ads

نگرانی ها از افزایش آمار مبتلايان به بیماری سرخکان درغرب کشور

همزمان با آغاز کمپاین سراسری تطبیق واکسین سرخکان در 29 ولایت کشور، مسوولان بخش سروی امراض ساری ولایت هرات از افزایش 45 درصدی آمارمبتلایان به بیماری سرخکان در این ولایت خبر می دهند.

نویسنده: The Killid Group
5 اسد 1394
نگرانی ها از افزایش آمار مبتلايان به بیماری سرخکان درغرب کشور

همزمان با آغاز کمپاین سراسری تطبیق واکسین سرخکان در 29 ولایت کشور، مسوولان بخش سروی امراض ساری ولایت هرات از افزایش 45 درصدی آمارمبتلایان به بیماری سرخکان در این ولایت خبر می دهند.
این مسوولان می گویند: نظر به آمارهای دست داشته شان، بیماران مبتلا به سرخکان در ولایت هرات به بیش از 300 تن رسیده است.
داکتر احمد امیرنژاد، مسوول سرویلانس امراض ساری در ولایت هرات می گوید: عدم تطبیق به موقع واکسین ضد سرخکان در ولایت هرات، عامل افزایش 45 درصدی مبتلایان به این مرض است.
به گفته وی، در این اواخر هر هفته تا 25 واقعه مثبت سرخکان در ولایت هرات به ثبت می رسد.
گفته می شود در این دور کمپاین شش روزه واکسین ضد سرخکان که از روز شنبه آغاز شده است، حدود 430 هزار طفل 9 ماه تا 5 سال در ولایت هرات واکسین می گردند.
داکتر عبدالوحید رحمانی، مسوول معافیت کتلوی  حوزه غرب کشور می گوید: در این دور کمپاین 1600 تن در مساجد ولایت هرات به تطبیق این واکسین  موظف شده اند.
وی می افزاید: بعد از ختم این دور از کمپاین واکسین سرخکان، 80 مرکز دیگر برای تطبیق واکسین بیماری سرخکان در شهر و ولسوالی هرات به طور دایمی فعال می باشد.
به گفته داكتر رحماني، خطر مبتلا شدن اطفال واکسین شده به بیماری سرخکان کمتر بوده و در صورت مصاب شدن به این بیماری اطفال با تهدید مرگ مواجه نخواهند شد.
هر چند مسوولان معافیت کتلوی زون غرب افغانستان آمار اطفالي که قرار است در این دور واکسین شوند را 430 هزار تن می گویند، اما داکتر محمد آصف کبیر، سرپرست ریاست صحت عامه ولایت هرات این آمار را نزدیک به 20 هزار طفل عنوان مي كند.
وی مي گويد: از روز شنبه این کمپاین در شهر و ولسوالی های هرات راه اندازی شده و تا کنون کدام مشکلی در عرصه تطبیق واکسین سرخکان در این ولایت دیده نشده است.
سرپرست رياست صحت عامه هرات، هر چند آماری از اطفال مبتلا به بیماری سرخکان نمی دهد، اما تاکید دارد که در راستای کاهش این بیماری در ولایت هرات تلاش ها جریان دارد.
از سویی هم شماری از شهروندان هرات از مسوولان می خواهند تا کمپاین واکسین سرخکان را در ولسوالی ها به صورت درست تطبیق نمایند، زیرا در این مناطق مشکلات صحی بیشتر دامن گیر مردم می باشد.
کمپاین واکسین ضد سرخکان در سال های 2006- 2009  و 2012  در افغانستان عملی شده بود. مقامات سازمان صحی جهان گفته اند که افغانستان در این بخش پیشرفت هایی داشته است.
بر اساس آمارها،  اکنون بیش از 20 ملیون کودک در جهان بخصوص در آسیا و افریقا به این مرض مبتلا بوده و همه روزه 330  طفل در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA