ads

پای حکمتیار برای ورود به کابل باز شد

گام‎های گلبدین حکمتیار از پشت دروازه‎های کابل شنیده می‎شود. با حذف نام وی از لیست سیاه سازمان ملل، سخن از بازگشت او در جریان هفته‎های آینده به میان آمده و مقام‎های این حزب نیز آن را تأیید کرده‎اند.

نویسنده: zekria
25 دلو 1395
پای حکمتیار برای ورود به کابل باز شد

گام‎های گلبدین حکمتیار از پشت دروازه‎های کابل شنیده می‎شود. با حذف نام وی از لیست سیاه سازمان ملل، سخن از بازگشت او در جریان هفته‎های آینده به میان آمده و مقام‎های این حزب نیز آن را تأیید کرده‎اند.
مذاکرات صلح دولت با حزب اسلامی تحت رهبری حکمتیار پس از ما‎هها رایزنی به فرجام رسیده و اکنون دوجانب به توافق نهایی دست یافته‎اند. اما ماجرا پایان نیافته و افکار عمومی سوال‎های فراوانی دارند که باید با گذر زمان پاسخ‎های شان روشن شود. پرسش از این که آیا ورود حکمتیار به کابل، کمکی به صلح خواهد کرد و یا سخن از خلع سلاح نظامیان و آزادی زندانیان این حزب و عملکرد گذشته حزبی که چندین سال تمام به عنوان یک حزب نظامی فعالیت کرده، چه خواهد شد؟
حلقات و اشخاص مختلف، پاسخ‎های متفاوتی برای این پرسش‎ها دارند. اما آنچه روشن است این که پروسه‎ صلح با هر کدام از احزاب و گروه‎های مسلح به نفع عموم بوده و صلاح ملی به حساب می‎آید. اما اول‎تر از هر چیز دیگر، صلح با حکمتیار و حذف نام وی از لیست سیاه سازمان ملل، توان دولت کابل را در تعامل با جهان و گروه‎های درگیر نشان می‎دهد. نمونه‎ای که در خصوص مصالحه با حزب اسلامی حکمتیار به نمایش گذاشته شد، باید سرمشق سایر گروه‎های مسلح نیز شده و شرایط را برای پیوستن آن‎ها به روند صلح تسهیل بخشید.

توان دولت در تعامل ملی و بین‎المللی
برخی از آگاهان امور، نتیجه‎ مذاکرات صلح دولت با حزب اسلامی حکمتیار و تحقق شرایط دوجانب در توافقنامه‎ صلح را نشانه‎ای از قدرت دیپلوماسی حکومت وحدت ملی به ریاست محمداشرف غنی‎ می‎دانند. حفیظ‎الله حمیدی، کارشناس مسایل سیاسی، می‎گوید: “دولت کابل ثابت ساخت که در صورت وجود اراده از سوی مخالفان مسلح، حکومت توان آن را دارد که شرایط آشتی‎ با آن‎ها را محقق ساخته و حتا در سطوح بین‎المللی نیز قدرت رایزنی لازم را دارد. زیرا حذف نام اعضای این حزب، دلیل قاطع و روشنی بر این مدعا می‎باشد.”
این در حالی است که اعضای حزب اسلامی، نتیجه دادن مذاکرات کنونی را تلاش دوجانبه می‎دانند. غیرت بهیر، مسوول سیاسی حزب اسلامی، میگوید که تلاشها برای رسیدن به توافق صلح میان دولت و حزب اسلامی یکجانبه نبود و اگر تلاشهای دوجانبه صورت نمیگرفت، مذاکرات به جایی نمیرسید. بهیر افزوده که حزب اسلامی به مواد توافقنامه صلح پای‎بند است و شاخه نظامی این حزب منحل خواهد شد.
شهروندان کشور نیز از این روند استقبال نموده و می‎گویند هر گونه قدمی که برای آشتی ملی برداشته شود، از نظر مردم شایسته است و باید در این راستا تلاش‎های بیشتری صورت گیرد. پلوشه شکران، فعال مدنی، می‎گوید: “به نظرم اگر دولت موفق شود حتا تعداد محدودی را از جبهه جنگ وارد میدان سیاست نموده و باعث شود که آن‎ها دست از خشونت برداشته و با رقابت سیاسی، وارد تعامل شوند، به نفع ملت و دموکراسی است. آمدن حکمتیار باید درس عبرتی برای سایر مخالفان مسلح شده و شرایط بهتری برای پیوستن شان فراهم شود.”
برخی از حلقات سیاسی نیز نسبت به این رخداد، ابراز خوش‎بینی کرده‎اند. نجیبالله کابلی، رهبر حزب مشارکت ملی، میگوید که حالا باید برای نزدیک‎تر شدن افغان‎ها کار کرد و در روند بازگشت‎ حکمتیار به کابل باید همکاری شود. او از دولت خواست تا مطابق مواد موافقتنامه صلح با حزب اسلامی عمل کند.
خوش‎بینی مردم به این مسأله، اوج علاقمندی آن‎ها را به صلح نشان داده و خستگی شان از جنگ را به تصویر می‎کشد. عبدالهادی، شهروند ساکن پایتخت، می‎گوید: “مردم به دلیل دوام‎دار شدن جنگ به شدت خسته شده‎اند. به همین دلیل آمدن حکمتیار مورد استقبال عمومی قرار گرفته و با اقبال همگانی مواجه خواهد شد. اما انتظار مردم نیز آن است تا حزب اسلامی و شخص حکمتیار، مردم را ناامید نساخته و با تشویق نظامیان شان، از جنگ و خونریزی دست بکشند.”
طرح چنین انتظارات از جانب مردم، موضوع خلع سلاح و دست برداشتن حزب اسلامی از جنگ را نشانه گرفته و این پرسش را جدی‎تر مطرح می‎کند که آیا تمام نظامیان وابسته به حزب اسلامی، سلاح شان را به زمین گذاشته و شامل روند صلح خواهند شد؟ از سوی دیگر، سرنوشت آن عده از زندانیان این حزب که دوسیه جرمی و جنگی داشته و در زندان به سر می‎برند، چه خواهد شد؟

سرنوشت نظامیان و زندانیان حزب اسلامی
اعضای حزب اسلامی تاکنون بارها اذعان نموده‎اند که اعضای محبوس شان در قالب توافقنامه، از زندان رها خواهند شد و شاخه نظامی این حزب نیز تعطیل اعلام می‎گردد. اما برخی از نظامیان این حزب در ولایت‎هایی چون بغلان و سایر نقاط خواستار تحقق حکومت اسلامی و برقراری نظام مطابق با ارزش‎های مورد نظر شان شده‎اند. آن‎ها در مصاحبه با برخی از رسانه‎های خصوصی گفته‎اند که اگر اهداف مورد نظر شان محقق نشود، به جنگ شان ادامه داده و سلاح‎های شان را بر زمین نخواهند گذاشت.
این در حالی است که محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، بر خلع سلاح تمام افراد غیرمسوول تأکید کرده و می‎گوید که هیچ فردی حق حمل سلاح غیرقانونی را ندارد. پیام عام رادمنش شامل افراد تمام گروه‎ها از جمله حزب اسلامی نیز خواهد شد.
کارشناسان نظامی نیز به خلع سلاح تمام افراد تأکید نموده و می‎گویند در صورت عدم خلع سلاح نظامیان وابسته به حزب اسلامی، توافقنامه صلح با این حزب، کمکی به آشتی ملی و ثبات سراسری نخواهد کرد. جنرال عتیق‎الله امرخیل، کارشناس مسایل نظامی، می‎گوید: “وقتی یک گروه نظامی، وارد روند سیاسی می‎شود، یکی از پیامدهای آن باید خلع سلاح باشد. لذا وقتی حزب اسلامی این قاعده را قبول نداشته باشد، به نوعی نقض توافقنامه خواهد بود.” این در حالی است که کریم امین، مذاکره کننده ارشد و از مسوولان عالی رتبه‎ این حزب گفته است که در متن توافقنامه اشاره‎ای به خلع سلاح نظامیان این حزب نشده است. به هر حال، آنچه اهمیت عمده دارد، دست برداشتن از جنگ و کاهش خشونت‎ها است. لذا خواست مردم این است که حزب اسلامی با آمدن به کابل و پیوستن به پروسه‎ سیاسی، مساعدتی برای تحقق صلح نموده و کمک برای کاهش جنگ نماید. این همان چیزی است که مورد توافق دوجانب نیز قرار گرفته است. در عین حال، برخی از اعضای این حزب گفته‎اند که باید از ظرفیت‎های نظامی شان در ساختارهای امنیتی استفاده شود. به این معنا که جذب نیروهای نظامی حزب اسلامی در نهادهای نظامی و امنیتی، یکی از برنامه‎های دولت باشد که گفته می‎شود این برنامه در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.
موضوع دیگر اما آزادی زندانیانی است که دوسیه‎های سنگین داشته و در گذشته عضو نظامی این حزب بوده‎اند. این مسأله در گذشته هم واکنش‎‎هایی را در پی داشت. تظاهرکنندگان، حین امضای این توافقنامه و پس از آن، خواستار ارزیابی دوسیه‎های جرمی اعضای حزب اسلامی بوده و رسیدگی منصفانه به آن‎ها را تقاضا داشته و دارند.
رحیم‎الله، باشنده پایتخت، می‎گوید: “متأسفانه بسیاری از متهمان در این کشور بخشیده می‎شوند، بدون این که قانون و عدالت در خصوص آن‎ها تطبیق شود. سران احزاب جهادی و کسانی‎که در گذشته دارای دوسیههای جرمی اند، بیشترین مورد را شامل می‎شوند.”
آگاهان حقوقی اما تأکید دارند که جدا از قضایای جرمی که مربوط به خیانت ملی یا ضایع شدن حقوق افراد خاص یا مدعیان مشخص شود، برخی از روندهای ملی ایجاب می‎کند تا به خاطر مصالح کلان، از جرایم کوچک چشم‎پوشی شده و مورد اغماض قرار گیرد. نقیب‎الله حقمل، آگاه امور حقوقی، می‎گوید: “زندانیان متهم که وابسته به احزاب سیاسی یا حلقات خاص هستند، باید مورد تفکیک قرار گیرند. هرگاه با آزادی آن‎ها از جرایمی چون خیانت ملی یا ضایع شدن حقوق فردی چشم‎پوشی می‎شود، نباید آن‎ها رها شوند. اما اگر قضایای کوچک یا اتهاماتی است که تاکنون سربسته مانده و بررسی نشده است، باید برای مساعدت به روند صلح مورد ارزیابی قرار گیرد.”
در نهایت این که تقاضای عمومی و ملت خسته از جنگ آن است که گام‎های برداشته شده در راستای تحکیم صلح، نباید به بیراهه کشیده شود. لذا نباید زیاد فراروی چنین روندهایی سنگ‎اندازی شده و برای این که فرجام آن به خیر ملی و صلاح همگانی منجر شود، مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد. اما آنچه که باید جوانب صلح مد نظر داشته باشند، توجه به خواست‎ عمومی و تقاضای ملی است و آن این که به مواد توافقنامه احترام گذاشته و هدف نهایی شان را که آشتی ملی است، مد نظر داشته و رعایت کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA