ads

نقش نظامیان امریکایی پس از 2016

شدید جنگ در افغانستان از یک‎سو و تحرکات روسیه در سوریه از جانب دیگر، ایالات متحده امریکا و هم‎پیمانان وی را در ناتو واداشت تا برای حفاظت افغانستان از افتادن در کام افراط‎‎گرایی یا رفتن به چنگ رقبای سیاسی‎اش در منطقه،‌ به تمدید ماموریت نظامی‎اش در افغانستان مبادرت ورزند.

نویسنده: The Killid Group
3 عقرب 1394
نقش نظامیان امریکایی پس از 2016

به باور آگاهان نظامی، ماندن 5500 نیروی نظامی امریکا در افغانستان پس از سال 2016 به منظور آن است که دولت کابل را در برابر ناامنی‎ها حمایت نموده و از دست‎آوردهای غرب در افغانستان حراست نماید. از سوی دیگر، نگرانی از نزدیک شدن افغانستان به روسیه و چین و احتمال اینکه اژدهای زرد (چین) یا میراث‎داران شوروی سابق جای امریکا را در افغانستان پر نماید، در استراتژی نظامی کاخ سفید تغییر آورده است. حتی احتمال اینکه در ماه‌‎های آینده و با رخ دادن هرگونه تحول در عرصه سیاسی- نظامی افغانستان، شاهد تغییر سیاست امریکا در قبال افغانستان باشیم، بعید از تصور نیست.
این در حالی است که براساس طرح اصلی خروج قوای بین‎المللی از افغانستان تا پایان سال 2016 میلادی، قرار بود فقط نیروی حراست از سفارت‎خانه امریکا در کشور باقی بماند. خروج قوای امریکا از افغانستان، یکی از وعده‎های انتخاباتی اوباما در انتخابات گذشته ریاست‎جمهوری این کشور بود. در ماه دسمبر سال 2009 میلادی، وی چند روز قبل از دریافت جایزه صلح نوبل، اعلام کرد که امریکا به دنبال تصرف افغانستان نیست و از سال 2011 میلادی، خروج قوای امریکا از این کشور آغاز خواهد شد. در ماه می سال 2014 میلادی، او تصریح کرد که 9.8 هزار نفر از نظامیان امریکایی فقط تا پایان سال جاری، در افغانستان باقی خواهند ماند. بعد از آن، فقط نیمی از این قوا در افغانستان حضور خواهند داشت – در شهر کابل و در پایگاه هوایی بگرام – تا پایان سال 2016 میلادی.

تصمیم درست و دشوار
کارشناسان نظامی امریکا در عرصه افغانستان تصمیم اخیر اوباما را درست دانسته و برای بهبود وضعیت افغانستان مؤثر می‎دانند. رییس پیشین سازمان استخبارات امریکا و قومندان نظامیان این کشور در عراق و افغانستان، تصمیم باراک اوباما را برای نگه داشتن هزاران نظامی امریکایی در افغانستان تصمیم عاقلانه خواندند. دیوید پتریوس درگفتگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس 24 فرانسه گفت: “این تصمیم‎گیری بسیار سخت و در عین حال کاملاً عاقلانه بود. براساس این تصمیم شمار نظامیان امریکایی که هم اکنون در افغانستان حضور دارند دست‎کم تا جنوری سال 2017 که دوره ریاست‎جمهوری اوباما به پایان می‎رسد تغییر نخواهد کرد.”
پتریوس افزود: “هم اکنون هم این نیروهای افغان هستند که می‎جنگند و برای کشور شان جان‎فشانی می‎کنند اما با کاهش شمار نظامیان امریکا برخی اقدام‎هایی که در جهت توانمندسازی نیروهای افغان انجام می‎شود نیز کم‎رنگ‎تر می‎شود. از جمله این اقدام‎ها می‎توان به مواردی همچون پشتیبانی هوایی و لوجستیکی، حمله‎های تهاجمی و آموزش نیروها اشاره کرد.”

حمایت ناتو از تصمیم کاخ سفید
مقام‎های ارشدی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کردند که کشورهای آلمان، ترکیه و ایتالیا، قصد دارند حضور نظامی خود در افغانستان را در سطح کنونی حفظ کنند. به نقل از رویترز، جنرال «فیلیپ بریدلاو» قومندان ارشد ناتو در اروپا، گفت که تضمین‎‏هایی دارد مبنی بر اینکه کشورهای عضو ناتو به حضور نظامی خود در کنار نیروهای امریکایی در افغانستان ادامه خواهند داد. وی افزود که هرچند بحث در خصوص تعداد دقیق نیروهای ناتو ادامه دارد اما تردیدی در حضور این نیروها وجود ندارد.
این مقام نظامی ناتو به رویترز گفت: “چند کشور ناتو که بیشترین مشارکت را در تأمین نیرو برای افغانستان دارند به ما اطلاع داده‎اند که وضعیت کنونی نیروهای خود را حفظ می‎کنند.” وی از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کرد اما یک مقام دیگر ناتو گفت که کشورهای آلمان، ترکیه و ایتالیا آمادگی دارند به حضور نظامی خود در افغانستان در سطح فعلی ادامه دهند.
ماتئو رنزی، صدراعظم ایتالیا، هفته گذشته گفته بود که این کشور در حال بررسی حفظ نیروهای خود در افغانستان است. در این حال، این مقام ناتو گفت: “برداشت ما این است که این امر محقق خواهد شد.”
براساس آمار ناتو، آلمان با 850 سرباز بیشترین مشارکت را در تأمین نیروی نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان دارد و کشورهای ایتالیا و ترکیه به ترتیب با 760 و 500 سرباز پس از آن در در رتبه‎های دوم و سوم قرار دارند.

استقبال ارگ و خوش‎بینی مردم
هنوز ساعاتی از اعلام تصمیم کاخ سفید مبنی برادامه حضور نظامی‎اش در افغانستان نگذشته بود که ارگ ریاست‎جمهوری افغانستان در استقبال از این تصمیم اعلامیه صادر کرد و وزارت دفاع ملی نیز این کار را در راستای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان مؤثر خواند. شهروندان عادی کشور نیز از تداوم حضور نظامی امریکا به منظور حمایت از افغانستان ابراز خرسندی نمودند و آن را نویدی در بهبود امنیت و تقویت نیروهای امنیتی کشور تلقی کردند. اما آن‎ها این حضور را در صورتی مفید می‎دانند که به تقویت نظامیان افغانستان کمک کند.
منيلا، کارمند يکى از موسسات غيردولتى در کابل، بر این باور است که با توجه به وضعيت نابسامان کشور، نياز جدى و مبرم براى همکارى جامعه بين‎المللى به خصوص امريکا احساس مى‎شود. او از تصميم اوباما استقبال کرد و گفت که هنوزهم نيروهاى امنيتى افغان قادر نيستند به تنهايى از کشور شان دفاع کنند. اما به گفته وى، براى موجوديت نيروهاى امريکايى بايد دولت افغانستان راهکار مشخصى تعيين نمايد، از آن جمله همکارى شان در خصوص موضوعات امنيتى در تفاهم کلى با نيروهاى امنيتى کشور می‎باشد.
محمد حيدر، شهروند ساکن شهر مزار شريف، نیز می‎گوید که “امريکا به خاطر عملى شدن اهداف خود در افغانستان باقى مى‎ماند، اما بايد فايده افغانستان را نيز در نظرداشته باشد. امريکايى‎ها بايد در دو سال آينده براى تجهيز و نيرومند شدن نيروهاى مسلح افغان بيشتر کار کنند.”
محمدطارق، باشنده شهر خوست، نیز معتقد است که موجوديت نيروهاى امريکايى در افغانستان نياز مبرم مى‎باشد، اما مهم اين است که تمام ماده‎هاى توافقنامه امنيتى ميان دو کشور عملى گردد. وى افزود: “امريکا نيروهاى خود را اين قدر زود از افغانستان خارج نکند، زيرا نيروهاى امنيتى افغان براى تأمين امنيت به مشکلات زياد مواجه‎اند و اگر امريکايى‎ها بروند وضعيت امنيتى بيشتر خراب مى‎شود.”
نوراحمد باشنده شهر کندهار، در حالی که مى‎گوید موجوديت نيروهاى خارجى در افغانستان يک نياز مبرم مى‎باشد، می‎افزاید: “ما مى‎بينيم هنوز هم نيروهاى امنيتى افغان توانايى دفاع از کشور را ندارند و براى انجام عمليات‎ها به کمک نيروهاى خارجى و نيروهاى هوايى آن‎ها نياز دارند.” به گفته او، بايد امريکايى‎ها درتجهيز و آموزش نيروهاى افغان نيز کمک‎هاى شان را افزايش دهند.
عبدالهادى بيدار، عضو جامعه مدنى ولايت نيمروز، نیز می‎گوید: “در وضعيت كنونى ما به نيروهاى امريكايى نياز داريم و بايد در كنار نيروهاى افغان، مطابق اهداف مردم افغانستان باشند.” به باور او، هنوز هم نيروهاى امنيتى افغان قوى نشده و نمى‎توانند به تنهايى از کشور دفاع کنند.

تداوم جنگ یا تحقق صلح؟
حضور نظامی امریکا در افغانستان در حالی تمدید می‎گردد که گروه طالبان شرط هر گونه مذاکره با دولت افغانستان را خروج کامل نظامیان خارجی از کشور دانسته‎اند. این گروه پس از تشدید حملات شان در نقاط مختلف کشور بار دیگر آمادگی شان را برای مذاکره اعلام کردند و مقامات پاکستانی نیز قول همکاري در این خصوص را دادند. به همین دلیل، برخی از شهروندان تداوم حضور نظامی امریکا را به معنای دوام جنگ در افغانستان دانسته و آن را برای کشور مفید نمی‎دانند.
عبدالمتين، شهروند مقیم مرکز خوست، بدین باور است که موجوديت امريکايى‎ها به معناى دوام جنگ در کشور است. وى افزود که اگر امريکايى‎ها خارج شوند و مصارف نيروهاى نظامى خود را به نيروهاى مسلح افغان اختصاص دهند بهتر خواهد بود .
ناهيد ٢٥ ساله ساکن مکروريان شهر کابل، نیز اظهار می‎دارد: “اگر موجوديت نيروهاى خارجى در افغانستان فايده مى‎داشت، در ١٤ سال گذشته در کشور صلح و امنيت تأمين مى‎شد.” به باور او، امريکا نفع خويش را در ناامنى افغانستان مى‎بيند و اين پلان امريکا که نيروهايش در افغانستان بماند، از قبل طرح شده بود و اکنون براى اينکه آن را کمى شکل قانونى بدهد، چنين تصميمی را اعلام کرده است.
همچنان سيد رحمان باشنده شهر کابل، گفت که موجوديت نيروهاى امريکايى در کشور، به نفع افغانستان نيست و نخواهد بود. به باور او، هر زمانى که امريکايى‎ها از افغانستان بيرون شوند، در افغانستان صلح تأمين خواهد شد.
حبيب‎الرحمن ساکن ولایت ميدان وردگ، گفت: “امريکايى‎ها در هر جايى که باشند در آن جا جنگ و ويرانى و بربادى است، هيچ کدام پيام خوب براى افغان‎ها از امريکايى‎ها نمانده است. به نظر من، بودن امريکايى‎ها بعد از ٢٠١٦ ميلادى به معنى دوام جنگ است.”
وی افزود که اگر موجوديت امريکايى‎ها در تأمين صلح و ثبات اثرگذار می‎بود، در ١٤ سال گذشته در کشور صلح و ثبات تأمين مى‎شد.
خان محمد علوی، یک تن از فعالان مدنی در کندز، به اين باور است كه امريكا هيچ وقت با حكومت افغانستان صادق نبوده و افزايش تعداد نظاميان آن كشور نيزمی‎رساند كه اين كشور برای از بین بردن عوامل ناامنی و گروه‎های مسلح مخالف دولت افغانستان، نه تنها تلاش نمی‎کند، بلکه اهدافش را تعقیب می‎نمايد. این فعال مدنی افزود كه امريکا با وجود امكانات زياد، ظرف ١٤سال گذشته نتوانسته است امنيت و صلح دایمی را در کشور به میان آورد، بلکه طالبان نیز با گذشت هر روز تقويه شده و حتی در تازه‎ترین اقدام، مرکز يک ولایت بزرگ (کندز) را سقوط دادند.
در این میان، حامدکرزی، رییس‎جمهور سابق کشور که مخالف جدی تداوم حضور و امضای پیمان امنیتی با ناتو و امریکا بود، با بیان اینکه قرارداد امنیتی با امریکا باعث وسیع‌تر شدن دامنه جنگ شده، گفته است که مردم حضور نیروهای خارجی را در صورتی که باعث صلح و امنیت نشود، نخواهند پذیرفت. دفتر حامدکرزی در خبرنامه‎ای، ناخرسندی رییس‎جمهور سابق کشور را از وضعیت امنیتی و انتظاری که وی از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان دارد، بیان کرده است.
وی گفته است: “مردم افغانستان ۱۴سال قبل، حضور نیروهای خارجی را به این امید پذیرفتند که نتیجه آن، امحای تروریزم و برگشتن صلح کامل به کشور شان باشد، اما حضور نیروهای خارجی تحت نام جنگ علیه تروریزم نه تنها اینکه تروریزم را ریشه‎کن نساخت، برعکس تروریزم در این مدت قوت بیشتر یافت و متأسفانه امضای قرارداد دوجانبه امنیتی و دفاعی با امریکا نیز برخلاف انتظار مردم افغانستان، باعث کاهش نا‌امنی نگردید، بلکه دامنه جنگ را وسیع‌تر ساخت.”
کرزی گفته است: “بد‌تر از همه اینکه رییس‎جمهور امریکا حین اعلام تداوم حضور نظامی کشورش در افغانستان اصطلاح غیرمتداول “فصل‌های جنگ” را به زبان آورد. این بدین معنی است که مردم افغانستان باید به صورت دوامدار درگیر جنگ بوده و منتظر فصل‌های آینده جنگ نیز باشند. در عین حال، اکنون کاملاً واضح است که جنگ‎افروزی طالبان در دهات و شهرهای ما زمینه‎ساز حضور نیروهای خارجی در کشور می‌شود.”

حضور قانونمند یا تصمیم یک جانبه
در نهایت اینکه آگاهان امور معتقد اند هرگاه این حضور قانونمند شده و در قالب یک قرارداد دوجانبه با دولت کابل صورت بگیرد، بهتر از آن است که به شکل تصمیم یک جانبه از سوی کاخ سفید اعمال گردد. جاوید کوهستانی،‌ آگاه مسایل نظامی، باورمند است که “هرگاه این حضور بتواند در چهارچوب یک قرارداد منظم، نظام‎یافته و سازمان‎دهی شده صورت گیرد، خواهد توانست در تجهیز و تقویت نظامیان افغان مؤثر واقع شده و در محو تروریزم و نابودی جنگ کمک نماید. اما اگر این حضور به شکل بی‎قاعده به پیش رفته و بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی و نظامی افغانستان باشد، مثل سالیان گذشته از تأثیر شایان و چندانی در بهبود اوضاع امنیتی و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان برخوردار نخواهد بود.”
کشته شدن 977 طالب مسلح درجریان دوماه گذشته درولایت هلمند
وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 977 طالب مسلح در جریان عملیات های شاهین، امید و قاطع پامیر در ولایت هلمندخبر می دهند .
در خبرنامه ی وزارت دفاع ملی که به کلید فرستاده شده آمده، در این عملیات ها 977 طالب کشته، 11 طالب اسیر217 طالب زخمی و 850 حلقه ماین جا گذاری شده توسط این گروه از سوی نیروهای امنیتی کشف و خنثی گردیده است .
این عملیات ها در ولسوالی های موسی قلعه، کجکی، ناد علی و گرشک این ولایت از سوی قول اردوی 215 میوند انجام شده اند.
دراین عملیات ها 11 تبعه پاکستانی که همراه با گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغان می جنگیدند نیز کشته شده اند .
این در حالیست که در حال حاضر در شماری از ولایت های افغانستان نبرد در برابر گروه طالبان جریان دارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA