ads

هر رویدادی در پاکستان، نشانی از جرم دارد

اخیرا ستره محکمه پاکستان، نواز شریف، صدر اعظم این کشور را از اتهام فساد اداری و مالی برائت داد.
حکمی که در حال حاضر سبب خوشی شریف گردید، اما او از فسادی که سال گذشته در روزنامه “پانامه پیپرز” علیه وی منتشر شد، کاملا عاری مبرا ندانست.

نویسنده: zekria
25 ثور 1396
هر رویدادی در پاکستان، نشانی از جرم دارد

اخیرا ستره محکمه پاکستان، نواز شریف، صدر اعظم این کشور را از اتهام فساد اداری و مالی برائت داد.
حکمی که در حال حاضر سبب خوشی شریف گردید، اما او از فسادی که سال گذشته در روزنامه “پانامه پیپرز” علیه وی منتشر شد، کاملا عاری مبرا ندانست.
نعیم ساهووترا، گزارشگر صدای آسیا گزارش می‌دهد:
به مجرد صدور حکم، طرف‌داران نواز شریف در سرک و خیابان‌های سراسر پاکستان به رقص و پایکوبی پرداختند.
ستره محکمه‌ای پاکستان به تاریخ 20 اپریل، با صدور بیانیه‌ای گفت، در مورد اتهام‌های وارده بر نواز شریف مبنی بر فساد مالی و اداری، ثبوت کافی در دست نیست تا وی از قدرت خلع گردد.
بیانیه‌ای که طرف‌داران نواز شریف آن‌را برای خود پیروزی تلقی می‌کنند.
گلسوم بی بی، یکی از اعضای حزب مسلم لیگ نواز شریف، می‌گوید: “بیانیه امروز ستره محکمه امیدواری‌های ما را برآورده ساخت و برای عمران خان می‌گوییم تو با چشمان پر اشک به دنبال سرنوشت خویش باش.”
عمران خان، شخص معروف دیروز و سیاست‌مدار امروز، رهبر حزب تحریک انصاف و جناح مخالف حکومت، قضیه اتهام علیه نواز شریف را در محکمه به پیش می‌برد.
وی، سال گذشته نخست مطلب منتشره در مجله پانامه را به صفت شاهد فساد نوازشریف، به ستره محکمه سپرد.
در مطلب مذکور آمده‌است که، نواز شریف در سال‌های 1990 از قدرت سوی استفاده کرده‌است.
به نقل از مطلب نشر شده، سه فرزند نوازشریف دارای کمپنی‌های ساحلی اند و معاملات و داد و ستد اموال خارجی، مانند اپارتمان وغیره را در سایر شهر ها، به شمول لندن انجام می‌دهند، اما به خاطر فرار از پرداخت مالیات، کمپنی و کار و بار خویش را پنهان نگهداشته‌اند.
عمران خان که بیانیه منتشره از جانب ستره محکمه را دلیل پاکی و صداقت نواز شریف نمی‌داند، می‌گوید: “دو تن از قاضی‌های عالی پاکستان که قرار است در آینده قاضی‌القضات کشور شوند، امر استعفای عاجل نواز شریف را به خاطر صادق نبودن در برابر ملت، صادر نموده‌اند.”
از پنج قاضی دوسیه، دو تن آنان نواز شریف را خاین معرفی کرده و گفته‌اند که در مقابل ملت و پارلمان صادق نیست و باید از وظیفه سبکدوش گردد، اما سه تن دیگر، گفته‌اند که باید بررسی‌ها در مورد دارایی و کمپنی‌های ساحلی نواز شریف و فرزندان‌اش برای دو ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد تا واقعیت مسئله به صورت واضیح برملا گردد.
اما مخالفان شریف به این عقیده‌اند که وی به سبب اتهام‌های وارده مورال خویش را از دست داده و توانایی ادامه‌ای کار را ندارد، پس باید دفتر صدراعظمی را ترک نماید.
عمران خان، می‌افزاید: “این پرونده، در تاریخ عدلی پاکستان علیه یک صدر اعظم مانند ندارد. تمام پنج قاضی مربوطه اشاره کرده‌اند که تمام توضیحات نواز شریف در رابطه به سرمایه و منابع درآمد وی چندان قابل قبول نیست.”
تحقیقات در مورد حساب‌های کمپنی‌های ساحلی و چگونگی عدم پرداخت مالیات یک اقدام قانونی بوده و باید طبق آن نواز شریف اموال و دارایی‌های را که صورت حصول آن روشن نیست، تسلیم نماید.
باید تحقیقات بعدی روی حساب‌ها و امور کاری کمپنی‌های ساحلی سه فرزند نوازشریف، هر یک مریم، حسن و حسین‌نواز در جزایر ویرجین بریتانیا و انتقال پول و عواید آن‌ها به پانامه به مقصد فرار از مالیات، تمرکز نماید.
در همین حال، آصف علی زرداری، رییس‌جمهور سابق پاکستان، شک دارد که تحقیقات بعدی چیزی را تغییر دهد.
وی، می‌گوید: “من این نوع محاکمه را که بیشتر به یک فکاهی می‌ماند، رد می‌کنم. آیا آنچه را که 19 مامور تحقیق انجام می‌دهند، ستره محکمه قادر به انجام آن نیست؟ آیا آنان می‌توانند پس از ختم بررسی، صدراعظم را از قدرت کنار بزنند؟”
تقریبا 60 درصد نفوس پاکستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فساد هم در این کشور بیداد می‌کند.
به قول اداره ملی حساب‌دهی پاکستان، مسوولان همه ساله بیشتر از 5 ملیون دالر امریکایی را به صورت غیرقانونی به خارج می‌فرستند.
دهه هاست که اتهام فساد دامنگیر نواز شریف و خانواده‌ای وی است، ولی حکومت می‌گوید: تمام آن‌ها جنبه و اصل سیاسی دارد.
خانم مریم اورنگزیب، وزیر اطلاعات پاکستان، به رسانه‌ها گفت: “وارد شدن اتهام‌ها به صدر اعظم، سابقه طولانی دارد و وی در محکمه از سه نسل خانواده، یعنی پدر مرحوم‌اش، فرزندان و شخص خودش نمایندگی کرد.”
سال گذشته، روزنامه پانامه، تقریبا 150 دوسیه تحقیقاتی، تفتیش، تعقیب و بازداشت را در 80 کشور دنیا پیگیری کرد.
به همین ترتیب، تیم تحقیقاتی کار چندین دهه را در دو ماه انجام داد… حکومت پاکستان نیز با ختم مرحله فعلی تحقیقات، در صدد ترمیم جایگاه‌ای خود و کسب پیروزی مجدد شریف در انتخابات آینده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA