ads

هنرمند اشک و لبخند

هــنرپیــشـه‌ای که استــعــداد هنری‌اش را در فــلــم “اسامــه” برای سینــماگـــران ثــابـــت ساخت، تاکنون در بیشترین فلم‌هایش در نقش مادر ظاهر شده است. فلم اسامه به کارگردانی صدیق برمک جایزه كمره طلایی جشنواره “کن ” را در سال ۲۰۰۳ و جایزه ” گلدن‎گلوب ” در بخش بهترین فلم خارجی را در سال ۲۰۰۴ كسب كرد.

نویسنده: zekria
13 ثور 1396
هنرمند اشک و لبخند

هــنرپیــشـه‌ای که استــعــداد هنری‌اش را در فــلــم “اسامــه” برای سینــماگـــران ثــابـــت ساخت، تاکنون در بیشترین فلم‌هایش در نقش مادر ظاهر شده است. فلم اسامه به کارگردانی صدیق برمک جایزه كمره طلایی جشنواره “کن ” را در سال ۲۰۰۳ و جایزه ” گلدن‎گلوب ” در بخش بهترین فلم خارجی را در سال ۲۰۰۴ كسب كرد.
زبیده سحر در اين فلم نقش مادر را بازی كرده و مارینا گل‎بهاری در این فلم نقش دختر وی را داشت که اصل داستان فلم روی او میچرخد. زبیده سحر با بازی در نقش مادر در فلم اسامه بیشتر به شهرت رسید و به دنبال آن او در فــلــمهـــای زیاد حــضور یافت. او میگـــــویـــد حدود 14 ســال مــیشـــــود در سینما، هنر تمثیل را پیــش مــیبــرد و بیشتر در نقش‎های مادر و یا هم کارگر نقش ایفا کرده است.
سحر افزود که او در این نــقــش‎ها عمدتاً اشک مادر و انــدوه کــارگــر را به تصویر کشیده است.زبیده سحـــر با تــوجــه بــه ایــن کــه در بسیــاری از فــلــمهــــایــش در نـــقــــش مــــادر ظـــاهـــر شــــده اســـت، اکـــنــون خــودرامــادر مردم افــغــانــستان عــنوانمیکــنــدو مــیگــویـــد که خــیلی عــلاقــه دارد هــمه اورا”مادر”صدابــزنـــند.از نــظر این هنرمند سابــقـــه‎کار سینما، مادران در افــغــانســتان با زنــدگــی سخــت و مشـــقــت‎بـــاری دست و پـنــجــــه نــرم مـــیکــنـنــد و او عــملآ بــا تــمـام ایــن مشـــقــتهــا آشــنــا اســــت.از ایــــن رو خــــانـــم سحـــر مــدعـــی اســـت کــــه وی نقشهای تــراژیـــدی را بسیار به خـــوبی اجرا میکند:”من نقش تراژیدی را هر گونه که از من خواسته شود، بازی میکنم. در هر لحظه‎ای که از من خـــواســـته شود، گــریه میکنم و در عین زمان میتـــوانـــم حالت خود را تغییر دهم.”
زبیده سحرمیگویــد که نقشهــای منفی و مثبت برایش فرق نمیکند، او خود را آماده تمثیل در هر نقش میداند؛ زیرا از نظر وی تــجربه کافی درهنر تمثیل دارد. او هدفش از نقش آفرینی در سینما را خدمت به مردم عنوان کرده و تأکید بر انعکاس صدای مادران افغان در سینما دارد. سحر مــی‎گــویــد:” درافــغانســتان بــاید بیشترین توجه به مادران صورت گیرد و باید دولت به کــسانـــی کــه صدای مادران را بــلـــند میکنند، توجه زیاد نشان دهد.”
همسر زبــیده سحــر (صـمد احـمـدی) وی را در هنر تمثیل حمایت میکند. او در برخی از فلمها یکجا با خانمش به هنــرنمــایی مــیپردازد. زبیده سحــر مــیگــویــد:”من و شوهرم گــاهی درفلــمها همکار میشویم. بیشتر من نقش مادر و شوهرم نیز نقش پدر را به عهده میگیریم.”
فــلم جــدیــد زبــیده سحــر قرار است بــه همکاری خانه فلم رویا ساخته شود. نام این فــــلــم “رییس جـــمـهــور” گــذاشــــته شده که بــه کــارگــــردانــی رویــا ســادات ســاخـــته میشود.
این هنرمند زن با وجودی که در خیلی از فلمها با کارگردانان داخلی و خارجی کار کرده است، اما تاکنون به خارج از کشور سفر نکرده است:”با خــیــلی از فلــمسازان افغانی، امریکایی، آلمانی و …کار کرده‎ام. یک بار برایم زمــیــنه سفــر به خارج هــم فراهم شد، اما به خــاطر طــفل شیــرخوارم نتوانستم، به این سفر بروم.”
او آرزو دارد روزی درکــشور فــرا بــرســـد کــه هنرمندان زن بتــوانند بـدون محدودیت‎هـای اجتــماعی و فــرهــنگــی به فــعــالــیت‎هــای سینــمایی بــپردازند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA