ads

نقش فستیوال فلم زنان هرات در جایگاه زنان

امسال، فستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات برای سومین بار در قلعۀ نظامی باستانی ولایت هرات برگزارشد و پیام آن “مبارزه علیه خشونت درمقابل زنان و تشویق فلم‎سازان جوان زن افغان برای دادخواهی” خوانده شده است.

نویسنده: The Killid Group
5 عقرب 1394
نقش فستیوال فلم زنان هرات در جایگاه زنان

امسال، فستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات برای سومین بار در قلعۀ نظامی باستانی ولایت هرات برگزارشد و پیام آن “مبارزه علیه خشونت درمقابل زنان و تشویق فلم‎سازان جوان زن افغان برای دادخواهی” خوانده شده است.فستیوالی که درآن بیشتر از 60 فلم محلی و بین‎المللی به نمایش گذاشته شد تا دیده شود که فلم‎سازان چگونه اوضاع زنان جهان را به تصویر کشیده‎اند. دو سال قبل، دوسازمان افغانی به نام‎های “آرمانشهر” و “خانه فلم رويا” برای نخستین بار چنین فستیوالی را راه‎اندازی کردند.
رویا سادات، رییس “خانه فلم رويا ” و بنیانگذار “فستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات”، می‎گوید: “بسیار دشوار خواهد بود که گفته شود با تدویر این فستیوال به هدف رسیده‎ایم، مگر گفته می‎توانم که این اقدام، گام خوبی در جهت باز نمودن سر گفتگو با تولیدکنندگان فلم در جامعه است تا از ایشان بخواهیم از طریق فلم‎های خویش از حقوق زن و حقوق بشر دفاع کنند. بدون تردید این کار تأثیرات خویش را دارد، مثلاً همین امسال تعداد بیشتر فلم‎سازان جوان که راجع به وضعیت زنان کارهایی داشته‎اند، تقاضا کرده‎اند فلم‎های شان از طریق فستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات، به نمایش گذاشته شود.”
بعد از مراسم گشایش و نمایش فلم‎ها، فرهاد دریا هنرمند مشهور افغان و سفیر صلح سازمان ملل متحد نیز آهنگ‎های زیبایی را برای خوشی خاطر شرکت کننده‎ها اجرا کرد. فرهاد دریا همچنان تدویر این فستیوال را در جهت تشویق زنان افغان ممد خواند و اضافه کرد: “هرچند فکر نمی‎کنم چنین فستیوال‎ها نتایج معجزه‎آسایی داشته باشد، ولی بدون شک امیدواری‎هایی را ایجاد می‎کند تا مردم با تماشای فلم‎ها کارهای بیشتری درجهت بهترشدن زندگی اجتماعی خویش انجام دهند.”
هرچند فستیوال مذکوربه دلایل امنیتی در سه روز درمکان‎های مختلف تدویر یافت، باآنهم صدها تن در آن شرکت ورزیدند. سویتا درانی، فعال حقوق زن، با اظهار این که تمام صحبت‎ها در محور مبارزه علیه خشونت در مقابل زنان می‎چرخید، افزود: “برگزاری چنین فستیوال‎ها در نمایش قدرت زنان خیلی مؤثر بوده و ایشان را تشویق می‎کند در راستای تأمین حقوق خویش کار و فعالیت بیشتری نموده و مشکلات و دشواری‎هایی را که در مقابل شان قرار دارد، حل نمایند. همچنان سودمندی دیگر این گونه فستیوال‎ها این است که استعداد زنان را برملا ساخته و برای شان اعتماد به نفس می‎بخشد تا آنچه را که می‎خواهند، انجام دهند.”
فستیوال مذکور به حمایت و کمک والی هرات، فدراسیون بین‎‏المللی حقوق بشر و چندین نهاد بین‎المللی خیریۀ دیگر برگزار گردید. در ختم روز سوم فستیوال، مقامات بلندپایه نیز برای تقدیم جوایز فلم‎سازان حضور به هم رساندند. یک فلم محلی به نام مهتاب (داستان دختر جوانی که در هنگام کودکی در قید ازدواج اجباری درآمده است)، برندۀ یکی از جوایز گردید. لینا علم، هنرمند سینمای افغانستان که در این فلم نقش مادر را به دوش داشت و جایزه بهترین هنرمند زن را نصیب گردید، می‎گوید: “بسیار احساس شادی می‎کنم، از چشمانم اشک جاری است، بی‎نهایت خوش هستم…. یک چیز خیلی عالی و خارق‎العاده برای من و شاید برای همه این باشد که همین اکنون در کشور ما جنگ جریان دارد. این جا و آن جا حملات انتحاری صورت می‎گیرد، ولی ما هنوز زنده هستیم. وقتی مردمی را مشاهده می‎کنم که با وجود نبود سینما در ولایت شان، به این جا تشریف آورده و فلم‎ها را تماشا می‎کنند خیلی خوشحال می‎‏شوم و همین امر نزد من پیام بزرگ پیروزی و موفقیت است.”
رولا غنی، خانم رییس‎جمهور اشرف‎غنی، نیز “فستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات” را از طریق ویدئو تماشا نموده و گفته است که این ابتکار به معنی تحت شعاع قرار دادن ابعاد خشونت توسط ابزار هنری است. همچنین رویا سادات، “فستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات” را وسیلۀ تشویق زنان در مبارزه برای احقاق حقوق شان دانسته و افزود: “زنان در بخش‎های مختلف جهان حتی در کشورهایی که مدعی تأمین شرایط بهتر زندگی برای زنان می‎باشند، رنج می‎برند. فلم‎هایي داشتیم که مشکلات و دشواری‎های زنان هند و سایر کشورها را به نمایش می‎گذاشت. امیدوارم این گونه تلاش‎ها سبب وحدت زنان شده و آن‎ها را قادر سازد برای تأمین حقوق خویش به مبارزه برخیزند.”

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA