ads

نواختن موسیقی “میتل”یا فلزی توسط دختران برای زنان مسلمان در اندونیزیا

در اندونیزیا گروه موسیقی میتل متشکل از سه دختر حجاب پوش بنام های (سیتی، ویدی و فیردا) از قریه کوچک “جاوینز” بعد از آموختن گیتار، دست به کاری زده اند که به تصور عموم، از عهده آن برآمده نمی توانند.

نویسنده: abdali
12 جدی 1396
نواختن موسیقی “میتل”یا فلزی توسط دختران برای زنان مسلمان در اندونیزیا

در اندونیزیا گروه موسیقی میتل متشکل از سه دختر حجاب پوش بنام های (سیتی، ویدی و فیردا) از قریه کوچک “جاوینز” بعد از آموختن گیتار،  دست به کاری زده اند که به تصور عموم، از عهده آن برآمده نمی توانند.

نیکول کاربی از جاکارتا در پیوند به این موضوع گزارش دارد.

این سه دختر حجاب پوش و کوچک اندام اندونیزیایی، دست به ایجاد آرکستر موسیقی بنام “باسی پورت” زده اند. نیکول کاربی خبرنگار صدای آسیا می‌گوید، وقتی آنها را در یک استدیوی رادیویی دیدم، ملبس با لباس سیاه بوده نوک انگشتان شان در اثر ساعت ها تمرین گیتار، آبی رنگ به نظر می رسید.

از اینکه برای نخستین بار به یک ستدیوی رادیویی آمده بودند، خیلی خوش بنظر رسیده یکدیگر را در آغوش می کشیدند. ویدی که 15 سال سن دارد و  کوچکترین آنها بود از خجالت خود را در عقب دیگران پنهان می کرد.

قرار است آنها در کنار یک گروه هنری مشهور بنام “دیاد” در مقابل هزاران نفر تماشاچی برنامه موسیقی اجرا کنند، از همین سبب ظاهرا نگران و هیجانی به نظر می رسند. این آرکستر جوان به بسیار سرعت پله های شهرت و محبوبیت را پیموده به موفقیت رسیده است. آنها می گویند، برای تحریک احساسات مردم و دلپسند کردن آهنگ های خود، مطالعات و تمرینات زیادی کرده اند.

فیردا” آواز خوان آرکستر که با 16 سال عمر بزرگترین عضو این گروه است، می گوید:” در آغاز خانواده ایما از ما و فعالیت های مان حمایت نکردند. زیرا نمی دانستند ما در صدد انجام چه کاری هستیم. ولی وقتی به ماهیت کار های ما پی بردند، در کنار ما ایستادند.”

این دختران که هر روز بعد از ختم دروس مکتب یکجا شده به تمرینات موسیقی می پرداختند، در حال حاضر شهرت خود را نه تنها در اندونیزیا بلکه به تمام جهان از جمله انگلستان و آسترالیا نیز رسانده اند. اما در پهلوی این همه طرفدار، منتقدانی نیز در داخل کشور خود دارند که پیوسته ذهن شان را مغشوش می‌سازند.

فیردا در مورد می گوید: “در این کشور اشخاصی هم پیدا می شوند که از ما متنفر بوده همواره تهدید می کنند. آنها استدلال می کنند، نوع موسیقی ما که بنام “میتل” یاد می شود، از اعمال شیطانی بوده، در مغایرت با فرموده های مذهبی قرار دارد. ولی ما می توانیم از طریق اشعار و حجاب خود ثابت کنیم که مسئولیت خود را به صفت یک زن مسلمان می دانیم.”

بعضی شیوه های موسیقی “میتل”،  مستلزم آزادی های بیشتر است. هرچه است آهنگ، سه دختر هنرمند را مجذوب خود می کند و بعد از شنیدن آن، با استفاده از  شیوه هنری آرکستر های موسیقی “سلیپنوت”، “میتالیسا” و “داوون”،  شیوه آموزش و نواختن آلات موسیقی را فرا گرفته و سپس با تشکیل یک آرکستر موسیقی مبادرت می ورزند.

فیردا که برخلاف دیگران، کار آرکستر خود را انگیزه دهنده می داند، می گوید: “ما می خواهیم پیام خود را در تمام ابعاد زندگی با مردم شریک سازیم. پیام بسیاری از آهنگ های ما انتقاد های اجتماعی است، نه چیز دیگر.”

در حالیکه بی عدالتی و بی حوصله گی در اندونیزیا رو به افزایش است، پیام آنها مرجع امیدی برای مردم عام این کشور پنداشته می شود.

هم اکنون این سه دختر نوجوان چهار آهنگ دارند که البته فیردا در مورد یکی از آهنگ های شان می گوید:  “شعر این آهنگ می گوید، چرا امروز تعطیل است؟. این روز ها همه مردم فکر می کنند آنها حق بجانب هستند و دیگران در مسیر اشتباه روان می باشند. یک احساس خود بینی و غرور بیجا. در این نوع محیط صبر و برده باری کاهش می یابد. بنابرآن ما از طریق این آهنگ خواستیم، چیز های در مورد صلح و شکیبایی بگوییم.”

هرچند حالا فعالیت های هنری آنها کم شده است، اما دلیلش مصروفیت و سال اخیر تحصیلی شان می باشد. آنان امیدوارند این آخر کار شان نه، بل پنجه های شان همیشه روی تار های گیتار در حرکت باشد. فیردا می افزاید:  “در قدم اول می خواهیم نخستین البوم خود را در داخل و خارج اندونیزیا عرضه کنیم. در پهلوی آن آرزو داریم با شرکت در فستیوال های هنری که در کشور های امریکا، آسترالیا و سایر کشور های جهان تدویر می یابد، به شهرت و محبوبیت خود بیافزاییم.”

فیردا که مصمم است طبق خواهش سایر زنان، آنچه را دوست دارند، انجام دهند، می افزاید: “از اینکه تلاش کنی طور دیگری باشی، هراس نکن. اطمینان خاطر داشته باش، متفاوت از دیگران باش و زندگی و طرز تفکر منحصر به خود را داشته باش. امروز زنان مسلمان را دست کم می گیرند. ما می خواهیم این سنت و طرز تفکر را از میان برداریم. زنان مسلمان نیز می توانند طبق خواهش خود زندگی و کار کنند و  کسی آنها را متوقف ساخته نمی تواند.”

نیکول کربی – صدای آسیا –  جاکارتا

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA