ads

کاهش جرایم جنایی؛ راست یا دروغ؟

با روند تسلیم دهی و جمع آوری سلاح توسط نیروهای امنیتی در بلخ و جوزجان جرایم جنایی درسال جاری نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد کاهش یافته است.

نویسنده: The Killid Group
3 سنبله 1390
کاهش جرایم جنایی؛ راست یا دروغ؟

با روند تسلیم دهی و جمع آوری سلاح توسط نیروهای امنیتی در بلخ و جوزجان جرایم جنایی درسال جاری نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد کاهش یافته است.

به گفتهء مقامات، در سال روان خورشیدی بیشتر از 5 صد میل سلاح سبک وسنگین همراه با مهمات به برنامه دایاک سپرده شده است.

مقامات در ولایت بلخ می گویند، این سلاح ها که در قضایای جرمی ازآن استفاده می گردید، درجریان عملیات های نیروهای امنیتی پولیس به دست آمده و در پیوند به آن 28 تن مظنون نیز بازداشت گردیده است.

قبل ازاین نیز قومندانی امنیه ولایت بلخ 91 میل اسلحه مختلف النوع را به کمسیون جمع آوری سلاح (دایاک) تسلیم داده بود.

جنرال عبدالرؤف تاج آمر امنیت قومندانی امنیه بلخ حین تسلیم دهی سلاح به رسانه ها اظهار داشت:« 54 میل اسلحه مختلف النوع که در جریان عملیات های تصفیوی و از قضایای مختلف جرمی چون قتل وجنگ  به دست آمده است،  به پروسه دایاک تسلیم داده شد.»

وی، جمع آوری سلاح را از افراد غیر مسؤل درتأمین امنیت مفید دانسته افزود که جرایم جنایی درسال جاری نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد کاهش یافته است.

براساس اظهارات آمرامنیت قومندانی امنیه بلخ، جستجو برای کشف وجمع آوری سلاح ازافراد غیرمسؤل به شدت جریان دارد واین امردرتأمین امنیت مهم می باشد.

درهمین حال، مقامات ولایت جوزجان نیز ازپیوستن 30 مخالف مسلح دولت به شمول 3 قومندان مخالفان مسلح به پروسۀ صلح، در این ولایت خبر دادند.

براساس گفته های مقامات یاد شده، این گروپ 30 نفری به رهبری سه قومندان به نام های ملا کریم، ملا میرویس  و ملا اختر با سلاح های دست داشته شان به مناسبت ماه مبارک رمضان ازجنگ دست کشیده و با دولت یکجا شدند.

محمد عالم ساعی والی جوزجان به کلید گفت: «بیش از 30 مخالف مسلح دولت به شمول سه سر گروپ که درمنطقه دشت لیلی علیه دولت فعالیت داشتند، به شهر شبرغان آمده، سلاح های دست داشته شان را بر زمین گذاشته  و با پروسۀ صلح یکجا شدند.»

والی جوزجان پیوستن این گروپ از مخالفین مسلح دولت را در تأمین امنیت دشت لیلی و شهر شبرغان مؤثر دانسته گفت که درموجودیت آنها بعضا مسیر شاهراه اندخوی- شبرغان به روی ترافیک مسدود می گردید.

درهمین حال، مل پاسوال عبدالعزیز غیرت، قومندان امنیه ولایت جوزجان می گوید که این گروپ مجهز با سلاح های سبک وسنگین، با وساطت بزرگان قوم و کار و فعالیت ارگانهای کشفی وامنیتی باپروسۀ صلح یکجا شده اند.

به گفتهء مقامات ولایت جوزجان از زمان ایجاد کمسیون تحکیم صلح تا حال  دراین ولایت، بیش از دو صد تن از مخالفان مسلح دولت با پروسه صلح یکجا شده اند.

درهمین حال، لعل محمد احمدزی سخنگوی زون 303 پولیس پامیر درشمال به کلید گفت: «درجریان سال روان بیش از 1200 تن مخالف مسلح دولت در ولایات شمال و شمال شرق همراه با اضافه تراز پنجصد میل سلاح مختلف النوع به پروسۀ صلح پیوسته اند.»

وی، پیوستن مخالفان مسلح دولت را در زون شمال و شمال شرق یک گام مهم در تأمین امنیت ارزیابی کرده می گوید که شماری از آنان همراه با سلاح و تعدادی نیزبدون سلاح به این روند یکجا شده اند.

به گفته احمدزی، سلاح های جمع آوری شده پس از دوران اصولی آن به برنامۀ جمع آوری سلاح (دایاگ) تسلیم داده می شود.

درهمین حال جنرال عبدالمنان عابد، مسؤل برنامه جمع آوری سلاح (دایاگ) در زون شمال می گوید:«قراراست یک بار دیگر باند گروپ های مسلح غیر مسؤل به اساس نشست شورای امنیت کشوروهدایتی که به وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی داده  شده است، شناسائی شده وسلاح های دست داشتۀ شان جمع آوری گردد تا از نا امنی در منطقه ومحلات جلوگیری صورت گیرد.»

وی می گوید: «درگذشته  بیش از 2 صد باند گروپ مسلح غیر مسؤل در شمال شناسائی شده که از آن جمله 185 باند گروپ خلع سلاح گردیده وبه زندگی عادی سوق داده شده وسلاح های شان ضبط گردیده است.»

وی می افزاید که باند گروپ های مسلح غیرمسؤل درنقاط نا امن نفوذ دارند که با باندهای قاچاقبران یکجا شده و با نا امن کردن منطقه و محل به نفع خود و گروپ های مافیایی کار می نمایند.

به گفتۀ عابد در سال روان از زون شمال 512 میل سلاح های مختلف النوع جمع آوری گردیده و18 ولسوالی درشمال کشورتا کنون ولسوالی های صلح اعلان شده است.

گفتنی است که براساس اظهارات مقامات امنیتی ولایت بلخ، درسال روان مقدار 2 تن مهمات خود ساخته بوشکه یی که در انفجار ازآن استفاده می گردد، از سوی قومندانی امنیه ولایت بلخ کشف و به برنامه دایاگ تسلیم داده شده است.

به گفتۀ آنان، اززمان آغاز برنامه جمع آوری سلاح تا حال، 9 هزار میل سلاح مختلف النوع جمع آوری گردیده و به وزارت دفاع ملی تسلیم داده شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA