ads

پایان مسابقات ورزشی “گل سرخ”

چهارمین دور مسابقات ورزشی” گل سرخ” در مزار شریف با قهرمانی تیم ولایت کابل به پایان رسید. ولایت بلخ برای چهارمین سال میزبان مسابقات تکواندو باشرکت 100 تن ورزشکار از 7 ولایت کشور بود.

نویسنده: The Killid Group
5 ثور 1390
پایان مسابقات ورزشی “گل سرخ”

چهارمین دور مسابقات ورزشی” گل سرخ” در مزار شریف با قهرمانی تیم ولایت کابل به پایان رسید.

ولایت بلخ برای چهارمین سال میزبان مسابقات تکواندو باشرکت 100 تن ورزشکار از 7 ولایت کشور بود.

این مسابقات از تاریخ 20 الی 21 حمل، به اشتراک تیم های تکواندوی ولایات قندهار، کابل، کاپیسا، تخار، بغلان، جوزجان به شمول سه تیم از ولایت بلخ  برگزار گردید که در پایان تیم ولایت کابل با کسب 27 امتیاز در جایگاه اول، تیم شهید بلخی ولایت میزبان با 16 امتیاز دوم، تکواندو کاران ولایت تخار با 15 امتیاز سوم، ولایت جوزجان با 11 امتیاز چهارم و ولایت قندهار با 7 امتیاز در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

محمد ابراهیم عثمانی، رییس آمریت المپیک بلخ  برگزاری موفقانۀ این مسابقات را در فضای صمیمی و دوستانه، از دستاوردهای ریاست المپیک و ثمرۀ امنیت خوب در این ولایت دانسته می‎افزاید:” تصمیم دارند در دور پنجم مسابقات  جام گل سرخ سال آینده، از تیم‎ های ورزشی کشورهای همسایه ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان  نیز دعوت بعمل آرند. وی، همچنان در بارۀ مسابقات پرورش اندام که بین 16 تیم  از 16 کلب ورزشی پرورش اندام در مزار شریف به هدف انتخاب “آقای عضلات” ولایت بلخ بتاریخ 20 حمل راه اندازی شده بود، گفت، “در ختم این مسابقات “محمد‎حسن سخی” به عنوان آقای عضلات ولایت بلخ انتخاب گردید.

جان علم حسنی، سکرتر جنرال کمیتۀ‎ ملی المپیک کشور می‎گوید که در این مسابقات بیش از صد ورزشکاراز 7 ولایت اشتراک نموده بودند. وی ولایت بلخ را مهمانخانۀ افغانستان خوانده می افزاید:”  هدف از برگزاری این مسابقات  رشد وانکشاف ورزش تکواندو درولایت بلخ، پرورش و شناخت استعدادها در این ولایت و سایر ولایات است.”  به باور وی، راه اندازی این مسابقات هیچ تاثیری در  گزینش ورزشکاران تیم ملی وتیم جوانان ندارد.

سرحد یکی از ورزشکارن بخش تکواندو با داشتن حدود 20 سال سن، مدت سه سال است که در رشته تکواندو فعالیت می کند. وی، از علاقه فراوان جوانان بلخ به این ورزش یاآوری کرد. به باور وی، در چند سال اخیر تکواندو در این ولایت رشد چشمگیری نموده است. این جوان می‌گوید سه سال پیش که من به تمرین آغاز نمودم تعداد ورزشکاران تکواندو کم بود و وسایل ورزشی نیز در دسترس شان قرارنداشت، اما حالا هم وسایل به حد کافی در بازار یافت می‎شود و هم جوانان زیادی به این ورزش رو آورده اند.

گل رازهوتک، ورزشکار دیگری است که از نبود مکان مشخص و مخصوص تمرینات ورزشی سخن گفته می‎افزاید: “چون فدراسیون تکواندو مهمانخانه و امکانات پذیرایی در اختیار ندارد آنان از ورزشکاران مهمان به طور جدا گانه و در منازل شخصی پذیرایی می کنند که علاوه بر تحمیل مصارف به روحیۀ ورزشکاران نیز تاثیر ناگواردارد.” وی علاوه می‎ کند، ورزشکاران با کمبود وسایل و اساتید مجرب مواجه بوده بسیاری از جوانان علاقمند و بااستعداد، بودجۀ مالی برای خریدن وسایل ورزشی را ندارند.

ضیاءالحق بخشی، رییس فدراسیون ملی تکواندوی افغانستان می‎گوید: “جوانان تکواندوکار کشور، در جریان سال گذشته فعالیت‎ها ودستآوردهای زیادی  داشته اند. وی کسب مقام قهرمانی در مسابقات بیست و دومین دور  جام فجر کشور ایران، کسب مدال قهرمانی در کشورهند و دریافت مدال نقره در بازی‎های آسیایی را افتخارات بزرگی دانست.

رییس فدارسیون تکواندوی افغانستان، راجع به چهارمین دور مسابقات گل‎سرخ در مزار شریف می‎گوید: “با کمال تاسف  تعدادی از ورزشکاران ولایت کابل شامل تیم‎ های ولایت بلخ شده بودند (به قر ض گرفته شده بودند) که این موضوع سبب ضایع شدن حقوق جوانان  ورزش کار  ولایت بلخ گردید.”

وی مقامات بلخ را در راستای بازسازی و ترقی ورزش در افغانستان پیشگام خوانده واز آنان  خواست در قسمت ساخت سالون های ورزشی  توجه نمایند تا باشد مشکلات جوانان ورزشکار ما حل شود.

با این حال، شاپور میرزایی،  استاد تکواندو در مزار شریف، مقامات المپیک مرکز را به حق تلفی متهم نموده گفت: “در بلخ استعدادهای زیادی وجود دارد،  ورزشکاران بلخ بارها در مسابقات کشوری استعداد و توانایی شان را بروز داده  و مدال‎هایی را به دست آورده اند، اما مقامات با اینکه وعدۀ اشتراک این ورزشکاران رادر بازی‎ های خارجی داده اند، هیچ گاه  به ان عمل نشده است.

جان علم حسنی، سکرتر جنرال کمیتۀ ملی المپیک کشور با رد این گفته می‎افزاید: ” تمام گزینش‎ها و راه اندازی مسابقات و فرستادن ورزشکاران در مسابقات عادلانه بوده و تاهنوز حق هیچ ولایتی ضایع نگردیده است.”  به باور وی، از اینکه ورزشکاران ولایت کابل از امکانات بیشتری برخورداراند، زمینه رشد شان بیشتر فراهم گردیده است.

با این حال گفته می شود، ورزشکاران ولایت بلخ با مشکلات زیاد مواجه اند؛ نبود جای مناسب برای تمرینات ورزشی، کمبود اساتید مسلکی و مجرب، نبود وسایل پیشرفته، فقر اقتصادی و… از عمده ترین مشکلات آنان بیان شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA