ads

پس‌گیری 17000 جريب زمين غصب‌شدهٔ دولتی در هرات

در هفته جاري، هزاران جريب زمین غصب‌شدهٔ دولتي از چنگ زورمندان و غاصبان زمين در ولايت هرات خارج شد و در تصرف دولت قرار گرفت. به گفته مسئولان رياست زراعت هرات، اين زمین‌ها عمدتا در ولسوالي كهسان موقعيت دارد كه از سال‌‌های پيش در قبضه زورمندان بوده است.

نویسنده: The Killid Group
13 عقرب 1389
پس‌گیری 17000 جريب زمين غصب‌شدهٔ دولتی در هرات

طي هفته جاري، هزاران جريب زمین غصب‌شدهٔ دولتي از چنگ زورمندان و غاصبان زمين در ولايت هرات خارج شد و در تصرف دولت قرار گرفت.

به گفته مسئولان رياست زراعت هرات، اين زمین‌ها عمدتا در ولسوالي كهسان موقعيت دارد كه از سال‌‌های پيش در قبضه زورمندان بوده است.

بر مبناي اظهارات مسئولان محلي در هرات هم اكنون اضافه تر از 90 هزار هكتار زمین دولتي در تصرف افراد زورمند و متنفذ قرار دارد كه به منظور پس‌گيري اين زمین‌ها كميسيون مختلط دولتي نيز تشكيل گرديده است.

انجنير محمد ‌هاشم جمشيدي، مدير عمومي املاك رياست زراعت هرات با بيان اين مطلب به كليد گفت: در اثر پي‌گيري كميسيون یادشده، طي چند روز گذشته حدود 17 هزار جريب زمین غصب ‌شده دولتي مجددا در تصرف دولت قرار گرفته است.

مديراملاك رياست زراعت هرات خاطر نشان ساخت كه كميسيون در تلاش است تا اين روند را با شدت هر چه بیشتر پي‌گيري نمايد.

جمشيدي با اشاره به اين كه اين زمین‌ها مجددا به اجاره داده مي‌شود گفت: به زودي اراضي ديگري از مربوطات رود قارون و ميدان هوايي هرات كه در حال حاضر در تصرف غاصبان زمين قرار دارد، از قبضه شان خارج و در اختيار دولت قرار مي‌گيرد.

غصب اراضي دولتي، يكي از چالش‌هاي عمده محسوب مي‌شود كه بارها از سوي مسئولان دولتي مطرح گرديده است.

سيد عبدالواحد اثمي، ریيس اداره حج و اوقاف هرات، نيز با تأييد اين كه هم اكنون از 44 هزار جريب زمين متعلق به اين رياست، بيش از 13 هزار جريب آن در تصرف برخي نهاد‌هاي دولتي و افراد زورمند قرار دارد، گفت: (با وجود تلاش‌هاي مكرر تا هنوز موفق به پس‌گيري اين اراضي از چنگ غاصبان نگرديده ايم.)

غصب هزاران جريب زمين دولتي و تشكيل كميسيون غصب اراضي دولتي در حالي از سوي مسئولان مطرح مي گردد كه برخي از شهروندان هرات، دولت را در راستاي پس‌گيري اراضي غصب‌شده مقصر دانسته و بر سهل‌انگاري مسئولان دولتي تاكيد دارند .

عبدالخالق، يك تن از با شندگان هرات، به كليد گفت: اگر دولت در همين راستا جدي‌تر اقدام نمايد مي‌تواند دستاورد‌هاي بيشتري داشته باشد.
با اين همه، آگاهان امور بر اين باور اند كه نبود امنيت كامل، موجوديت فساد اداري و عدم پي‌گيري مجرمان و متخلفان از موارد اساسي به شمار مي‌آيند كه توانسته اين مشكلات را چند برابرسازد.

و اما اسد الله مبارز، ریيس عمومي نظارت بر تطبيق قوانين لوي سارنوالي كشور كه اخيرا به ولايت هرات سفري داشت، تطبيق قانون بر متخلفان را از وظايف اساسي نهاد‌هاي عدلي و قضايي دانسته و بر آن تا كيد دارد.

با آن كه مسئولان محلي، تصرف مجدد هزاران جريب زمین غصب‌شدهٔ دولتي را ظرف چند روز گذشته مطرح نموده و بر تصرف رقم بيشتري تأكيد دارند ولي آن چه كارشنا سان بدان اشاره مي‌کنند، نفوذ و قدرت غاصبان زمين است كه در حال حاضر دولت، توانايي مقابله با نان را نداشته و همين امر با عث شده است تا اين روند روز به روز بيشترگردد.

گفته مي‌شود در حال حاضر حدود 3 میليون جريب زمين دولتي در سطح كشور در اختيار غاصبان زمين قرار دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA