ads

کودکان؛ قربانیان اصلی آلودگی محیط زیست

کارشناسان محیط زیست به این باور اند که در کشورهای کم‎تر توسعه‎یافته، کودکان، قربانیان اصلی آلودگی محیط زیست هستند. داکتر کامل، رییس شفاخانه اطفال اتاترک، می‎گوید که ضریب مقاومت بدن کودکان نسبت به بزرگ‎سالان، در برابر آلودگی‎های محیطی، بسیار پایین است، از این رو اثرات منفی هوای آلوده بالای کودکان نسبت به بزرگ‎سالان  بیشتر می‎باشد. وی استدلال می‎کند که همزمان با سرد شدن هوا، صرفه و ریزش برای اولین بار دامن کودکان را می‎گیرد و همین طور با گرم شدن هوا نیز کودکان پیشتر از دیگران از امراض آسیب می‎بینند. داکتر کامل پیشنهاد می‎کند که استادان مکتب‎ها در کنار تدریس باید روزانه به شاگردان توصیه کنند تا در فصل گرما متوجه خوردن و آشامیدن شان باشند و از استفاده غذاهایی که در اطراف سرک‎ها و محیط‎های باز تهیه می‎شود، خودداری کنند.

نویسنده: The Killid Group
19 جوزا 1395
کودکان؛ قربانیان اصلی آلودگی محیط زیست

کارشناسان محیط زیست به این باور اند که در کشورهای کم‎تر توسعه‎یافته، کودکان، قربانیان اصلی آلودگی محیط زیست هستند. داکتر کامل، رییس شفاخانه اطفال اتاترک، می‎گوید که ضریب مقاومت بدن کودکان نسبت به بزرگ‎سالان، در برابر آلودگی‎های محیطی، بسیار پایین است، از این رو اثرات منفی هوای آلوده بالای کودکان نسبت به بزرگ‎سالان  بیشتر می‎باشد. وی استدلال می‎کند که همزمان با سرد شدن هوا، صرفه و ریزش برای اولین بار دامن کودکان را می‎گیرد و همین طور با گرم شدن هوا نیز کودکان پیشتر از دیگران از امراض آسیب می‎بینند. داکتر کامل پیشنهاد می‎کند که استادان مکتب‎ها در کنار تدریس باید روزانه به شاگردان توصیه کنند تا در فصل گرما متوجه خوردن و آشامیدن شان باشند و از استفاده غذاهایی که در اطراف سرک‎ها و محیط‎های باز تهیه می‎شود، خودداری کنند. کارشناسان محیط زیست به این باور اند که در کشور های کم‎تر توسعه‎یافته، کودکان، قربانیان اصلی آلودگی محیط زیست هستند. داکتر کامل، رییس شفاخانه اطفال اتاترک، می‎گوید که ضریب مقاومت بدن کودکان نسبت به بزرگ‎سالان، در برابر آلودگی‎های محیطی، بسیار پایین است، از این رو اثرات منفی هوای آلوده بالای کودکان نسبت به بزرگ‎سالان بیشتر می‎باشد. وی استدلال می‎کند که همزمان با سرد شدن هوا، صرفه و ریزش برای اولین بار دامن کودکان را می‎گیرد و همین طور با گرم شدن هوا نیز کودکان پیشتر از دیگران از امراض آسیب می‎بینند. داکتر کامل پیشنهاد می‎کند که استادان مکتب‎ها در کنار تدریس باید روزانه به شاگردان توصیه کنند تا در فصل گرما متوجه خوردن و آشامیدن شان باشند و از استفاده غذاهایی که در اطراف سرک‎ها و محیط‎های باز تهیه می‎شود، خودداری کنند.
رییس شفاخانه اطفال اتاترک می‎گوید که موضوع محیط زیست و کودکان از مسایل بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود. به گفته او، مشاهده می‎شود که در فصل گرما، کودکان به دلیل بی‎احتیاطی خانواده‎ها و یا بی‎احتیاطی خود شان، به امراض چون محرقه، اسهال و سایر امراض مصاب می‎شوند که هر کدام آن تهدید جدی در برابر حیات کودکان به حساب می‎آید.
وجود فاضلاب‎های سر باز و نبود آب صحی آشامیدنی از دیگر فکتورهایی است که نه تنها صحت کودکان بلکه صحت بزرگ‎سالان را نیز تهدید می‎کند. بنابر اظهارات داکتر کامل، روزانه ده‎ها کودک به دلیل آشامیدن آب غیرصحی، به اسهال و محرقه مبتلا می‎شوند که شماری از آنان به علت آنکه به مراکز صحی دسترسی ندارند، جان‎های شان از دست می‎دهند. داکتر کامل به خانواده‎ها پیشنهاد می‎کند که در تمام فصول سال به‎ویژه در فصل گرما، برای آشامیدن، از آب جوشانده استفاده کنند.
در همین حال، کارشناسان محیط زیست نیز می‎گویند که آلودگی هوا و دودی که از اثر سوختاندن مواد فسیلی به هوا انتشار می‎یابد در ترکیب آن‎ها کاربن‎دای اکساید و سلفر وجود دارد که به صحت انسان بسیار مضر است و منجر به بیماریهای گوناگون چون سردردی، بیماری تنفسی و سرطان می‎شود. به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، آلودگی هوا با وجودی که تهدید جدی در برابر تمام انسان‎ها تلقی می‎شود اما قربانیان اصلی آن کودکان می‎باشند؛ زیرا کودکان بیشتر از همه در معرض آلودگی محیطی قرار دارند.
محمد کاظم همایون، رییس پلان اداره محیط زیست، می‎گوید از آن جایی که در ترکیب هوای آلوده، گازهای چون کاربن‎دای اکساید و سلفر وجود دارد، استنشاق آن صحت انسان‎ها به‎ویژه کودکان را به مخاطره می‎اندازد. این مسوول اداره محیط زیست می‎گوید برای آنکه کودکان از آسیب‎های آلودگی محیطی به ویژه آلودگی هوا مصوون بمانند، نیاز است که کودکان از سوی والدین شان برای استفاده از ماسک‎های صحی مورد تشویق قرار گیرند. همایون همچنان به خانواده‎ها و مدیران مکتب‎ها توصیه می‎کند که باید به کودکان بفهمانند که در فصل گرما از کدام مواد خوراکی و آب آشامیدنی استفاده کنند و از استفاده چه نوع غذاها و آب‎ها پرهیز کنند.
بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی اداره محیط زیست، 31 درصد آلودگی هوا در اثر سوخت مواد فسیلی به خصوص زغال سنگ و سایر مواد محروقاتی، 42 درصد در اثر فرسایش سرک‎ها، 12 درصد در اثر فعالیت کارخانه‎ها و داش‎های خشت‎پزی، 12 درصد آلودگی هوا در اثر فعالیت موترهای دودزا، 8 درصد در نتیجه فعالیت حمام‎ها و 5 درصد آلودگی هم توسط سایر اصناف، به میان می‎آید. به گفته مسوولان اداره محیط زیست، مهار نمودن بحران آلودگی هوا و محیـطـی بـه همـکاری همه جانبه مردم با دولت نیاز دارد و باید همگی در این زمینه نقش شان را به خوبی ایفا کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA