ads

چرا نادره نزار پلنگی‎‏پوش شد؟

نادره نزار تنها یک مادر نیست، بلکه بدون خستگی و با اشتیاق تمام لباس نظامی بر تن دارد و برای وطن خود نیز خدمت می‎کند. این خانم پلنگی‎پوش، مسوول جندر و حقوق بشر لوای ششم پولیس نظم عامه در ولایت بلخ است. در جامعۀ مثل افغانستان کار کردن زنان در بخش نظامی کار ساده‎ای نیست؛ به‎ویژه آن گاه که هم مادر باشی و هم برای خدمت به وطن خود تعهد ببندی.

نویسنده: The Killid Group
4 ثور 1395
چرا نادره نزار پلنگی‎‏پوش شد؟

نادره نزار تنها یک مادر نیست، بلکه بدون خستگی و با اشتیاق تمام لباس نظامی بر تن دارد و برای وطن خود نیز خدمت می‎کند. این خانم پلنگی‎پوش، مسوول جندر و حقوق بشر لوای ششم پولیس نظم عامه در ولایت بلخ است.
در جامعۀ مثل افغانستان کار کردن زنان در بخش نظامی کار ساده‎ای نیست؛ به‎ویژه آن گاه که هم مادر باشی و هم برای خدمت به وطن خود تعهد ببندی.
خانم  نادره نزار فرزند عبدالغفار نزار در ولایت جوزجان چشم به جهان گشود. او  تعلیمات خود را در لیسۀ خدیجه جوزجانی در سال 1368 به پایان رساند. وی در ابتدا راه پدر را در پیش گرفت و وظیفۀ مقدس معلمی را مدت‎های زیادی به پیش برد.
خانم نزار در مکتب‎های ولایت بلخ و جوزجان شاگردان زیادی را تربیه نموده و به جامعه تقدیم کرده است. شاگردان زیادی نخستین الفبای زندگی را از این خانم موفق آموخته‎اند؛ طوری که خود خانم نزار می‎گوید شاگردانش فعلاً داکتران و انجنیران موفقی در جامعه هستند.
در نخست از او پرسیدم چگونه دنیای تدریس را که سال‎های زیادی با آن انس داشته است، رها کرده و به  بخش نظامی روی آورده است؟ او با کمی مکث به اتفاقی اشاره کرد و لب به سخن گشود: “زمانی که برادر و پسرم در وردوج بدخشان اسیر شدند، حس مادرانه‎ام مرا وادار ساخت که با دستان خالی به میدان نبرد بروم، پسر و برادرم را نجات دهم.” پس از آن ماجرا و نمایش شجاعت نزار، لقب قهرمان را به وی دادند و مسوولیت جندر و حقوق بشر لوای ششم پولیس نظم عامۀ ولایت بلخ به وی سپرده شد.
از نخستین روز آغاز به کارش پرسیدم، خانم نزار گفت: او نخستین زنی بود که سه سال پیش در لوای نظم عامۀ زون شمال به وظیفه شامل شد و در نخستین روز معرفی‎اش به عنوان معاون قومندان و مدیر جندر لوای نظم عامه در زون شمال احساس فخر و افتخار سر تا پای وجودش را فرا گرفته بود.
همچنین در مورد مشکلات زنانی که در بخش نظامی کار می‎کنند، از او پرسیدم. خانم نزار نخست لبخندی زد و بعد با صراحت گفت: “اگر شجاع باشیم مشکلات حل می‎شود.”
خانم نزار شب و روز بدون خستگی در کنار دیگر همرزمانش برای وطن می‎جنگد. او در این روزها مسوولیت بررسی اعاشه و اباتۀ بیش از سه هزار سرباز پولیس نظم عامه را به عهده دارد.
این خانم پنگلی‎پوش، چالش‎ها فراروی زنان افغان را رد نمی‎کند. او در جریان صحبت‎هایش برایم گفت که وقتی یک خانم افغان پایش را از خانه بیرون می‎گذارد تا پس از برگشت‎اش به خانه با هزاران مشکل مقابل می‎شود. با این وجود، می‎توان این مشکلات را حل کرد؛ تنها زمانی که شجاع باشیم.
از دست‎آورد‌هایش پرسیدم، خانم نزار گفت که دست‎آوردهای زیادی در زندگی داشته است. او گفت به دلیل فعالیت‎هایی که در وظیفه داشته است در این اواخر ترفیع رتبه کرده است. همچنین در یک نظرسنجی از سوی دفتر “اویک” در ماه مارچ امسال که برای انتخاب زن برتر در ولایت بلخ راه‎اندازی شده بود، خانم نزار یکی از دو زن برتر در این نظرسنجی  شناخته شد.
خانم نزار در مورد تهدیدات در وظیفه‎اش می‎گوید که بارها از طریق تلیفون او را تهدید کرده‎اند و پیام‎های تهدیدآمیز در صفحۀ فیسبوکش گذاشته‎اند، اما او هراسی از این تهدیدها ندارد. او می‎افزاید: “هنگامی که لباس نظامی را بر تن می‎کنم احساس غرور می‎کنم. این حس مرا در مقابل هر تهدیدی قوی می‎سازد، برایم شجاعت می‎دهد و مرا انگیزه می‎دهد تا برای کشورم در جنگ آماده باشم.”
یگانه آرزوی بزرگ خانم نزار، صلح و آرامی در سراسر افغانستان است. او می‎گوید منتظر روزی است که افغان‎ها در یک فضای صلح و آرامش زندگی کنند و صدای فیر مرمی دیگر در کشور شنیده نشود.
در پایان قابل یادآوری است که نادره نزار، سه پسر و چهار دختر دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA