ads

هشدار نسبت به بروز قحطی در افغانستان

در دنیای امروز، ممکن است گرانی و قیمتی بر اشیای بسیاری سایه بیاندازد، اما قحطی از مقولاتیست که از دیر گاهی در فرهنگ اکثر کشور های جهان رخت بر بسته  

نویسنده: The Killid Group
2 سنبله 1389
هشدار نسبت به بروز قحطی در افغانستان

 

در دنیای امروز، ممکن است گرانی و قیمتی بر اشیای بسیاری سایه بیاندازد، اما قحطی از مقولاتیست که از دیر گاهی در فرهنگ اکثر کشور های جهان رخت بر بسته  و چیزی ننگینی به حساب می آید، اما با آن هم در سالهای اخیر در مناطقی از افریقا شاهد قحطی های کشنده ای  بوده ایم و قبر گرسنگان بسیاری در رسانه های تصویری به نمایش گذاشته شد.

مگردر کشور ما که یکبار در 1349 قحطی را تجربه کردیم، از چند هفته به اینسو در مورد امکان رسیدن  قحطی دیگر صحبت می شود،  درچند روز اخیر نرخ آرد و گندم مقداری افزایش یافته، یک بوری آرد 14 سیره از 950  به 1250 افغانی صعود کرده وانعکاس وضعیت جدید و پیشبینی قحطی و گرانی در رسانه ها  تا حدی خانواده ها را دچار تشویش نموده و یورش به سوی خرید مواد ارتزاقی نسبت به چند روز قبل افزایش یافته است.

اما بعضی ها فکر میکنند که  افزایش قیم  ویژۀ ماه مبارک رمضان است. در حالیکه امسال بحث های جدی تری در بلند رفت قیمت مواد ارتزاقی، مخصوصاً آرد وجود دارد که بیشتر به حوادثیکه در منطقه رو نما شده ، رابطه می گیرد.

کشور ما در دو سال گذشته از نظر عاید گندم در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داشت و در هریک ازین دو سال چیزی حدود چهار ملیون تن گندم عاید کرد.

پارسال گفته شد که دولت تصمیم  خرید گندم را گرفته تا ازیک طرف ذخایر ستراتیژیک کشور بالا برود و از سوی دیگر نرخ گندم درمارکیت افزایش یابد تا سال بعد دهقانان به کشت بیشتر گندم تشویق شوند، اما بنا به مدیریت ضعیف، این تصمیم به طور درست آن عملی نشد و اینک پیشبینی می شود که در سال روان افغانستان مانند بعضی از کشور های فقیر افریقایی با قحطی رو به رو خواهد شد.

سیلاب های که اخیراً پاکستان را زیر و رو کرد و حدود 16 ملیون نفر درین کشور  آسیب دیدند، ملیون ها هکتار زمین زیر کشت نیز از میان رفت.

با این وضعیت در سال روان پاکستان  مجبور خواهد شد تا برای جبران این خسارات از بیرون گندم وارد نماید. در حالیکه در چند سال اخیر پاکستان یکی از کشور های همسایه نزدیک و یکی از منابع مهم صدور آرد به افغانستان بود.

قبل از آمدن سیل به این کشور تاجران افغان و پاکستانی در ماه 200 هزار تن آرد وارد افغانستان می کردند، درحالیکه این مقدار در چند هفتۀ اخیر به 40 هزار تن کاهش یافته و حال گزارشاتی از سرحد افغانستان و پاکستان می رسد که این مقدار نیز  رو زتا روز کاهش می یابد.

علاوتاً ایران نیز در سال روان از درک کمبود غله دچا رپرابلم جدی شده و اینک  قرار داد وارد نمودن  آرد با ترکمنستان را به امضا رسانده است و چون ترکمنستان نیز یکی از منابع مهم تهیۀ آرد ما به حساب می آمد، با قرار داد با ایران، مقدار صدور آرد آن نیز به افغانستان کاهش خواهد یافت، در حالیکه  آرد ایران در چند سال اخیر بهپرای ولایات غربی غنیمت بود.

علاوتاً  آتش سوزی های که در سال روان در روسیه اتفاق افتاد و بر تولید گندم آن کشور اثر جدی داشت، اینک روسها نیزتصمیم گرفته اند تا برای پُر کردن ذخایر ستراتیژیک خود از کشور های آسیای میانه گندم خریداری کنند که این  نیز برصدور آرد ازین کشور ها به افغانستان تاثیر منفی خواهد داشت و علاوه به اینکه نرخ آرد و گندم را در افغانستان بالا خواهد برد، از وفرت آن نیز خواهد کاست و پرابلم  جدی کمبود مواد خوراکی را برای مردم افغانستان به بار خواهد آورد.

درین اواخر هندوستان 200 هزار تن گندم به افغانستان کمک کرده ، اما چون پاکستان اجازۀ عبور این محموله را از خاکش به افغانستان نمی دهد، دولت نیز قادر نشده تا راه دیگری برای وارد نمودن این مقدار غله پیدا کند، علاوتاً ترکمنستان نیز هزار تن آرد  به افغانستان کمک نموده است وچون برای رسیدن این محموله از طریق تورخم مشکلی وجود ندارد، لذا دولت افغانستان  باید هرچه زود تر دست به کار شود.

در سالهای اخیر ولایات غور ، بادغیس و بدخشان از نظر مواد خوراکی ضربه پذیر بوده، با وجودیکه در سال گذشته آرد و گندم در بازار های کشور به فراوانی وجود داشت و نسبتاً ارزان هم بود، اما در زمستان سردی که راه های این ولایات مسدود شده بودند، خبرها و گزارشات  پیهم ازین ولایات  به پایتخت  می رسید که ساکنان این ولایات از فرط گرسنگی برگ درخت و علوفۀ کوهی به مصرف می رسانند.

دران وقت رساندن مواد غذایی به این مناطق دشوار گذر کار آسانی نبود. اما در صورتیکه امسال قیمت ها بالا  بروند و مقدار آرد و گندم در بازار ها کاهش پیدا کنند، وضعیت این ولایات در زمستانی که پیشرو داریم  مطمئناً بد تر از سال پار خواهد شد، چون با بلند رفتن قیمت آرد که 83 در صد غذای افغانها را می سازد، قیمت برنج، جو، جواری و مواد دیگر خوراکی نیز افزایش خواهد یافت  و به این خاطر دولت و کمیتۀ اضطرار از همین اکنون باید به فکر این ولایات باشند و چه بهتر که آرد کمکی ترکمنستان را از همان طریق نزدیک به این ولایات برسانند و علاج واقعه را قبل از وقوع بکنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA