ads

نگراني از تداوم تهاجم فرهنگي در كشور

مسئولان ریاست شورای ولایتی هرات، حکومت را به کوتاهی در جلوگیری از پیاده شدن فرهنگ هاي بيگانه در كشور به ویژه هرات متهم می کنند. رئيس شوراي ولايتي هرات تاثير پذيري مردم از فرهنگ هاي بيگانه را نه تنها تهاجم فرهنگي، بلكه وجوهات مشترك با كشورهايی عنوان مي كند كه در جريان چند سال اخير بويژه  در اثر مهاجرت ها به وجود آمده است.

نویسنده: The Killid Group
18 عقرب 1390
نگراني از تداوم  تهاجم فرهنگي در كشور

مسئولان ریاست شورای ولایتی هرات، حکومت را به کوتاهی در جلوگیری از پیاده شدن فرهنگ هاي بيگانه در كشور به ویژه هرات متهم می کنند.

رئيس شوراي ولايتي هرات تاثير پذيري مردم از فرهنگ هاي بيگانه را نه تنها تهاجم فرهنگي، بلكه وجوهات مشترك با كشورهايی عنوان مي كند كه در جريان چند سال اخير بويژه  در اثر مهاجرت ها به وجود آمده است.

به باور عبدالظاهر فيض زاده، افغانستان بصورت مجموعي متاثر از تهاجم فرهنگي كشورهاي ايران، پاكستان و كشورهاي غربي بوده كه مبارزه با آن، نياز به فعاليت فرا ملي دارد كه تنها با حمايت حكومت امكان پذير است.

از سويی هم سرپرست رياست اطلاعات و فرهنگ هرات با تاييد تهاجم فرهنگي، به كشورهايی اشاره مي كند كه در حال حاضر در افغانستان حضور دارند.

محمد رفيق گيلاني همكاري مردم در كنار حكومت را، در راستاي جلوگيري از تهاجمات فرهنگي موثر خوانده تاكيد دارد، مبارزه با اين پديده همكاري ملی را مي طلبد.

در همين حال برخي از صاحب نظران ضعف فرهنگي در كشور را عامل عمده تهاجم فرهنگي خوانده به اين باورند، رفت وآمدهاي باشنده گان كشور به ممالک همجوار در این امر تاثير گذار بوده است.

گلثوم صديقي از شهروندان هرات معتقد است، واژه تهاجم را نميتوان به مواردي به كار برد كه در آن به جهات مثبت استفاده شده باشد.

وي عملکرد برخي رسانه به صورت خواسته یا ناخواسته را در گسترش تهاجم فرهنگي در كشور دخیل مي داند.

از جانبي هم برخي از شهروندان هرات علاوه بر وجود تهاجم فرهنگي معتقند، برخی كشورهاي همسایه در امور داخلي افغانستان مداخله سياسي و نظامي دارند.

كارشناسان نيز به اين باورند، سياست گذاري هاي دولتمردان افغان در راستاي برخورد با همسايگان موجب شده تا همواره شاهد چنين مشكلاتی در سطح كشور باشيم.

همين كارشناسان می افزایند، تحركات كشورهاي همسايه در داخل كشور، کاملا جهت تامين اهداف و منافع خودشان صورت می گیرد.

به باور كارشناسان فقر فرهنگي، ناامني و ضعف سياست خارجی دولت در پاسخ گويي به مداخلات كشورهاي همسايه، از موارد تاثير گذار در مسئله تهاجم بیگانگان به کشور شناخته می شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA