ads

ناگفته‌های اچین

به تاریخ 24 ماه حمل سال روان، صدای مهیب و لرزه‎های پی‎هم زمین، شهروندان ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار را سراسیمه و هراسان ساخت. لحظات بعد سرخط تمام رسانه‎های ملی و بین‎المللی، استفادۀ بزرگ‎ترین بمب غیرهسته‎یی از سوی نظامیان امریکا، علیه مواضع داعش، در ولسوالی اچین بود. استعمال بمبی با این بزرگی، واکنش‎های متفاوت قشر سیاسی افغان و مردم عام افغانستان را در پی داشت؛ بعضی‎ها از این اقدام استقبال کردند و بعضی‎ها نیز آن را محکوم کردند. اما مقام‎های امریکایی اعلام کردند با استفاده از این بمب، بزرگ‎ترین مواضع داعش در ننگرهار را در هم کوبیده‎اند.

نویسنده: zekria
20 ثور 1396
ناگفته‌های اچین

به تاریخ 24 ماه حمل سال روان، صدای مهیب و لرزه‎های پی‎هم زمین، شهروندان ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار را سراسیمه و هراسان ساخت. لحظات بعد سرخط تمام رسانه‎های ملی و بین‎المللی، استفادۀ بزرگ‎ترین بمب غیرهسته‎یی از سوی نظامیان امریکا، علیه مواضع داعش، در ولسوالی اچین بود. استعمال بمبی با این بزرگی، واکنش‎های متفاوت قشر سیاسی افغان و مردم عام افغانستان را در پی داشت؛ بعضی‎ها از این اقدام استقبال کردند و بعضی‎ها نیز آن را محکوم کردند. اما مقام‎های امریکایی اعلام کردند با استفاده از این بمب، بزرگ‎ترین مواضع داعش در ننگرهار را در هم کوبیده‎اند.
شهروندان اچین می‎گویند که نظامیان امریکا، مغاره‎هایی را هدف قرار داده‎اند که توسط معدنچیان به هدف استخراج معدن حفر شده بود؛ مغاره‎هایی که بعداً جنگجویان داعش در آن‎ها پناه گرفتند. اما مقام‎های افغان استفاده از بمب مادر در اچین را اقدام مناسب دانسته و گفته‎اند این کار در هماهنگی با آن‎ها صورت گرفته است؛ هرچند بعضی از منتقدان حکومت این کار نظامیان امریکایی را تجاوز آشکار به قلمرو افغانستان توصیف کرده‎اند.
در پی افزایش واکنش‎های منفی در قبال استفاده از بمب مادر در ننگرهار، وزارت صحت عامه اعلام کرد، از نگاه صحی، این بمب، هیچ آسیبی به شهروندان اچین نرسانده‌است، اما اکنون تحقیقات کلیدگروپ روشن کرده‌است، آسیب‎های جدی صحی در پی استفاده از این به شهروندان منطقۀ اسدخیل ولسوالی اچین وارد شده است.
بمب در کجا به کار رفت؟
مقام‎های امریکایی و افغان ادعا دارند که این بمب، مرکز بزرگ گروه داعش و مواضع مهم این گروه در اچین را هدف قرار داده است، اما مردم محل و یک عضو ولسی جرگه، می‌گویند احتمال دارد هدف از استفادۀ این بمب چیزی غیر از سرکوب داعش بوده است. به گفتۀ آن‎ها، معادن موجود در منطقۀ اسدخیل هدف این بمب قرار گرفته است. اما مقام‎های امریکایی می‎گویند که آن‎ها مغاره‎هایی را در منطقۀ اسدخیل با بمب مادر هدف قرار داده‎اند که بزرگ‎ترین پایگاه نیروهای داعش در آن‎ها قرار داشت. به ادعای نظامیان امریکایی، هیچ گزینۀ بهتر به جز استفاده از بمب مادر که ده تُن وزن داشت، برای تخریب مواضع داعشی‎ها در داخل صوف‎ها وجود نداشت.
مقام‎های محلی در ننگرهار تأیید می‎کنند در جایی که بمب مادر اصابت کرده‌است، معدن نیز وجود دارد. عبدالرحمان، قوماندان تولی اول کندک دوم لوای چهارم که مسوول تیم هماهنگی عملیات ضد داعش در اچین است، می‎گوید: در منطقۀ اسدخیل علاوه بر معدن “شوکاڼی” معادن دیگری نیز موجود است.
حاجی ظاهر قدیر، نمایندۀ مردم ننگرهار در ولسی‌جرگه، نیز می‎گوید که بمب مادر درست در جایی برخورد کرده که در آن‎جا معادن زیاد موجود است. او، در نشست عمومی ولسی‌جرگه در پیوند با این موضوع گفت: “برای استخراج این معادن باید ضربۀ قوی وارد می‌شد تا در کوه درز ایجاد و معادن قابل استخراج می‎شد.”
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع، در رابطه به این اظهارات ظاهر قدیر می‎گوید:”با احترام به گفته‎های ظاهر قدیر باید گفت که استخراج معادن به وسیلۀ بمب صورت نمی‎گیرد.”
از سویی هم، مسوولان ریاست معادن ننگرهار، می‌گویند: آن‎ها در منطقه‎ای که مادر همه بمب‎ها اصابت کرده، قبلاً سروی نکرده‎اند و نه هم در این منطقه تحقیقات علمی صورت گرفته است. سید صالح شینواری، رییس معادن ننگرهار، به کلیدگروپ گفت در مامندرۀ اچین قراردادهایی دارند اما از موجودیت معادن در منطقه‎ای که بمب برخورد کرده است، اطلاعی ندارند.
حاجی ظاهر قدیر همچنان ادعا دارد که مراکز گروه داعش در ننگرهار بسیار زیاد است، اما بمب مادر به هیچ یکی از این مراکز برخورد نکرده است.
قدیر، می‌افزاید: “در ساحات نزدیک به استعمال این بمب چهار مرکز گروه داعش وجود دارد، اما یک فیر مرمی هم به سوی این مراکز شلیک نمی‎شود. پیکا و راکت بالای شانه‎های داعشی‎ها است، اما کسی نیست که بپرسد به کجا می‎روی؟!”
در همین حال، محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید: در حال حاضر نیز نیروهای کماندوی لوای چهارم قول اردوی 201 مصروف عملیات برای سرکوب داعشیان هستند. او، گفت: “عملیات خود را تا زمان پاک‎سازی منطقه مامندره ادامه می‌دهیم، حال هم هر از گاهی دشمن بالای ما در این دره فیر می‌کند.”
از سویی دیگر، باشندگان محل در مصاحبه با کلیدگروپ بیان داشتند که یکی از صوف‎ها در منطقۀ اسدخیل توسط مجاهدین در زمان جنگ افغان‎ها با قشون متجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق حفر شده بود و صوف‎های دیگر در منطقه را معدنچیان محلی به خاطر بیرون کشیدن یک نوع “خاک قیمتی” از دل کوه، حفر کرده‎اند. هرچند باشندگان محل این را رد نمی‎کنند که بعضی از صوف‎ها توسط گروه داعش حفر شده است، اما می‌گویند: صوف‎های بزرگ معدنچیان بعداً توسط گروه داعش تصرف شده و به مردم محل اجازۀ رفتن به آن منطقه داده نمی‎شود.
شاکر شینواری، باشندۀ مامندره در اچین، به کلیدگروپ گفت: “گروه مسلح داعش ظلم زیاد علیه مردم ولسوالی شینوار کرده‌اند. اما به گفتۀ او، این گروه به آن حد قوی نبود که باید بزرگ‎ترین بمب دنیا برای سرکوب آن به کار می‎رفت. وی افزود که، نظامیان افغان و امریکایی می‌توانستند مواضع داعش را با روش‎های دیگر نیز از میان ببرند اما حال که مادر همه بمب‎ها به کار رفته است، ضرر آن صرفاً به مردم ملکی خواهد رسید.
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید: آن‎ها در گذشته نیز در اچین عملیات داشتند اما نیاز بود برای از بین بردن قرارگاه بزرگ گروه داعش، مادر همه بمب‎ها به کار می‎رفت. به گفتۀ وی، در این اواخر، قرارگاه دیگر گروه داعش نیز در نتیجۀ عملیات نیروهای امنیتی افغان نابود شده و شماری از اعضای این گروه کشته شده‎اند.
رادمنش، ادعا دارد، در نتیجۀ استفاده از مادر همه بمب‎ها، تلفات زیاد به گروه داعش وارد شده است:” آمار کشته شدن 96 عضو گروه داعش به شمول 13 قوماندان آن در نزد ما موجود است که اجساد بعضی از آن‎ها به گونۀ کامل از بین رفته و شمار دیگری که اجساد شان ثابت مانده بود، در همان منطقه دفن شده است.” اما محمد رادمنش در مورد این که چرا وزارت دفاع به این زودی تصمیم گرفت تا اجساد ثابت افراد داعش در منطقه دفن شود، چیزی نمی‎گوید.
با این حال، شاکر، باشندۀ مامندره، می‌گوید که هرگاه امریکا اراده‎ای برای از بین بردن گروه داعش می‎داشت، این بمب را باید بالای مراکز اصلی داعش که در آن سوی خط فرضی دیورند قرار دارد، استعمال می‌کرد:”این بمب تنها به گونۀ امتحانی استفاده شده است، اما زیانش متوجه مردم عام است. از سویی دیگر، 15 روز قبل، تبلیغاتی از سوی حکومت صورت گرفته بود که مردم محل باید منطقه را ترک کنند، زیرا می‌خواهند عملیاتی را انجام دهند. پس زمانی که مردم منطقه را ترک کردند نیروهای داعش چگونه در منطقه بود و باش داشتند؟!” شاکر، می‌گوید به گروه داعش آن چنان که حکومت و امریکا ادعا دارند ضرر نرسیده است.
شاکر، همچنان مدعی است که بعد از استفادۀ مادر همه بمب‎ها، مردم محل با مشکلات صحی روبه‎رو شده‎اند.
او، افزود: در این منطقه، سنگ‎ها و خاک‎های قیمتی زیاد وجود دارد که حال مردم محل چنین می‌پندارند که امریکا در منطقه در پی کندن معادن در این منطقه است و زیر نام سرکوب داعش به چشم مردم خاک می‌زند.
محمدگلاب، باشندۀ دیگر ولسوالی اچین، نیز با اظهار نگرانی از استفادۀ این بمب، می‌گوید: “امریکا با استعمال این بمب تنها آزمایش خود را انجام داد. این کار تنها به مردم محل زیان وارد کرد اما هیچ ضرری به گروه داعش نرسید.”
محمدگلاب در مصاحبه با کلیدگروپ گفت که 15 روز قبل از استعمال بمب، شب‎نامه‎هایی توسط هلیکوپتر در منطقه پخش شد و در آن از مردم خواسته شده بود که خانه‎های خود را ترک کنند: “بعضی از صوف‎ها در این منطقه از گذشته‎ها موجود بود و بعضی دیگر تازه ایجاد شده بود. داعشی‎ها از همان آغاز از مسیر کوه‎ها می‎آمدند. هلیکوپترها پیش از این می‎آمدند و برای یکی دو ساعت در میان کوه‎ها پنهان می‌شدند. قبل از عملیات نیز نامه‎هایی در این منطقه پخش کرده بود. بعد از عملیات هم هلیکوپترها می‌آیند و داخل دره می‌شوند. ما به تمام این موارد شک داریم که به وسیلۀ این طیاره‎ها اعضای گروه داعش انتقال داده شده و اکمال می‌شوند و یا هم از این منطقه سنگ‎های قیمتی انتقال داده می‌شود.”
اما معاون سخنگوی وزارت دفاع در مورد نشست و برخاست این هلیکوپترها در مامن‎دره، می‎گوید: “این هلیکوپترها دولتی هستند. در منطقه‎ای که بمب استعمال شده، تنها هلیکوپترهای نیروی‎های هوایی افغان و ناتو در حال پرواز هستند و بس.”
محمدگلاب همچنان ادعا دارد که بعد از استعمال مادر همه بمب‎ها، باشندگان مناطق اطراف اسدخیل با گلودردی، نفس‎تنگی و امراض جلدی مصاب شده‎اند.
یک تن از باشندگان اسدخیل ولسوالی اچین که از ذکر نامش خودداری کرد، به کلیدگروپ گفت که ادعاها در مورد این که صوف‎ها در این منطقه توسط گروه داعش ایجاد شده است، حقیقت ندارد، بلکه تعدادی از این صوف‎ها از گذشته‎ها موجود بود و شمار دیگر نیز به خاطر استخراج معادن حفر شده است. وی همچنان ادعا دارد با استعمال این بمب بزرگ، به اعضای گروه داعش زیانی وارد نشده است، چون آن‎ها قبلاً این منطقه را ترک کرده بودند. به گفتۀ این باشندۀ اسدخیل، با استعمال بمب توسط امریکایی‎ها، تمام خانه‎ها با خاک یکسان شده، درختان و بوته‎ها کاملاً سوخته است. وی افزود، صوفی که بمب برای تخریب آن استفاده شده، به گونۀ کامل ویران نشده است بلکه تنها قسمت کمی از آن تخریب شده است:”در این جا هنوز هم گروه داعش با قوت خود باقی است.
نشرات رادیوی داعش هنوز هم به بسیار خوبی شنیده می‌شود و در نشرات این رادیو گفته می‎شود که اگر پدر بمب‎ها را نیز استعمال کنید بالای ما تأثیری ندارد. پس از این سخنان چنین استنباط می‌شود که این بمب هیچ زیانی به آن‎ها نرسانده است.”
شاه‎محمد، باشندۀ دیگر این منطقه، در صحبت با کلیدگروپ گفت: درست نمی‎داند در این حمله چه تعداد از افراد گروه داعش کشته شده‎اند ولی این را می‎داند که اعضای مسلح گروه داعش از منطقۀ اسدخیل به بازار “شدل” پایین آمده بودند و مردم را بی‎اندازه اذیت می‎کردند: “در هنگامی که بمب بالای مواضع داعش پرتاب شد، خود داعشی‎ها در بازار شدل بودند، در این جا (مامن‎دره) صوف‎های بزرگ آن‎ها بود و در صوف‎ها زندان داشتند که مردم عام را در آن نگهداری می‌کردند.”
شاه‎محمد، می‎گوید تا هنوز معلوماتی در دست ندارند که چه تعداد از افراد در این زندان کشته شده‎است، اما در جایی که بمب برخورد کرده، پایگاه داعشی‎ها بود. وی علاوه بر حکایت از ماجرای بمب مادر، اشارۀ کوتاه به اهمیت مراکز نظامی داعش در اسدخیل نیز دارد: “داعشی‎ها از طریق این صوف‎ها خط نبرد شان در بازار شدل را اکمال می‎کردند. در روزهای اخیر، داعشی‎ها از ترس حملۀ طیاره‌ها به همین صوف‎ها گریخته بودند. زمانی که بمب پرتاب شد، فکر کردیم که زمین در زیر پای ما به حرکت افتاد. شبیه زلزله بود.”
تبعات صحی بمب مادر
پس از استعمال بمب در منطقۀ مامن‎درۀ ولسوالی اچین، نیروهای امریکایی، این منطقه را محاصره کردند؛ حتا تا هفتۀ دوم پس از واقعه هم به هیچ‎کس اجازۀ نزدیک شدن به محل اصابت بمب داده نشد. مقام‎های محلی ننگرهار به کلیدگروپ گفتند که امریکایی‎ها در منطقه در حال تحقیق هستند. مواضع نیروهای کماندوی افغان در بازار شدل بود و دورتر از آن، نزدیک به اسدخیل، نیروهای امریکایی صف کشیده بودند. حتا نیروهای نظامی افغان اجازه نداشتند به محل حادثه بروند.
هرچند مسوولان اجازه رفتن به بازار شدل را هم به مردم نمی‎دادند اما اعضای تیم تحقیق کلیدگروپ توانستند از خط اردوی ملی که نزدیک به مقر ولسوالی اچین بود، بگذرند. آن‎ها دو کیلومتر دورتر از بازار شدل رفتند و از نزدیک چهره‎های خاک‎آلود و وضعیت بد باشندگان اچین را مشاهده کردند.
در نزدیک بازار شدل، با نور بی بی، یک زن موسفید که باشندۀ اسدخیل بود و داعشی‎ها او را از خانه‎اش رانده بودند، دیدار کردیم. این بار استعمال مادر همه بمب‎ها، قدرت بینایی این زن مسن را از بین برده بود؛ چون او شکایت داشت به دنبال انفجار بمب به بیماری چشم مبتلا شده است:”بمب مردم را کر و کور ساخت. حالا من هیچ چیزی را با چشم خود دیده نمی‎توانم. جلدم بخار پیدا کرده و چهار نواسه‎ام نیز از درد چشم شکایت دارند.”
با غذیر، باشندۀ دیگری از اسدخیل که از خانۀ خود آواره شده بود نیز در بازار شدل دیدار کردیم. وی به کلیدگروپ گفت: هم‌زمان با آمدن داعش، مردم از منطقۀ اسدخیل آواره شدند و حالا با پرتاب بمب مادر، آن‎ها با مشکلات صحی دست و گریبان اند:”ما به اطراف بازار شدل کوچ کرده بودیم. زمانی که بمب استعمال شد، یک شعلۀ بزرگ آتش را دیدیم. حال كودكان ما در هنگام شب می‌ترسند. در منطقۀ ما مردم با خارش جلد مبتلا شده‎‏اند. دانه‎های کوچک روی پوست مردم ظاهر شده و خارش می‎کند. از این نگاه سخت در هراس هستیم.”
در پی استفادۀ بمب مادر در منطقۀ اسدخیل، بازار شدل نیز به مخروبه مبدل شده است و اکنون مردم از گشت و گذار در آن جا می‎هراسند. بیرون از بازار شدل، در گوشه‎ای از دیوار مخروبه، کودکی توجه ما را جلب کرد. در صورت این کودک ترس از دور نمایان بود. وی که ساحل نام داشت به کلیدگروپ گفت: بعد از استعمال بمب وضعیت صحی‎اش خوب نیست. به گفتۀ او، اعضای دیگر خانواده‎اش نیز بیمار شده‎اند:”چشمانم درد می‌کند و اشک از آن جاری است. دستانم هم پوست داده است.”
لعل ولی، باشندۀ دیگر اچین، که پس از ترک اسدخیل دوباره به این منطقه بازگشته است، اکنون بیماری ناشی از استفادۀ بمب مادر او را نگران کرده است:”بعد از استعمال بمب، بیماری‎هایی مثل ریزش، گلودردی، خارش پوست و آب‎ریزی چشم برایم پیدا شده است. در خانۀ خودم پنج کودک بیمار شده‎اند. این جا مردم زیاد نیستند و اگر هم هستند همه بیمار شده‎اند.”
بر روی جلد لعل ‏ولی نیز دانه‎های کوچک سرخ‎رنگ دیده می‌شود که به گفتۀ خودش بعد از استعمال مادر همه بمب‎ها بر روی جلدش ظاهر شده است. این باشندۀ اسدخیل می‎گوید که او بیماری را هم قبول دارد و خانۀ با خاک یکسان شده‎اش نیز دوباره ساخته خواهد شد، اما توقعش از نیروهای دولتی این است که گروه داعش را در منطقۀ شان نابود سازند.
اما داکتر اسماعیل شینواری، باشندۀ ولسوالی اچین، این ادعاها را نمی‎پذیرد که گویا بعد از پرتاب مادر همه بمب‎ها از سوی نیروهای امریکایی، مردم با مشکلات صحی روبه‎رو شده باشند. اسماعیل شینواری به کلیدگروپ گفت: در منطقه‎ای که بمب پرتاب شده است، خانه‎های مردم عام وجود ندارد و مردم در اطراف آن منطقه نیز با کدام مشکل صحی روبه‎رو نشده‎اند: “تاکنون برای ما مریضی مراجعه نکرده است که بگوید بعد از استعمال بمب به بیماری مصاب شده است. این گفته‎ها حقیقت ندارد.”
در پی استفاده از بمب مادر در ولسوالی اچین، هیأتی از سوی وزارت صحت عامه نیز به محل حادثه اعزام شده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ ننگرهار می‌گویند که هیأت صحی آن‎ها به امر وزیر صحت عامه به منطقۀ اسدخیل، محل اصابت بمب رفته است. مقدسه معراج، معاون ریاست صحت عامۀ ننگرهار، به کلیدگروپ گفت: در ترکیب این هیأت، آمر صحی ولسوالی اچین و شماری از داکتران شفاخانۀ غنی‎خیل شامل بودند. به گفتۀ وی، این هیأت صحی با مردم منطقه و ولسوالی‎های اطراف آن صحبت کرده است، اما علایمی از مشکلات صحی که پس از پرتاب بمب به وجود آمده باشد، را مشاهده نکرده‎اند.

وضعیت کنونی اسدخیل
در آغاز انتظار می‎رفت در پی استفادۀ مادر همه بمب‎ها علیه مواضع داعش در اچین وضعیت امنیتی در این ولسوالی بهبود یافته و گروه داعش تضعیف شود، اما مشاهدۀ افراد مسلح داعش در این ولسوالی بیانگر آن است که این گروه هنوز نابود نشده است. حالا مردم اچین از حکومت گله دارند که چرا با عقب‎نشینی در برابر داعش، امیدواری مردم را به یأس مبدل کرده است؟ آن‎ها، می‌گویند: با استعمال مادر همه بمب‎ها تا حدی مردم امیدوار شدند که گویا حکومت این‎بار در مبارزه علیه داعش جدی است و زمینۀ بازگشت آن‎ها به خانه‎های شان مهیا خواهد شد. ناظم خان، باشندۀ مامن‎درۀ اچین به کلیدگروپ گفت: داعش هم اکنون نیز از طریق رادیوی خود از مردم می‎خواهد با آن‎ها یکجا شوند. وی افزود:”این سخنان داعش بالای مردم تأثیر منفی کرده است.
از سویی هم، اعتماد مردم نسب به حکومت نیز از بین رفته است. در گذشته‎ها نیز قوای حکومتی می‌آمدند اما دوباره منطقه را ترک می‌کردند. اکنون مردم هراس دارند که این بار نیز نیروهای دولتی، بعد از پیشرفت، دوباره مواضع خود را ترک کنند و داعشی‎ها با هجوم دوباره به آن‎ها آسیب برسانند.”
یک بزرگ قومی در قریۀ غزۀ ولسوالی اچین که از ذکر نامش خودداری کرد، در گفتگو با کلیدگروپ گفت: آن‎ها از ظلم داعش به ستوه آمده‎اند اما بالای حکومت نیز اعتمادی ندارند: “دو سال می‌شود که در منطقۀ ما آتش جنگ روشن است. داعشی‎ها در ابتدا می‎گفتند با مردم هیچ کاری ندارند اما بعد کشتن و گردن زدن مردم را شروع و به چور و چپاول خانه‎های ما پرداختند. به خدا قسم که هیچ چیزی برای ما باقی نمانده است.”
بالاتر از بازار شدل، یک باشندۀ دیگر منطقه، در صحبت با کلیدگروپ گفت، دو سال قبل به دلیل ظلم داعش از بازار شدل به منطقۀ “پیشی خول” کوچ کرده است. وی افزود حال که منطقه به دست نیروهای امنیتی افتاده است، برای بازدید از خانه و قریه‎اش آمده است:”خانۀ من در بازار شدل ولسوالی اچین بود. آن‎ها خانه‎ام را به آتش کشیدند. حال که بعد از عملیات نیروهای دولتی به این جا آمده‎ام و این حالت را می‎بینم، برای شان دعای بد می‎کنم. 20 روز قبل برای مردم از طیاره پیام‎هایی پرتاب کردند که در آن نوشته شده بود منطقه را ترک کنید؛ زیرا در این منطقه عملیات آغاز می‌شود. به نظر من، اگر این عملیات با همین حملات قوی به پیش نرود، به موفقیت نمی‎انجامد.”
ولی محمد، باشندۀ دیگر این منطقه، نیز می‌گوید به دلیل ظلم داعش خانوادۀ خود را از منطقۀ اسدخیل بیرون کرده است. او، خطاب به نیروهای امنیتی افغان گفت که عملیات خود را شدت ببخشند و در منطقه پوسته‎های دایمی ایجاد کنند، در غیر آن گروه داعش دوباره بازگشت خواهد کرد. ولی محمد، افزود:”خانواده‎ام را به منطقۀ دهکی انتقال داده‎ام، اما زمانی که بعد از عملیات آمدم تا گل‎های خود را آب بدهم، دیدم که خانه‎ام را آتش زده و تمام وسایل آن را برده‎اند.”
وی با اظهار خوش‎بینی نسبت به عملیات مشترک نیروهای افغان و امریکایی در ولسوالی اچین گفت که پیش از این، زمانی که نیروهای دولتی عملیات خود را پایان و منطقه را ترک می‎کردند، داعشی‎ها، پس از بازگشت، با آن‎ها با خشونت رفتار می‎کردند.

عکس‎العمل شورای ولایتی
این در حالیست که استعمال بزرگ‎ترین بمب غیرهسته‎یی دنیا در اچین، اعضای شورای ولایتی ننگرهار را سخت برآشفته کرده‌است.
آن‎ها می‎گویند: برای از میان بردن داعش، نیازی به استعمال بمبی با این بزرگی نبود. به گفتۀ اعضای شورای ولایتی ننگرهار، در صورتی که اراده‎ای برای از بین بردن داعش وجود دارد، نیازی به کارهای نمایشی نیست و باید مردم به صورت واقعی از شر ظلم داعش نجات داده شوند.
اصحاب ولی مسلم، عضو شورای ولایتی ننگرهار، به کلیدگروپ گفت: درست است که مردم خواهان انجام عملیات علیه مواضع گروه داعش بودند اما نیاز به استعمال این بمب بزرگ نبود. وی افزود:”بعد از استعمال این بمب، مردم با مشکلات صحی روبه‎رو شدند. موکلان ما گفته‎اند از گوش‎های فرزندان شان خون می‌آید. ما کار نمایشی نمی‎خواهیم، مردم باید در عمل از ظلم داعش نجات داده شوند.”
مسلم، می‌افزاید: در گذشته نیز از سوی نیروهای دولتی در منطقۀ یادشده عملیات صورت گرفته بود اما به این دلیل نتیجه نداد که بعد از عملیات، منطقه را دوباره رها کردند. وی افزود، حال که چنین بمب بزرگی در منطقه استعمال شده است، باید دوباره این منطقه رها نشود، در غیر این صورت داعش دوباره منطقه را اشغال خواهد کرد: “حکومت و امریکا، مردم را بی‎جهت به این موضوع مصروف نسازد که گویا بزرگ‎ترین بمب را برای تان استعمال کردیم، مصرفی را که امریکا برای تهیه مادر همه بمب‎ها کرده‌است، هرگاه بالای عملیات مصرف می‌شد، موفقیت بیشتری در پی داشت و به مردم عام نیز زیانی وارد نمی‎شد. اما آن‎ها، فعلاً، زندگی مردم را با تهدید روبه‎رو ساخته‎اند.”
اصحاب ولی مسلم، عضو شورای ولایتی ننگرهار، تأکید دارد که رقم نیروهای مسلح داعش در ولسوالی اچین، چنان که ادعا می‌شود، زیاد نیست.
هرچند تلاش کردیم در رابطه به سوال‎ها و ادعاهای مردم ولسوالی اچین، اعضای شورای ولایتی ننگرهار و ولسی‌جرگه، دیدگاه مقام‎های نظامی امریکا و ناتو در افغانستان را نیز در این گزارش اضافه کنیم، اما با تلاش‎های زیاد موفق به این کار نشدیم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA