ads

کابل تشنه است

مسوولان شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون، سکتور آب را از آسیب‎پذیرترین سکتورها در بحث تغییر اقلیم در کشور می‎خوانند. آن‎ها ضمن ابراز نگرانی از کمبود آب آشامیدنی در شهر کابل، از اداره شاروالی و وزارت زراعت می‎خواهند در بخش صرفه‎جویی در مصرف آب با این اداره همکاری کنند.

نویسنده: asir
3 اسد 1397
کابل تشنه است

مسوولان شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون، سکتور آب را از آسیب‎پذیرترین سکتورها در بحث تغییر اقلیم در کشور می‎خوانند. آن‎ها ضمن ابراز نگرانی از کمبود آب آشامیدنی در شهر کابل، از اداره شاروالی و وزارت زراعت می‎خواهند در بخش صرفه‎جویی در مصرف آب با این اداره همکاری کنند.

حمیدالله یلانی، رییس عمومی شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون شهری، افزایش نفوس در شهر کابل و کمبود بارندگی‎‏ها در منطقه و به‎ویژه در افغانستان را از عواملی عنوان می‌کند که روی آب در کشور تأثیر منفی گذاشته است. حمیدالله یلانی، پایین رفتن سطح آب تا بیش از 20 متر در یک ســال را فاجعــه‎بار خوانــده و می‌گوید در کنار مصارف بی‎رویه مردم از آب شبکه‎هـــای آبرسـانی، استفاده غیرتخنیکی شــاروالی کابل و وزارت زراعت در آبیــــاری درختــان، مصارف بی‎رویه حمــام‎های سونا، پارک‎های آبی و موترشویی‎ها نیز از عوامل کاهش آب‎های زیر زمینی در شهر کابل است. وی تأکید کرد که پایین رفتن سطح آب در این شهر پرجمعیت، شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون شهری را در تهیه و توزیع آب آشامیدنی به شدت با مشکل روبه‎رو کرده است.

با این حال، مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با آنکه ضایعات آب در سیستم آبیاری مزارع را می‌پذیرند اما مــی‌گوینــد کــه وزارت زراعت برای جلوگیری از این ضایعات برنامه‎هایی را روی دســـت گـــرفتـــه اسـت. اکبر رستمی، سخنگــوی وزارت زراعت و مالداری، می‌گــوید که این وزارت همه ساله برای تطبیق پروژه‎های آبیاری به منظور استفاده بهتر و بهینه از آب در بخش زراعت، برنامه‎های مفیدی را به اجرا می‎گذارد و بیشترین بودجه وزارت زراعت نیز در تطبیق پروژه‏های آبیاری به مصرف می‎رسد.

رییس عمومی شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون شهری یگانه راه حل معضل آب در شهر کابل را اعمار بند شاه‎توت به حمایت مالی بانک جهانی می‎خواند. به گفته حمیدالله یلانی، اين پروژه بیش از 200 هزار خانواده را تحت پوشش قرار خواهد داد.

رییس عمومی شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون شهری تأكيد دارد که در حال حاضر 60 درصد شهریان کابل به آب صحی آشامیدنی دسترسی دارند. وی افزود که محلات آزاد، پوهنتون‎ها، ادارت دولتی، اماکن مقدسه، مکتب‏‎ها و پوهنتون‏ها نیز به گونه مستقیم تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار دارند.

 

توزیع غیرعادلانه آب

در کنار کمبود آب، شماری از شهریان کابل از مشکل توزیع غیرعادلانه آب در برخی مناطق نیز شکایت دارند. آن‎ها می‌گویند که همزمان با افزایش گرمی هوا، ساکنان مناطقی چون خیرخانه، کارته نو و برخی مناطق دیگر در هر هفته دو روز به آب دسترسی دارند. رحمت‎الله، باشنده حصه اول خیرخانه، می‌گوید که هر قدر گرمی هوا بیشتر می‎شود، به همان اندازه دسترسی آن‎ها به آب نل کم‎تر می‎شود. به گفته وی، در کنار مسوولان امور، خانواده‎ها نیز در به وجود آوردن این مشکل دست دارند؛ چون بیشتر ساکنان خیرخانه در مقابل خانه‎های شان گل و ترکاری کشت کرده و باغچه ساخته‎اند، که مقدار زیادی از آب آشامیدنی را برای آبیاری گل‎ها و باغچه‎ها به مصرف می‎رسانند.

اما مسوولان شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون شهری می‎گویند که این نوع مشکلات به صورت عمدی ایجاد نشده است بلکه این مشکلات ریشه در کمبود منابع در شهر کابل دارد. حمیدالله یلانی، رییس عمومی این شرکت، می‎گوید مطالعاتی که در سال 2014 از طریق مؤسسه جایکای جاپان انجام شد، نشان می‎دهد که در شهر کابل تنها برای 1.4 ملیون نفر آب موجود است و این بدان معنا است که شهریان کابل با کمبود آب مواجه هستند. به گفته یلانی، در شدت گرما در تمام دنیا کمبود آب احساس می‎شود و این مشکل تنها مربوط شهر کابل نیست. وی همچنان افزود که از ده حلقه چاه تولید آب که روی “سفره آبی” افشار به منظور آبرسانی به مردم حفر شده بود، هشت حلقه آن خشک است و در حال حاضر تنها از دو حلقه آن آب استخراج می‎شود. یلانی یادآوری کرد که برای حل مشکل شهریان کابل در بخش آب، قرار است پنج حلقه چاه جدید با عمق 200 متر حفر شود.

افغانستان در سطح جهان از کشورهایی به شمار می‌رود که با بحران مدیریت آب مواجه است و با وجود داشتن آب جاری فراوان، مردم آن از کمبود آب رنج می‎برند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA