ads

نماینده ویژه چین: ما جای امریکا را در افغانستان پر نمی کنیم

نماینده ویژه چین در افغانستان روز دوشنبه اظهار داشت: چین در صدد آن نیست که خلا بوجود آمده از خروج نیروهای امریکایی  را پر کند، اما نقش بزرگ تجارتی در کمک برای بازسازی افغانستان بازی خواهد کرد.

نویسنده: The Killid Group
31 سرطان 1393
نماینده ویژه چین: ما جای امریکا را در افغانستان پر نمی کنیم

نماینده ویژه چین در افغانستان روز دوشنبه اظهار داشت: چین در صدد آن نیست که خلا بوجود آمده از خروج نیروهای امریکایی را پر کند، اما نقش بزرگ تجارتی در کمک برای بازسازی افغانستان بازی خواهد کرد.
به نقل از رویترز، برخی از مقامات غربی می گویند که چین به عنوان یک بازیگر استراتژیک در امور افغانستان قد اندام خواهد نمود، سان یوشی، نماینده ویژه چین در افغانستان گفته است که نقش چین به طور عمده تجارتی خواهد بود.
آقای سان در بجینگ پیش از این که روز سه شنبه به افغانستان بیاید، به خبرنگاران گفت: این دیدگاهی که چین در صدد پر کردن جای امریکا پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است، وجود ندارد.
بعضی از مقامات غربی چین را مورد انتقاد قرار داده می گویند که این کشور از تلاش های جنگی امریکا در از بین بردن القاعده و باز کردن منابع افغانستان برای استخراج بین المللی، استفاده فرصت طلبانه می کند.
تعهد چین نسبت به بازسازی افغانستان بعد از سقوط حکومت طالبان در سال 2001، خیلی ناچیز بوده است. تنها 250 میلیون دالر به افغانستان کمک کرده و حمایت امنیتی اش محدود بوده به تلاش های مبارزه با مواد مخدر.
سرمایه گزاران چینی یک قرار داد 3 بیلیونی تولید مس در افغانستان دارند که کار در آن به خاطر حملات شورشیان توقف یافته است.
آقای سان می گوید: چین به دنبال نقش بیشتر اقتصادی در افغانستان است که برای تامین ثبات ضروری است. در دراز مدت قسمت اعظمی از همکاری و سهم ما در بازسازی اقتصادی در عرصه تجارتی پیش برده خواهد شد و این پول بسیاری خواهد شد.
وی افزود: حفظ ثبات افغانستان ضرورت به نیروی بیشتر ندارد، بلکه باید کمک کرد برای بازسازی سریع این کشور، ما امیدوار هستیم که کاهش سریع در جنگ افزار ببینیم و افزایش سریع در ثروت.
آقای سان که سابقه حضور دیپلماتیک از اواخر سال 1970 میلادی را در افغانستان داشته است، تاکید می کند که همکاری امریکا و چین در افغانستان یکی از نمونه های شکوهمند بین دو قدرت می باشد.
نماینده ویژه چین همچنین از خروج اکثریت نیروهای نظامی امریکا و حفظ تعداد محدودی از نیروهای استقبال کرده است.
وی خاطر نشان کرد: دولت جدید افغانستان باید مسوولیت تامین امنیت را به عهده بگیرد، زیرا نیروهای امریکایی در حال خروج اند و ما از این استقبال می کنیم.
به گفته وی، چین از حفظ پایگاه های نظامی امریکا که برای همکاری با حکومت افغانستان در زمینه مبارزه با تروریزم می باشد، نیز استقبال می کنیم.
یکی از نگرانی های چین از سقوط افغانستان تقویت شورشیان ایغوردر غرب سین کیانگ می باشد. باور بر این است که جنگجویان ایغور در مناطق ناامن مرزی افغانستان و پاکستان دارای اردوگاه های نظامی می باشند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA