شده است. دهاقین بامیان با بیان این مطلب می‎گویند از کاهش در بهای محصولات کچالو دراین ولایت، به شدت ناراض و نگران اند. به گفته آن‎ها، قیمت هر سیر کچالو در حال حاضر در بازارهای بامیان، بین 50 تا 60 افغانی است.

نویسنده: The Killid Group
22 میزان 1394
کچالوی بامیان ارزان‎تر از کاه و علف

نرخ کچالوی بامیان درمقایسه با کاه و علف در این ولایت، ارزان‎تر شده است. دهاقین بامیان با بیان این مطلب می‎گویند از کاهش در بهای محصولات کچالو دراین ولایت، به شدت ناراض و نگران اند. به گفته آن‎ها، قیمت هر سیر کچالو در حال حاضر در بازار های بامیان، بین 50 تا 60 افغانی است.دهاقین بامیان می‎گویند که کاهش در بهای کچالو به اقتصاد آن‎ها ضربه شدیدی وارد کرده است.
حاجی عبدالصمد، یکی از دهاقین ولایت بامیان که حدود پنج جریب زمین زراعتی را امسال کچالو کشت نموده است، می‎گوید که او بالای هر جریب زمین، بیش از 40 هزار افغانی هزینه کرده است. عبدالصمد افزود در صورتی که تحولی در بهای کنونی کچالو در این ولایت رونما نشود، به سختی مصارفش را ازفروش کچالو جبران خواهد کرد. این زارع کچالو گفت که امسال قیمت هر سیر کچالو در حالی به 50 تا 60 افغانی سقوط کرده است که سال گذشته هر سیر کچالو در بامیان بین 150 تا 160 افغانی دست به دست می‎شد.
عبدالصمد در ادامه افزود که در حال حاضر یک خروار کاه (80 سیر) در بدل شش هزار افغانی، یک خروار علف رشقه به قیمت هفت و نیم هزار افغانی و یک خروار گندم هم به قیمت 14 هزار افغانی در بازار های بامیان معامله می‎شود، اما قیمت صد سیر کچالو در این ولایت در حال حاضر به شش هزار افغانی پایین آمده است. این زارع کچالو تأکید داشت که اگر قرار باشد تمام مصارف قلبه، کشت، آبیاری، کود کیمیاوی و کرایه کارگران را در کنار هم محاسبه کنیم، به 50 افغانی در هر سیر می‎رسد؛ در چنین حالتی، زحمات یک ساله آن‎ها بی‎نتیجه شده و تمام مصارف شان به هدر رفته است.
به سراغ حاجی خالقداد می‎روم، زارعی که در حال کندن کچالو و انبار کردن آن‎ بر روی زمین است. از وی پرسیدم که قیمت پایین کچالو چه تأثیری بالای اقتصاد خانوده‎اش خواهد داشت؟ وی با آه سردی گفت: “قیمت فعلی کچالو، پولی که ما برای تخم کچالو، کود کیمیاوی و کارگران می‎دهیم را پوره نمی‎کند. پس همه کچالو ها تاوان شده و تأثیر منفی بالای زندگی و اقتصاد ما دارد.”
دهاقین ولایت بامیان از حکومت می‎خواهند که نسبت به زمین‎داران این ولایت توجه نموده و برای آن‎ها سردخانه بسازد تا دهاقین حاصلات شان را در آن ذخیر کنند.
در همین حال، تاجران محلی ولایت بامیان نیز از قیمت پایین کچالو نگران هستند و می‎گویند که کاهش در بهای کچالو، بزرگ‎ترین ضربه را بر اقتصاد مردم در ولایت بامیان وارد خواهد کرد. حاجی مسلم، یکی از تاجران کچالو در ولایت بامیان، می‎گوید که نبود سرد خانه‎ های بزرگ، عدم مارکیت مناسب در بامیان و نبود صادرات به کشورهای همسایه، از دلایل عمده پایین بودن قیمت کچالو در این ولایت می‎باشد. وی می‎گوید که سال گذشته هزاران تن کچالو در کشور های ترکمنستان، تاجکستان، پاکستان و ایران صادر شده بود و در این سال قیمت کچالو هم خیلی مناسب بود؛ اما امسال کچالو در مارکیت کابل و مزار شریف با مشکل به فروش می‎رسد. حاجی مسلم افزود: “سال گذشته، پول هزار سیر کچالو 150 هزار افغانی می‎شد و امسال پول این مقدار کچالو به 50 هزار افغانی پایین آمده که این می‎تواند ملیون‎ ها افغانی به اقتصاد مردم این ولایت خساره وارد کند.”
با این حال، مسؤولان ریاست زراعت بامیان با تأیید نرخ پایین کچالو در این ولایت می‎گویند که اگرچه سطح تولید کچالو در سال جاری با سال گذشته خورشیدی در بامیان برابر است، ولی قیمت این محصول به شکل نگران‎کننده‎ای امسال پایین آمده است. طاهر عطایی، رییس زراعت ولایت بامیان، به کلید گفت که امسال میزان تولید کچالو در بامیان به بیش 270 هزار تن می‎رسد. وی اما دلیل ارزان بودن قیمت کچالو را ناشی از ورود کچالوی پاکستانی و ایرانی در بازارهای داخلی عنوان نمود و افزود که نبود زمینه برای صادرات محصولات داخلی به سایر کشورها هم تأثیر منفی روی قیمت کچالو گذاشته است. رییس زراعت بامیان افزود: “ما از حکومت مرکزی می‎خواهیم در زمانی که فصل برداشت کچالوی افغانستان به ویژه بامیان فرا می‎رسد، مالیه گمرکی را بالای کچالوی خارجی بالا ببرد تا قیمت محصولات داخلی در حد اعتدال آن محفوظ بماند.”
از سویی هم، حسن خالقی، کارشناس مسایل زراعتی در ولایت بامیان، به کلید گفت که ارزان بودن قیمت کچالو، ملیون‎ها دالر خساره به دهاقین و اقتصاد این ولایت وارد نمود و نبود مارکیت مناسب باعث دلسردی دهاقین در سال‎های آینده خواهد شد. خالقی می‎گوید که حکومت باید تدابیر ویژه را روی دست بگیرد و برای دهاقین ذخیره ‎های بزرگ کچالو بسازد تا آن‎ها در وقت مناسب محصول شان را به بازار عرضه کنند. وی دلیل ارزان بودن قیمت کچالو را ناشی از ضعف اداره زراعت و اتاق تجارت و صنایع این ولایت عنوان نمود و بر رفع مشکل دهاقین در زمینه فروش محصولات شان تأکید کرد.
بامیان یک ولایت زراعتی و بزرگ‎ترین تولیدکننده کچالو در سطح کشور می‎باشد. گفته می‎شود که سالانه بیش از 50 درصد کچالوی مورد ضرورت کشور تنها در بامیان تولید می‎شود و هزاران تن کچالوی این ولایت به کشور‎های همسایه نیز صادر می‎گردد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA