ads

کمبود امکانات در بخش جراحی و پیوند گرده

ضیاگل که قبلاً از بیماری گرده رنج می‎برد، اکنون با یک گرده پیوندی به حیاتش ادامه می‎دهد. وی درد گرده را مدت سه سال به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات طبی در بخش هیمودیالیزم مراکز صحی در ولایت هرات، تحمل کرده بود. اما یک ماه پیش متخصصان بخش هیمودیالیزم شفاخانه حوزوی هرات با پیوند گرده یک انسان دیگر، ضیاگل را از بستر بیماری نجات دادند

نویسنده: zekria
8 سنبله 1395
کمبود امکانات در بخش جراحی و پیوند گرده

ضیاگل که قبلاً از بیماری گرده رنج می‎برد، اکنون با یک گرده پیوندی به حیاتش ادامه می‎دهد. وی درد گرده را مدت سه سال به دلیل مشکلات اقتصادی و  نبود امکانات طبی در بخش هیمودیالیزم مراکز صحی در ولایت هرات، تحمل کرده بود. اما یک ماه پیش متخصصان بخش هیمودیالیزم شفاخانه حوزوی هرات با پیوند گرده یک انسان دیگر، ضیاگل را از بستر بیماری نجات دادند.
این زن که در حال حاضر از روی بستر بیماری بلند شده است، در کنار همسر و فرزندان خود زندگی‎اش را به شکل عادی ادامه می‎دهد. ضیاگل در مصاحبه با کلید گفت تمام مراحل تداوی‎اش به صورت رایگان از سوی متخصصان بخش هیمودیالیزم شفاخانه حوزوی هرات تطبیق شده است. بخش هیمودیالیزم از سال 1393 در شفاخانه حــوزوی هــرات فـعــال شد. داکتر خلیل حبیبی، متخصص بخش هیمودیالیزم این شفاخانه، به کلید گفت که روزانه بین 20 تا 24 مریض گرده به این بخش شفاخانه حوزوی هرات مراجعه می‎کنند. حبیبی افزود به دلیل آن که این شفاخانه با کمبود امکانات مواجه است، صرفاً  چند نفر از مراجعه کنندگان را برای تداوی می‎پذیرد.
حبیبی می‎گوید که متخصصان هیمودیالیزم در هرات توانایی انجام پیوند گرده را دارند و در سال روان حدود 20 عمل پیوند گرده توسط متخصصان این ولایت صورت گرفته است. گفته می‎شود برخی‎ها برای نجات جان افرادی که مصاب به بیماری گرده می‎باشند، گرده‎های شان را به قیمت 100 تا 300 هزار افغانی به فروش می‎رسانند. اما داکتر خلیل حبیبی می‎گوید تمام عملیات‎هایی که تاکنون در بخش هیمودیالیزم شفاخانه حوزوی هرات به ثبت رسیده است، گرده‎ها به صورت رایگان از طرف یکی از اقارب مریضان اهدا شده است.
حبیبی عمل جراحی گرده یا پیوند آن را در بخش صحت مهم می‎خواند. او می‎گوید که کمبود امکانات و تجهیزات طبی مشکل اصلی این بخش در شفاخانه حوزوی هرات می‎باشد.
به گفته مسوولان شفاخانه حوزوی هرات، در حال حاضر چهار دستگاه هیمودیالیزم در این شفاخانه وجود دارد اما نظر به رقم مراجعه کنندگان، نیاز است تا تعداد این دستگاه‎ها افزایش یابد.
با این وجود، برخی مریضان که در حال حاضر تحت تداوی در بخش هیمودیالیزم می‎باشند، از خدمات این بخش رضایت دارند. آنان می‎گویند که خدمات صحی برای مریضان به صورت رایگان ارایه می‎شود. به گفته مریضان، تنها مشکلی که  آنان با آن برخورده‎اند، ارجاع مریضان به شفاخانه‎های خصوصی به دلیل کمبود امکانات در شفاخانه‎ حوزوی هرات است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA