ads

هشدار پولیس به سرنشینان موترسایکل‌ها

پولیس غزنی به سرنشینان موترسایکل‎ها هشدار می‎دهد در صورتی که نفر دومی یا سومی را با خود حمل کنند، موترسایکل‎های‎ شان توقف و ضبط خواهد شد. این هشدار به دنبال آن صادر می‎شود که هفته گذشته معتمد قومندانی امنیه ولسوالی زنخان در قلب شهر غزنی توسط افراد موترسایکل‎سوار ترور شد. آن‎ها برای ترور این مامور دولت از تفنگچه بی‎صدا کار گرفته بودند.

نویسنده: zekria
20 ثور 1396
هشدار پولیس به سرنشینان موترسایکل‌ها

پولیس غزنی به سرنشینان موترسایکل‎ها هشدار می‎دهد در صورتی که نفر دومی یا سومی را با خود حمل کنند، موترسایکل‎های‎ شان توقف و ضبط خواهد شد. این هشدار به دنبال آن صادر می‎شود که هفته گذشته معتمد قومندانی امنیه ولسوالی زنخان در قلب شهر غزنی توسط افراد موترسایکل‎سوار ترور شد. آن‎ها برای ترور این مامور دولت از تفنگچه بی‎صدا کار گرفته بودند.
پولیس غزنی می‎گوید در جریان یک ماه علاوه بر معتمدان قومندانی‎های امنیه دو ولسوالی واغز و زنخان، پنج منسوب پولیس، توسط افراد مسلح موترسایکل‎سوار و با استفاده از تفنگچه‎های بی‎صدا ترور شده‎اند. پیش از این نیز گشت و گذار موترسایکل‎ها با دو سرنشین در شهر غزنی و شماری از ولسوالی‎های این ولایت ممنوع شده بود. امین‎اللهامرخیل، قومندان امنیه غزنی، می‎گوید پولیس این بار با جدیت بیشتر با افراد خاطی برخورد خواهد کرد. او گفت موترسایکل‎هایی که حامل دو سرنشین باشد توسط پولیس انضباط شهری توقف و ضبط می‎شود. مقام‎های پولیس غزنی نگران آن هستند که افراد مسلح غیرمسوول یا هم افراد مسلح وابسته به گروه‎های مخالف دولت، با استفاده از موترسایکل،‎ به ترور بیشتر و حملات مرگبار اقدام کنند. امرخیل تصریح کرد که گروه‎های مسلح مخالف دولت به دستور “باداران خارجی شان” قصد دارند شهر غزنی را ناامن و باشندگان آن را به خاک و خون بکشند. به استدلال او، یکی از راه‎هایی که این گروه‎ها به کمک آن به این هدف شان نایل می‎شوند، استفاده از موترسایکل است. امرخیل گفت عمده‎ترین دلیلی که آن‎ها تصمیم به یک سرنشینه کردن موترسایکل‎ها گرفته‎اند، جلوگیری از ترور افراد و تأمین امنیت بهتر شهر غزنی است. او همچنان از مردم خواست به خاطر بهبود امنیت در شهر غزنی با نهادهای امنیتی در این ولایت همکاری کنند.
پیش از این، مخالفان مسلح دولت، عمدتاً با استفاده از انواع موترها دست به انجام حملات انتحاری، انفجاری و تهاجمی در برابر مراکز نظامی و نهادهای ملکی زده‎اند. در بعضی از موارد از مرکب و بایسکل نیز برای هدف قرار دادن مراکز نظامی و غیرنظامی استفاده شده است. حالا در واکنش به تصمیم پولیس غزنی مبنی بر منع تردد موترسایکل‎های دو سرنشینه، مردم می‎گویند که راهکار پولیس برای برقراری امنیت در این شهر مؤثر نخواهد بود. آن‎ها برای غیرمؤثر بودن این راهکار، دو دلیل را برجسته می‎دانند: اول این که موترسایکل تنها گزینه‎ای نیست که برای ترور افراد و حملات تروریستی از آن کار گرفته می‎شود. دوم این که عمدتاً قانون بالای افرادی تطبیق می‎شود که زور ندارند و قادر به گردن‎کشی در برابر پولیس نیستند. به استدلال شهروندان غزنی، صرف ذکر همین دو دلیل کافی است که ادعا کنیم راهکار منع تردود موترسایکل‎ها با دو سرنشین، آرامش و امنیت را برای غزنی به ارمغان نمی‎آورد.
یکی از شهروندان غزنی به کلید گفت: “پیش از این نیز تردد موترسایکل با دو سرنشین توسط قومندانی امنیه منع شده بود، اما ما شاهد بودیم که مردم توسط افراد بایسکل‎سوار ترور می‎شدند. وقتی با بایسکل چنین کاری صورت بگیرد، منع تردد موترسایکل با دو سرنشین چه معنایی دارد؟! به نظر من، بهترین کار این است که پولیس برای سرکوب افرادی که دست به ترور می‎زنند و مخالفان مسلحی که برای تخریب‎کاری در درون شهر جابه‎جا شده‎اند، دست به کار شود.”
در ادامه، یکی دیگر از شهروندان غزنی دیدگاهش را نسبت به طرح امنیتی پولیس چنین بیان کرد: “این کار تأثیر مثبت روی امنیت ندارد. اگر کسی خواسته باشد که کسی را ترور کند، بدون موترسایکل هم به این کار موفق خواهد شد.”
پیش از این، کسانی که به وسیله موترسایکل به ترور کارمندان ملکی و نظامی در شهر غزنی اقدام کرده بودند، موفقانه از صحنه جرم گریخته بودند. حالا پولیس غزنی تصور می‎کند با یک سرنشینه کردن موترسایکل‎ها زمینه برای انجام ترور، واقعات سرقت، حملات انتحاری و انفجاری کاهش خواهد یافت؛ تصوری که از دید مردم واقع‎بینانه نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA