ads

کمیته «اعتدال‌گرایی» برای مبارزه با افراطیت در افغانستان به کار آغاز کرد

کمیته اجرایی «اعتدال‌گرایی» در چوکات دارالانشایِ ریاست اجراییه برای ترویج افکار و باورهای اعتدال‌گرایانه و مبارزه با افراطیت در افغانستان گشایش یافت.

نویسنده: abdali
27 قوس 1396
کمیته «اعتدال‌گرایی» برای مبارزه با افراطیت در افغانستان به کار آغاز کرد

کمیته اجرایی «اعتدال‌گرایی» در چوکات دارالانشایِ ریاست اجراییه برای ترویج افکار و باورهای اعتدال‌گرایانه و مبارزه با افراطیت در افغانستان گشایش یافت.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه کشور در مراسم گشایش این دفتر بر ضرورت ترویج افکار و باورهای اعتدال‌گرایانه و مبارزه با افراطیت در افغانستان تأکید ورزید.

او با بیان این‌که اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است، گفت که افکار افراطی، خشونت‌گرا و تندرو بر بخش‌هایی از جامعۀ افغانستان تحمیل شده است.

عبدالله با تشریح اهداف کمیتۀ اجرایی اعتدال‌گرایی اضافه کرد: افراط‌گرایی و خشونت سلامت و امنیت افغانستان را با خطر مواجه ساخته و همه روزه از جامعۀ ما قربانی می‌گیرد.

رئیس اجراییه افغانستان گفت که جای نگرانی و تأسف است که از دین مقدس اسلام که روح‌اش با اعتدال و بیزاری از خشونت و افراطیت آمیخته است، به عنوان ابزار خشونت، تندروی و حملات انتحاری استفاده صورت می‌گیرد.

عبدالله از علما و آگاهان امور دینی به خاطر ترویج افکار اعتدال‌گرایانه سپاس‌گزاری کرد و گفت که اکثر علمای کشور در زمینۀ نهادینه‌سازی افکار و باروهای میانه نقش داشته‌اند و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور را پذیرفته‌اند.

وی با بیان این‌که کشورهای منطقه و جهان از تروریزم، افراط‌گرایی و افراطیت رنج می‌برند، گفت که ایجاد کمیتۀ اجرایی اعتدال‌گرایی گامی در راستای مبارزه با افراط‌گرایی و تهداب‌گذاری به نسل آینده و جوانان کشور می‌باشد.

در خبرنامه ریاست اجراییه آمده است که  وزرای ارشاد، حج و اوقاف، مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، اعضای شورای علمای افغانستان، اعضای نهادهای جامعه مدنی و فعالان حقوق زنان در پیوند به ایجاد کمیتۀ اعتدال‌گرایی صحبت کردند.

آنان به عوامل گسترش و رشد افراط‌گرایی در افغانستان، منطقه و جهان اشاره کرده و گفتند که در گام نخست باید با ریشه‌های زایش افراط‌گرایی مبارزه صورت گیرد.

علمای کرام با بیان این‌که دین اسلام پیروان خویش را از افراط و تفریط در تمام بخش‌ها برحذر داشته، خاطر نشان ساختند که باید قرائت راستین و واقعی از آموزه‌های اسلامی صورت گیرد.

آنان علاوه کردند که بخش قابل توجهی از نابسامانی‌های کنونی در افغانستان ریشه در افکار افراطیِ مبتنی بر خشونت دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA