ads

هزینه‎ی مالی و انسانی ماین‎پاکی در افغانستان سنگین است

موسسات ماین‎پاکی در کشور می‎گویند در جریان 27 سال گذشته، بین دو تا دو و نیم هزار کیلومتر مربع زمین را از وجود ماین‎ها و مواد منفجر ناشده پاکسازی کرده‎اند. برنامه‎ی ماین‎پاکی در افغانستان از سال 1989 میلادی شروع شد و تا سال 2023 میلادی ادامه خواهد داشت. شهاب حکیمی، رییس موسسه‎ی کشف و خنثاسازی […]

نویسنده: ISMAT MAYAR
1 دلو 1395
هزینه‎ی مالی و انسانی ماین‎پاکی در افغانستان سنگین است

موسسات ماین‎پاکی در کشور می‎گویند در جریان 27 سال گذشته، بین دو تا دو و نیم هزار کیلومتر مربع زمین را از وجود ماین‎ها و مواد منفجر ناشده پاکسازی کرده‎اند.
برنامه‎ی ماین‎پاکی در افغانستان از سال 1989 میلادی شروع شد و تا سال 2023 میلادی ادامه خواهد داشت.
شهاب حکیمی، رییس موسسه‎ی کشف و خنثاسازی ماین (ام دی سی)، می‎گوید که هیزینه‎ی مجموعی برنامه‎ی ماین‎پاکی در این مدت، بالغ بر 1 میلیارد و 200 میلیون دالر شده است.
حکیمی در گفتگویی با کلید تصریح کرد که ساحات پاکسازی شده عمدتاً شامل شهرهای بزرگ، شاهراه‎ها و سرک‎ها، مسیرهای انتقال آب و انرژی برق، زمین‎های زراعتی و علفچرها می‎شود.
وی تأکید داشت که هنوز هم 500 کیلومتر مربع زمین در سراسر کشور نیاز به پاکسازی دارد، که در دوران تهاجم روس‎ها به افغانستان و جنگ‎های داخلی با ماین و مواد منفجر ناشده مفروش شده است.
او گفت که امیدوار است با فراهم شدن پول و امکانات مورد نیاز، بتوانند برنامه‎ی ماین‎پاکی را به طور کامل تا سال 2023 میلادی تطبیق کنند.
به گفته‎ی رییس موسسه‎ی کشف و خنثاسازی ماین یا “ام دی سی”، در جریان جنگ‎های اخیر نیز بین 400 تا 500 ساحه‎ی جدید با ماین و مواد منفجر ناشده مفروش شده است.
حکیمی گفت برای آن که ساحات آلوده با ماین و مواد منفجر ناشده تا سال 2023 میلادی پاکسازی شود، سالانه به 100 میلیون دالر امریکایی نیاز است.
در افغانستان 4 موسسه ماین‎پاکی داخلی و 2 موسسه ماین‎پاکی خارجی فعالیت دارد.
از آغاز اجرای برنامه‎ی ماین‎پاکی در افغانستان در سال 1989 میلادی تاکنون، 200 ماین‎پاک کشته و 600 ماین‎پاک دیگر زخمی شده‎اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA