ads

نگرانی‌ها از افزایش واقعات قتل، ترور وسرقت‌های مسلحانه در مرکز شهر هرات

مسوولان شفاخانه حوزوی هرات، از 350 واقعه قتل، ترور و موارد مرمی خوردگی به اثر سرقت‌های مسلحانه از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون خبر می‌دهند.

نویسنده: zekria
25 دلو 1395
نگرانی‌ها از افزایش واقعات قتل، ترور وسرقت‌های مسلحانه در مرکز شهر هرات

مسوولان شفاخانه حوزوی هرات، از 350 واقعه قتل، ترور و موارد مرمی خوردگی به اثر سرقت‌های مسلحانه از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون خبر می‌دهند.
محمد رفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات، با بیان این موضوع به کلید گفت: “از میان این رویدادها 35 تن جان شان را از دست داده و 300 تن دیگر مجروح شده‌اند.”
شیرزی، تاکید دارد که، شمار واقعات قتل و ترور نسبت به سال گذشته اندکی افزایش را نشان می‌دهد.
به گفته‌ای سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات، 85 درصد رویدادهای ترور، قتل و دیگر جرایم را مردان شامل می‌شوند.
این در حالیست که، روز گذشته سارقان مسلح از یک فروشگاه زعفران که در نردیکی ساختمان ولایت موقعیت دارد، مبلغ 20 هزار دالر امریکایی را سرقت نمودند و هم‌زمان با این، شش تن از باشنده‌های ولسوالی گلران به اثر شلیک مرمی نیز زخمی شدند.
عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات، در حالی‌که آمار مشخصی از موارد قتل، ترور و سرقت‌های مسلحانه ارایه نمی‌کند، اما می‌گوید: “تنها در دو هفته اخیر 6 واقعه قتل و ترور در قوماندانی امنیه ثبت شده است.”
ولی‌زاده، می‌افزاید: “در این مدت 20 سارق و مظنونان سه واقعه ترور توسط نیروهای امنیتی نیز بازداشت شده‌اند.”
با این وجود، شماری از اعضای شورای ولایتی هرات، معتقدند که، آمار واقعات قتل، ترور و سرقت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.
محمد مهدی حدید، مسوول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات، در مصاحبه‌ای به کلید گفت: “بیشتر این واقعات بدامنی از سوی برخی حلقات و گروه‌های مافیایی که حتی در درون حکومت و نهادهای امنیتی نفوذ دارند، به گونه‌ای سازمان‌دهی شده اجراء می‌شود.”
در همین حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، افزایش سرقت‌های مسلحانه و نفوذ برخی حلقات تروریستی در نهادهای امنیتی را تایید نموده، می‌گوید: “برخی از نیروهای امنیتی از صلاحیت‌های وظیفوی خود سو استفاده نموده و با باندهای تروریستی هم‌دست می‌باشند.”
فرهاد، علاوه کرد که، از اول سال جاری 150 تن از کارمندان اداره‌های دولتی و نیروهای امنیتی به ظن سو استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و هم‌دستی با گروه‌های مافیایی و تروریستی بازداشت شده‌اند.
برخی آگاهان امور و شهروندان هرات، ضمن نگرانی از افزایش آمار واقعات بدامنی به ویژه سرقت‌های مسلحانه، برخی از مسوولان امنیتی و والی این ولایت را جهت مهار واقعات امنیتی به بی‌کفایتی متهم می‌کنند.
از سوی هم، شماری از شهروندان هرات، از افزایش واقعات سرقت اظهار نگرانی کرده، به این باور اند که معافیت از مجازات، عدم هماهنگی میان نهادهای امنیتی و اداره محلی، نبود برنامه دارز مدت امنیتی و خرید و فروش سلاح به گونه آزادانه، از دلایل افزایش واقعات سرقت‌های مسلحانه، قتل و ترور در هرات می‌باشد.
گفتنیست که، واقعات سرقت، ترور و قتل پیشینه¬ای طولانی در هرات دارد، هر چند سال‌های گذشته کارمندان اداره‌های دولتی، تجار و سرمایه‌گذاران مورد آماج قرار می‌گرفتند، ولی اکنون به وضوح می‌توان دید که حتی افراد عادی نیز آماج قرار می‌گیرند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA