ads

هفته گذشته بدترين زمان بدليل خشونت عليه خبرنگاران بود

نهاد بازار رسانه‌های افغانستان، خشونت عليه خبرنگاران در اين اواخر را نگران كننده و وحشت‌ناك توصيف کرده، تاكيد دارد كه، در يك هفته گذشته 9 مورد خشونت عليه خبرنگاران، از تهديد به قتل، لت كوب، سرقت وسايل خبرنگاری‌ تا خشونت‌های لفظی در مركز و ولايت‌ها، از سوی مسوولان دولتی و غير دولتی انجام شده است.

نویسنده: zekria
20 میزان 1395
هفته گذشته بدترين زمان بدليل خشونت عليه خبرنگاران بود

نهاد بازار رسانه‌های افغانستان، خشونت عليه خبرنگاران در اين اواخر را نگران كننده و  وحشت‌ناك توصيف کرده، تاكيد دارد كه، در يك هفته گذشته 9 مورد خشونت عليه خبرنگاران، از تهديد به قتل، لت كوب، سرقت وسايل خبرنگاری‌ تا خشونت‌های لفظی در مركز و ولايت‌ها، از سوی مسوولان دولتی و غير دولتی انجام شده است.

حامد پويا، رييس اين نهاد، گفت: “حكومت تا حال به جز شعار كار، عملی برای كاهش و مجازات عاملان خشونت عليه خبرنگاران انجام نداده و اگر اين روند ادامه پيدا كند، آزادی بيان در كشور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

اما چرا خشونت عليه خبرنگاران؟

آگاهان، به اين باور اند كه خبرنگاران تلاش می‌كنند با بيان حقايق، از موارد نقض قوانين، ‌فساد مالی و اداری، غصب زمين و بلاخره آنچه منافع ملی را تهديد می‌كند، گزارش تهيه كنند و مانع خلاف ورزی زورمندان و مافيای درون و بيرون حكومتی شوند و همين امر سبب می‌شود كه ناقضان قوانين، از راه‌های مختلف تلاش به خاموش كردن صدای خبرنگاران نمايند.

9 مورد خشونت عليه خبرنگاران در حدود يك هفته گزارش شده است كه حداقل 5 مورد آن از سوی مسوولان نهادهای دولتی بوده است.

تاج محمد سكندر، خبرنگار كليد درغزنی، يكی از اين متضرران است كه در جريان تهيه گزارش توسط محافظان رييس محكمه غزنی، آن‌هم در داخل دفتر رييس تهديد و توهين  شده است.

سكندر، می‌گويد: “نظر به مشكلات و تقاضای مردم به محكمه رفته بود تا از رييس محكمه علت اعتراضات مردم و كم‌كاری در اين نهاد را بداند.

عبدالصبور سرير، مدير مسوول روزنامه افغانستان تايمز، خبرنگار ديگريست كه شام روز يك شنبه توسط تفنگ‌داران در ناحيه پانزدهم كابل، مورد لت كوب قرار می‌گيرد و تمام وسايل خبرنگاری و واسطه نقلیه‌اش را سارقان مسلح با خود می‌برند.

به گفته‌ای سرير، افراد مسلح، تلاش به اختطاف وی نيز داشتند، اما زمانی‌كه اقارب و همسايه‌هایش ازخانه‌های شان بيرون می‌شوند، افراد مسلح با گرفتن وسايل و موتراش اكتفا نموده، از ساحه فرار می‌كنند.

درحالی‌كه نهادهای مدافع خبرنگاران، از برخورد نادرست مسوولان امنيتی با خبرنگاران حرف و حديث‌های نيز دارند، اما فريدون عبيدی، رييس تحقيقات جنايی قوماندان امنيه كابل، خشونت عليه خبرنگاران را كه دليل‌اش كار خبرنگاری باشد، رد نموده، اما قضايای اتفاق افتاده در كابل را رويداد های جنايی عنوان نموده و به پيگيری آن تاكيد می‌كند.

از چندين سال به اين سو، خبرنگاران كه يگانه وسيله انتقال صدای مردم گفته می‌شوند، با خشونت‌های متفاوتی مواجه بوده‌اند.

از قضايای قتل تا خشونت‌های لفظی، بيشتر اين موارد ثبت نهادهای حكومتی نيز شده است، نهادهای مختلفی زير نام حامی خبرنگاران نيز فعاليت دارند، اما كمتر ديده شده كه به اين قضايا رسيدگی شود و عاملان خشونت عليه خبرنگاران مجازات شده باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA