ads

کم شدن جریمه عدم پرداخت مالیات

منابع مالی دولت از کم شدن جریمه عدم پرداخت مالیات برای تشویق سرمایه گذاران به پرداخت مالیه خبر داده است. وزارت مالیه و اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده اند که جریمه عدم پرداخت مالیات بر دارایی سرمایه گذاران در افغانستان کاهش یافته است. مقام های مسئول در این ادارات گفته اند که این اقدام برای تشویق این افراد به پرداخت مالیات صورت گرفته است.

نویسنده: The Killid Group
12 جدی 1390
کم شدن جریمه عدم پرداخت مالیات

منابع مالی دولت از کم شدن جریمه عدم پرداخت مالیات برای تشویق سرمایه گذاران به پرداخت مالیه خبر داده است.

وزارت مالیه و اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده اند که جریمه عدم پرداخت مالیات بر دارایی سرمایه گذاران در افغانستان کاهش یافته است.

مقام های مسئول در این ادارات گفته اند که این اقدام برای تشویق این افراد به پرداخت مالیات صورت گرفته است.

پیش از این، تاجران و سرمایه گذارانی که مالیات خود را در زمان تعیین شده نپرداخته بودند، مجبور بودند در برابر هر روز، 500 افغانی به حکومت جریمه بپردازند.

اما پس از کاهش این جریمه، اکنون این افراد باید در برابر یک سال، تنها ده هزار افغانی جریمه بپردازند.

مقامات وزارت مالیه گفته اند، جریمه سنگین عدم پرداخت مالیات به این معنا بود که این افراد میلیون ها افغانی از حکومت قرضدار شوند و از همین رو، بسیاری از آنها از پرداخت مالیات خود فرار می کردند.

در ده سال گذشته نزدیک به صد هزار شرکت تجارتی از وزارت تجارت و اداره حمایت از سرمایه گذاری “آیسا” مجوز فعالیت گرفته اند.

با آنکه گفته می شود شماری از این شرکتها بنا به دلایل مختلف نتوانسته اند عملا به فعالیت آغاز کنند، آنها مکلف هستند که براساس قانون، به حکومت مالیات بپردازند.

قربان حقجو، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است، تعدیل در قانون مالیات و کاهش جریمه، سبب تشویق سرمایه گذاران و تاجران به پرداخت مالیات شده و همزمان، از فرار سرمایه ها و فساد اداری جلوگیری می کند.

وزارت مالیه نیز گفته است که هم اکنون شصت تا هفتاد در صد بودجه عادی کشور، از محل درآمدهای حکومت، مشمول دریافت مالیات تمویل می شود.

پرداخت مالیات در افغانستان، برای بسیاری از نهادها و سرمایه گذاران، یک مسئله تازه و ناآشنا است.

در سالهای جنگ داخلی در افغانستان هیچ سیستم پرداخت مالیاتی وجود نداشته و به همین دلیل، اکنون کسی به سادگی حاضر نیست بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به حکومت بپردازد.

مقام های مالی دولت می گویند، آنها ناگزیر هستند که به تدریج با کسانی که مالیات نمی پردازند، برخورد قانونی کنند.

این مقام ها می گویند، پرداخت مالیات به حکومت باید الزامی شود، چون پس از سال 2014 میلادی، حکومت افغانستان علاوه بر بودجه عادی، مجبور خواهد بود تا بخشی از بودجه توسعوی خود را نیز از محل عواید داخلی تامین کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA