ads

پولیو یا طاعون قرن

مسوولان در وزارت صحت عامه از تهدیدهای جدی پولیو یا فلج اطفال، در شماری از نقاط کشور خبر می‌دهند. ثریا دلیل وزیرصحت عامه ضمن ابراز نگرانی از موجودیت واقعات مثبت این مرض وعلایم آن درشماری از نقاط کشور، آن را یک تهدید جدیدی برای اطفال می‌خواند.

نویسنده: The Killid Group
18 اسد 1391
پولیو یا طاعون قرن

مسوولان در وزارت صحت عامه از تهدیدهای جدی پولیو یا فلج اطفال، در شماری از نقاط کشور خبر می‌دهند.

ثریا دلیل وزیرصحت عامه ضمن ابراز نگرانی از موجودیت واقعات مثبت این مرض وعلایم آن درشماری از نقاط کشور، آن را یک تهدید جدیدی برای اطفال می‌خواند.

به همین منظور هفته گذشته نمایندگان افغانستان، پاکستان و سازمان بین‌المللی صحت در کابل گردهم آمده‌اند تا برای محو پولیو یا فلج کودکان راه‌های مبارزه با آن را جستجوکنند.

خانم دلیل گفت: “در سال روان 13 واقعه مثبت پولیو در کشور به ثبت رسیده که این واقعات عموماً نزد اطفال زیرسن 5 سال بوده است.”

به باور دلیل، ناامنی وعدم دسترسی کودکان به واکسین در مناطق نوار سرحدی میان افغانستان و پاکستان ازیک سو و موجودیت عنعنات ناپسند میان مردم از سوی دیگر دست به دست هم داده و موانع را برسر راه مبارزه با این مرض ایجاد کرده است.

دراین نشست، وزیر صحت عامه با حضور مسوولان صحی جهان و پاکستان اظهار داشت که این ویروس در حال انتشار بوده و در چندین ولایت از جمله قندهار، هلمند، فراه و مناطق سرحدی  میان  افغانستان و پاکستان نمونه‌های آن به ثبت رسیده که بیشتر این واقعات درمناطق ناامن کشور کودکان را تهدید می‌کند.

داکتر ثریا دلیل؛ وزیر صحت عامه در پایان این نشست طی کنفرانس خبری اظهار داشت که این دو کشور به توافق رسیدند تا کمپاین محو پولیو را در مناطق مرزی همزمان آغاز کنند تا این ویروس به صورت کل محو گردد.

وزیر صحت عامه می‌گوید، واقعات پولیو در بسیاری از نقاط کشور محور گردیده و این وزارت در تلاش برای یک افغانستان عاری از پولیو می‌باشد.

داکتر دلیل می‌افزاید: “به خاطر نایل آمدن به این هدف و از بین بردن کامل مرض پولیو، لازم است تا به محو آن ارجعیت داده شود.”

وی وضعیت کنونی را به حالت اضطرار تشبیه می‌کند تا به صورت عاجل به این مرض معیوب کننده خاتمه داده شود و سعی براین باشد تا اطفال درمقابل این مرض معافیت پیدا کنند.

اسامبله جهانی محو پولیودر سال 2012 برنامه عاجلی را روی دست گرفت و خواستار تطبیق آن در سه کشور از جمله افغانستان، پاکستان ونایجریا شد.

کشورهایی چون افغانستان وپاکستان در پیوند با آن برنامه‌های فوری را تهیه نمود تا از انتقال این ویروس خطرناک جلوگیری کنند.

خانم شهناز؛ وزیر مشاور صدراعظم پاکستان در امور اجتماعی و صحت، با جدی خواندن این موضوع گفت که دولت پاکستان متعهد است تا برنامه‌های محو پولیو را درمناطق نوار مرزی با افغانستان هماهنگ نماید.

خانم شهناز مرض پولیو را یک مرض خطرناک خوانده می‌افزاید، “بنا بر مبرمیت موضوع قرار است دور دوم این نشست در پاکستان دایر گردد که در آن از مقامات صحی افغانستان و از شخص وزیرصحت نیز دعوت به عمل می‌آید در این نشست شرکت کند.”

شهناز، یکی از دلایل انتقال این ویروس را وضعیت نامناسب امنیتی در مناطق آسیای جنوبی ومرکزی که افغانستان نیزشامل آن است عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: “با آنکه ویروس پولیو در جهان ریشه کن گردیده؛ جهانیان درتلاش برای ازبین بردن این ویروس هستند اما هنوز هم درمناطق شمالی پاکستان جایی که اسلام‌گرایان در آنجا حضور دارند، بعضاً اتفاق می‌افتد که این گروه‌ها مانع واکسیناسیون کودکان می‌شود.”

شهناز به یک سال قبل اشاره می‌کند؛ زمانی که اسامه بن لادن کشته شد و طالبان مانع واکسیناسیون درمناطق سرحدی وشمالی پاکستان شدند.

وی همچنانان وضعیت نامناسب سیاسی، مهاجرت جنگ‌های داخلی و عدم دسترسی مردم به خدمات صحی و تطبیق نشدن کمپاین‌های محو پولیو را از دیگر دلایلی خواند که همواره از میان اطفال قربانی می‌گیرد.

طوری‌که تحقیقات نشان داده است، ویروس این مرض می‌تواند درمحیط باز تا 10روز زنده بماند و از طریق موادغذایی و آب ملوث با ویروس پولیو و ذریعه هوا انتقال یابد و بلافاصله بعد از داخل شدن در وجود انسان داخل سیستم‌ هاضمه شده که بعداً سیستم‌ عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد.

از آنجایی که افغانستان از جمله آلوده‌ ترین کشورها بوده، داکتر اله الوان؛ رییس سازمان صحی جهان می‌گوید: “بنابر مشکلات موجود در افغانستان وپاکستان که شامل کشورهای حوزه شرق مدیترانه هستند؛ این کشورها نیازمند کمک‌های دوامدار در این عرصه می باشند.”

وی اضافه نمود که این سازمان، کشورهایی چون افغانستان وپاکستان را تا نابودی کامل این ویروس تنها نخواهد گذاشت.

اله الوان اظهار امیدواری نموده گفت: “ریشه کن ساختن این مرض ممکن است، زیرا ما شاهد دست آوردهای چشم‌گیری دراین زمینه در اکثر نقاط جهان به خصوص هندوستان هستیم که ما را متیقین می‌سازد در صورتی که از منابع و فرصت‌ها به درستی استفاده شود به زودترین فرصت به این هدف دست خواهیم یافت.”

اله الوان اضافه می‌کند، درحال حاضر برخی از کشورها عاری از این مرض (پولیو) بوده اما درشماری از کشورها این بیماری، بومی ‌شمرده می‌شود.

به باور وی احتمال انتشار این ویروس وحشی از کشورهای آلوده به سایر کشور‌های عاری از پولیو زیاد است و به همین دلیل سازمان جهانی صحت، برای ریشه کن کردن آن، پولیو را در اولویت فعالیت‌هایش قرارداده است.

به گفته وی افغانستان، پاکستان،هندوستان و نایجریا از جمله کشورهای هستند که ویروس پولیو در آنها بصورت بومی‌ وجود داشته و همچنین 2 درصد افزایش را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

قابل یاد آوری است که وزارت صحت کشور با همکاری سازمان‌های جهانی صحی و یونیسف به صورت منظم همه ساله روزهای ملی را جهت واکسین پولیو درسراسر کشور راه اندازی می‌نمایند، تا از سرایت ویروس خطرناک پولیو جلوگیری گردد.

به گفته وزیر صحت عامه، “درحال حاضر 55000نیروی بشری شامل هماهنگ‌کننده‌ها، سرتیم‌ها، مشاهدین و مبلغین رضاکار در روزهای ملی واکسیناسیون مصروف خدمت به مردم می‌باشند و این وزارت موفق گردیده تا درجریان سه روز متواتر، نزدیک به 8ملیون طفل زیرسن 5 سال را با روش خانه به خانه واکسین نماید.”

خانم دلیل می‌افزاید: “روزانه نزدیک به 3ملیون طفل که از این تعداد نزدیک به یک ملیون آن در مناطق سرحدی میان افغانستان وپاکستان رفت وآمد می‌نمایند، نیز واکسین می‌شوند.”

به باور وزیرصحت عامه، از آنجایی که افغانستان وپاکستان دارای مزرهای طولانی بوده وعبور ومرور بصورت دوامدار در آن وجود دارد، انتقال ویروس از یک کشور به کشور دیگر همچنان یک امر طبیعی است.

به گفته وی برای جلوگیری از سرایت و انتقال این ویروس لازم است تا هردو کشور دریک هماهنگی کامل جهت محو پولیو در سرحدات دو کشور دست به کار شوند زیرا تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در جریان سال جاری به صورت مجموعی 13واقعه پولیو در افغانستان به ثبت رسیده اما این رقم در پاکستان 25 مورد بوده است.

این درحالی است که داکتران می‌گویند، مریضی فلج، درمان قطعی ندارد و فرد مبتلا به این مرض تا آخر عمر فلج می‌ماند که این مسئله نه تنها تاثیرات ناگوار روانی را بر فرد به جا می‌گذارد بلکه اطرافیان آن نیز از شر این ویروس در امان نخواهد بود.

از این روست که مقامات وزارت صحت عامه همواره از ملاامان خواسته‌اند، تا در جریان تطبیق واکسین با تیم‌های واکسناسیون همکاری نماید تا اطفال‌شان از معیوبیت دایمی ‌نجات یابند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA