ads

که زور میشود؛ حکومت یا شرکت های امنیتی

سیامک هروی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مصاحبه با کلید، به نحوی از عدم لغو شرکت های امنیتی خارجی سخن گفت.    

نویسنده: The Killid Group
6 سنبله 1389
که زور میشود؛ حکومت یا شرکت های امنیتی

 

سیامک هروی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مصاحبه با کلید، به نحوی از عدم لغو شرکت های امنیتی خارجی سخن گفت.

درعين حال وحید عمر سخنگوی ریيس جمهور و جنرال عبدالمنان فراهی ريیس مبارزه با تروریزم وزارت داخله بار ديگر تاکید بر تطبیق فرمان ريیس جمهور نموده و گفتند که تمامی شرکت های امنیتی داخلی و خارجی لغو خواهند شد.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که بعد از دیدار جان کری؛ ريیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا با آقای کرزی بسیاری بدین باوراند که این ملاقات تصمیم آقای کرزی را در ارتباط به لغو کمپنی های امنیتی خارجی تغیير داد.

آقای کرزی نيز شب یکشنه هفته گذشته در مصاحبه با تلویزیون ABC  امریکا گفت که به دیپلومات هاي خارجی و نهادهای کمک کننده بین المللی اجازه خواهد داد تا محافظین شان را با خود داشته باشند.

عدهء از مسوولين کمپنی های امنیتی می گویند که آماده نیستند شرکت های شان را لغو کنند، در حالیکه قرار است حکومت رییس جمهور کرزی 6 سنبله در جلسه امنیتی لیست تمامی شرکت های راجستر شده را بررسی کرده و لغو آنها را آغاز خواهد کرد.

محمد ولید حقیقت؛ معاون شرکت امنیتی گارد فورس انترنشنل می گوید که “هیچگونه آمادگی برای لغو شرکت اش ندارد.”

به گفتهء او این شرکت به ارزش صد ها هزار دالر قرارداد هایی را با شرکت های مخابراتی برای تامین امنیت آنتن هایشان و همچنان شماری از موسسات دیگر انجام داده و به هیچوجه حاضر نیست این قرارداد ها را فسخ کند.

وی میگوید:”من فکر نمی کنم که شرکت های امنیتی لغو شود و مشخصا در مورد کمپنی خود باید بگویم که ما بیش از سه صد گارد امنیتی داریم وهیچ تخطی را هم مرتکب نشده ایم؛ پس چرا باید كمپني ما لغو شود. کسانیکه از طریق کار با ما نفقه خانواده خود را به دست میاورند حاضر نیستند به پولیس بروند چون تعداد زیاد شان افسران تنقیص شده اند.”

به گفتهء آقای حقیقت دولت با این کار برای خود دردسری را ایجاد کرده است.

بيكار شدن چهل هزار نفر

هرچند ریاست جمهوری از تشکیل کمیسیونی برای کاریابی به کارمندان شرکت های امنیتی خبرداده و به وزارت اطلاعات و فرهنگ و دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری دستور داده شده تا با نشر اعلانات از نگرانی کارکنان شرکت های امنیتی که بیکار خواهند شد جلوگیری کند، ولی شماری از سلاح به دستان شرکت های امنیتی خصوصی می گویند که حاضر نیستند شامل پولیس شوند.

رجب خان 35ساله از چند سال بدین سو در یک شرکت امنیتی کار می کند. او علاوه بر محافظت، طرز استفاده از کلاشینکوف و چگونگی دفع حمله را نیز به کارمندان این شرکت یاد میدهد.

رجب خان می گوید که به دلیل بلند بودن معاش شرکت های امنیتی وارد این شرکت شده است.

او از گفته هاي ریيس جمهور انتقاد نموده مي افزايد:”وقتی ريیس جمهور می گوید که ما دزدی می کنیم چرا ثابت نمی کند که دزدی می کنيم، چرا کسانی را كه تخلف میورزند بازداشت نمی کند؟”

وي با رفتن به صفوف پوليس راضي نبوده، مي گويد:”ما به پولیس به خاطری نمی رویم که معاش آن کم است. افرادی که اینجا کار میکنند و کاروان ها را همراهی میکنند خون(جان) خود را در کف دست خود می گيرند، خطرات سختی را قبول میکنند. آنها اين كار را به خاطر دو صد یا سه صد دالر پیدا کردن نفقه عیال خود می کنند. ما در صورتی به پولیس می رویم که معاش خوب برای ما بدهد معاشی که خرج خانواده ما را تکافو کند”

از جانب دیگر عدهء از تحلیلگران مدعی اند که گویا برخی از کمپنی های امنیتی بزرگ داخلی با شرکت های امنیتی خارجی مدغم شده و به کارشان ادامه خواهند داد كه این موضوع تعدادي از مسوولان شرکت های امنیتی خصوصی را نیز نگران نموده است.

رزاق مامون؛ تحلیلگر سياسي براين باور است که شرکت های امنیتی به كلي لغو نخواهند شد. وي مي گويد:”معلوماتی که من دارم این است که چهارکمپنی بزرگ شرکت های خارجی به کار خود ادامه خواهند داد. درین میان شرکت های امنیتی مربوط به مقام های بلند پایه افغان نیز درین چهار کمپنی مدغم خواهند شد.”

لطف الله مالک کمپنی امنیتی افغانستان نوین مي گويد:”اگر ملغي میشود تمام شرکت ها باید ملغي شود. در صورتیکه دولت چند شرکت مشخص را بگذارد و دیگر شرکت ها را لغو كند، این خیانت و یک معامله است.”

همچنان ولید حقیقت معاون شرکت امنیتی گاردفورس انترنشنل می گوید که او نمی تواند این را تحمل کند که برخی از شرکت ها باقی مانده و شرکت او لغو شود.

اما جنرال عبدالمنان فراهی؛ ریيس مبارزه با تروریزم وزارت امورداخله؛ ارگانی که مسوولیت تنظیم امور شرکت های امنیتی را تا حال به عهده داشته می گوید که “مطابق به فرمان ريیس جمهور یک پلان تطبیقی برای منحل نمودن تمامی شرکت های امنیتی آماده شده و به زودی ریيس جمهور این پلان را از نظر خواهد گذراند و جزئیات او را با مطبوعات درمیان خواهیم گذاشت.”

فراهی می گوید که این وزارت در مورد اینکه امنیت برخی از سفارت خانه ها از داخل خودشان گرفته شوه آمادگی کامل دارد.

وي در مورد اينكه ضرب الاجل 4 ماهه تمديد خواهد شد، مي گويد:”این پیش بینی خیلی مشکل است ولی چیزیکه مهم است آغاز این پروسه مي باشد.”

از سویی دیگر قرار است هفته جاری 8 سنبله نشست بزرگی میان مالکان شرکت های امنیتی خصوصی و تمامی قراردادی هاي نیروهای خارجی در کشور و مقام های امریکایی در میدان هوایی کابل برگزار شود. جنرال فراهی می گوید که”این نشست قبل از صدور فرمان ریيس جمهور پلان شده بود و در آن روی تنظیم پروسه قانونمند شدن اين شركت ها و مواردی هم در ارتباط به همکاری با پلان تطبیقی و فرمان ريیس جمهور بحث خواهد شد.”

در حالیکه تعدادي از مسوولین شرکت های امنیتی امیدواری زیادی به این نشست دارند فراهی تاکید دارد که هیچگونه فیصلهء درین نشست صورت نخواهد گرفت که فرمان ريیس جمهور را تغیيردهد.

اظهارات محتاطانه مقام های دولتی و نگرانی مسوولان کمپنی های امنیتی از امکان بقای شرکت های خارجی این احتمال را که لغو نخواهند شد بیشتر می سازد.

به نظر می رسد که تعداد شرکت های امنیتی خارجی نسبت به شرکت های  داخلی بیشتراست و امنیت بیشتر نهادهای مهم خارجی همانند سفارت خانه ها، بانک های بین المللی، مراکز نظامی و استخبارتی توسط شرکت های امنیتی خارجی گرفته مي شود.

نظر به تحقيقات انجام يافته توسط کلید گروپ بیش از30 کمپنی امنیتی خارجی درکشور فعالیت دارد که شامل  حدود 15کمپنی انگلیسی، 10امریکایی، 2 استرالیایی، 2 ترکی، 1کانادایی، و 1لبنانی میشود. تعداد اندکی ازین شرکت ها شرکای داخلي نیز دارند. فعالیت های عمده شرکت های خارجی را درکشور تامین امنیت کاروان های اکمالاتی ناتو، سفارت خانه ها، نهادهای بین المللی و برخی از ادارت دولتی تشکیل میدهد. مشهورترین این شرکت ها بلک واتر است که نظر به اظهارات جنرال فراهی تحت نام “زی سرویسز” در کشور فعالیت میکند.

دولت افغانستان نیز با برخی ازین شرکت ها قرارداد دارد، از جمله تامین امنیت  ساختمان های مربوط به کمیسيون مستقل انتخابات، پروژه برق دیزلی کابل، واقع در پلچرخی و امنیت میدان های هوایی کابل و کندهار به شرکت امنیتی گلوبل که یک کمپنی انگلیسی است داده شده است.

درین میان کمپنی هایي وجود دارد که ازشهرت بد جهانی برخوردار بوده و دربخش آموزش سربازان افغان نقش دارند. ازجمله خدمات پروژه آموزشی بلک واتر است که با این نام جواز فعالیت از اداره آیسا اخذ نموده است.

ليست و مشخصات كمپني هاي خارجي

نام و مشخصات شرکت های عمده امنیتی خارجی در کشور بر اساس معلوماتی که در ادارت مربوط به دولت افغانستان ثبت شده است قرار ذیل است.

نام شرکت امنیتی    کشور    ریس یا مسئول

1    بلوهکل میدلیست    انگلند    پیتر کولن

2    ایجیس    انگلند    ستیفن جیمزبارکلی-ایفلی

3    پیج پروتیکتیو    انگلند    لیسلی سمیت

4    اولیف گروپ    انگلند    اندریو گراهم فرینچ

5    انترنشنل سپیشلایزد سرویسز    انگلند-افریقای جنوبی    نیکولس ویلیم میر

6    آی دی جی سیکیورتی    انگلند-افغان    آین دوگلاس گوردن

7    سیکیورG4Sسلوشنزآرمور…    انگلند    مارک جیمز سپیندلر

8    تور افغانستان    انگلند-افغان    ملکوم مکگون

9    افغانستانE.R.S.M     انگلند    این هودگسون

10    یونیتی اواس جی سیکیورتی    انگلند-استرالیا    گاوردون گلیف انسلم

11    هارت سیکیورتی انترنشنل    انگلند    مایکل موریرتی

12    صبری انترنشنل سیکیورتی    انگلند-اردن    مک دانلد تامس

13    سلادین سیکیورتی افغانستان    انگلند    دیوید جان واکر

14    رونکو سیکیورتی    انگلند-امریکا    ستیفن ایدلمن

15    گلوبل میدلیست استراتیجیس    انگلند    جان

16    زی سرویسیز    امریکا    جوزیف مایکل یوریو

17    سپیشل اوپریشن کانسلتنک…    امریکا-افغان    رابرت هاورد بایرد

18    سروکورLLC    امریکا    الن ستیوارت ویلیم

19    شپیرد سیکیورتی    امریکا-افغان    گریک اون

20    فور هارسمن انترنشنل    امریکا    جان الین

21    مرکز-وینس-مجن-ایم وی ایم    امریکا    داریو اوتورو مارکوز

22    ورلد سیکیورتی انیشتیف    امریکا-افغان    ویلکینس هنری

23    افغان ریسورس گروپ سیکورتی    امریکا-افغان    محمد ندیم

24    ایودت سیکیورتی    امریکا    بروفور چیس

25    تک فورس    استرالیا-افغان    آرژین والکمیروالکنبرک

26    کامپس سیکیورتی    استرالیا    پیتر بید مکسکور

27    گات سیکورتی دیماینگ…    ترکیه    اورهان اریک

28    یوکسل سپیشل سیکیورتی…    ترکیه    اکرام گولر

29    رید اینکارپوریتد    افریقای جنوبی    دیرریک جاکوبس

30    کپس    کانادا    یار محمد

شماری از کمپنی های امنیتی مربوط به نزدیکان مقام های ارشد دولتی نیز نام شرکت شان را بنام شرکت های خارجی ثبت نموده و جواز فعالیت گرفته اند. از جمله کمپنی ان سی ال(NCL) که از حامد وردک پسر عبدالرحیم وردک وزیردفاع ملی است شرکت اش را بنام شرکت امریکایی ثبت نموده و کمپنی امنیتی تریبل اس آی(SSSi) یا ستراتیژیک سیکیورتی سلوشن انترنشنل که از حاجی حصین برادر مارشال قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری است کمپنی اش را بنام کمپنی انگلیسی ثبت نموده است.

در اين گزاش سعي شد تا نظرمسوولین شرکت های امنیتی خارجی در ارتباط به تصمیم حکومت مبنی بر لغو شرکت های امنیتی گرفته شود، اما هیچ شرکت امنیتی خارجی حاضر به مصاحبه نشد و بیشر آنها گفتند که نمی خواهند با مطبوعات صحبت نمایند.

در نتیجه می توان گفت که  هفته جاری برای شرکت های امنیتی خصوصی سرنوشت ساز خواهد بود. جلسه امنیتی شورای وزیران  6 سنبله و نشست بزرگ مسوولین این شرکت ها با مقام های امریکایی 8 سنبله این را واضح خواهد ساخت که تمامی شرکت ها منحل می شوند و یا تعدادی از آنها بنام های مختلف به ویژه شرکت های خارجی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. از سویي هم هنوز روشن نیست که کتگوری سوم شرکت های امنیتی خصوصی که در پهلوی کمپنی های مجاز و غیر مجاز حضور داشته و مستقیما با قوای خارجی کار میکنند لغو خواهند شد یا خیر؟

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA