ads

نقشه صلح، از اسلام‎آباد تا کابل

نشست چهارجانبه با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا در اسلام‎آباد به هدف دستیابی به نقشه ‌راهی برای تحقق صلح در افغانستان خاتمه یافت. این گردهمایی مهم صلح روز دوشنبه (21 جدی) کار خود را در اسلام‌آباد آغاز کرد.

نویسنده: The Killid Group
27 جدی 1394
نقشه صلح، از اسلام‎آباد تا کابل

نشست چهارجانبه با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا در اسلام‎آباد به هدف دستیابی به نقشه ‌راهی برای تحقق صلح در افغانستان خاتمه یافت. این گردهمایی مهم صلح روز دوشنبه (21 جدی) کار خود را در اسلام‌آباد آغاز کرد. اشتراك كنندگان يك اعلامیه مشترک صادر كردند. هم چنان توافق  شد تا نشست بعدی به تاریخ ۲۸ جدی (فردا) در کابل برگزار گردد.
دراین بیانیه آمده است که شرکت کنندگان به برگزاری نشست‎های منظم با هدف دستیبابی به روند صلح و آشتی در افغانستان ادامه می‎دهند. در این نشست حکمت خلیل کرزی، معين سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، عزاز احمد چوهدری، نماینده وزارت خارجه پاکستان، ریچارد اولسن، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان و دینگ شیجون، نماینده چین در امور افغانستان حضور داشتند.
نمایندگان این چهار کشور بر اهمیت خاتمه بخشیدن به جنگ در افغانستان که منجر به ادامه خشونت‎های بیهوده در افغانستان و همچنان تشدید ناامنی در سراسر منطقه می‎شود تاکید كردند. آن‌ها  اعلام کردند كه باید گفتگوهای مستقیم صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و  طالبان صورت بگیرد.

پیشنهادات و پیش‎شرط‎ها
حکومت پاکستان  طرح هرگونه پیش‎شرط را در این مذاکرات رد نموده و از پیشنهاداتی نیز سخن به میان آورده است. سرتاج عزیز، مشاور سياست خارجي صدراعظم پاکستان گفت كه اسلام‌آباد خواهان مذاکره برای صلح است. وي افزود كه هیچ پیش‎شرطی برای مذاکرات صلح ارائه نمی‌شود. وی همچنین برای کمک به روند مذاکرات صلح افغانستان، چهار راه را پیشنهاد کرد:
1 – فراهم کردن شرایطی برای متقاعد کردن طالبان به اجتناب از انجام حملات خشونت‌بار و ترغیب آن‎ها به آمدن به پای میز مذاکره؛
2 – اقدامات بعدی برای هموار کردن راه مذاکره با طالبان در پیش گرفته شود؛
3 – طرفین اقدامات اعتمادساز در جهت تشویق طالبان به آمدن به میز مذاکره در پیش گیرند؛
4 – یک نقشه راه واقع‌بینانه و منعطف تدوین شود تا به طور گسترده‌ای تمام مراحل و فازهای مذاکرات را نشان دهد.
نماینده چین مسایلی را از قبیل همه شمول بودن این روند مطرح کرد. «لی ژوانگ» یکی از نمایندگان چین اعلام کرد: « ما باید روند مذاکرات صلح افغانستان را در مری اسلام‌آباد از سر بگیریم و طالبان را هرچه سریع‌تر به دور میز مذاکرات بکشانیم.»
وی گفت که یکی از مشکلات روند صلح افغانستان، وجود یک مسیر با راه‌های فرعی متعدد است.  این نماینده چینی اظهار داشت که باید در اين نوع جلسات تمام احزاب و جناح‎های مرتبط با روند صلح حضور یابند؛ حتی کسانی که در مورد این روند ملاحظاتی نیز دارند. وي هم‌چنان بر ايجاد اجماع کامل درمورد تاكيد كرد.
وی افزود که یکی دیگر از مشکلات پیش روی این روند این است که هر جناح سیاسی تلاش می‌کند سهم بیشتری در آن داشته باشد.
وزارت خارجه افغانستان نيز بر نظر (همه جانبه بودن پروسه) تأکید كرده است. با آغاز گفتگوهای صلح، طالبانی که به روند صلح نپیوندند و جنگ را ادامه دهند، با فشار مضاعف نظامی مواجه خواهند شد.

استقبال عمومی از  نشست صلح
مردم از نشست چهارجانبه در اسلام‎آباد استقبال نمودند. آنان خواهان تداوم این نشست و بحث روی چگونگی رسیدن به صلح در کشورشدند. خیرالله صادق، توليد كننده لباس‌هاي زنانه در شهرکابل از کارکرد خود در طی یک ماه اخیر خرسند نیست.  وي کسادی بازار را نتیجه روشن و مستقیم افزایش خشونت‎ها می‎داند. به گفته وی « با شدت گرفتن جنگ و خشونت در کشور، کار و زندگی مردم دشوار شده و بازار خریدوفروش نیز از رونق می‎افتد. لذا ما می‎خواهیم که دو کشور افغانستان و پاکستان با وساطت آمریکا و چین به توافقات بهتر و بیشتری در راستای صلح افغانستان دست یافته و به هر نحوی که شده است، مخالفان مسلح را وادار سازند از جنگ دست برداشته و به آشتی تن در دهند؛ زیرا نفع همگانی در آرامش عمومی نهفته است.»
بخشی از جریان‎های وابسته به مخالفان مسلح و گروه طالبان نیز پیش از این از روند گفتگوهای چهارجانبه پشتیبانی نموده و به صورت ضمنی چراغ سبزی به این نشست نشان دادند.
شورای حراست، اپوزیسیون سیاسی كنوني دولت، به صورت ضمنی و مشروط از این روند استقبال کرده است. اين نهادي متشكل از مجاهدین سابق می‎گوید از مذاکرات صلح دولت و طالبان به شرط تامین منافع ملی کشور اعلام حمایت می‎کند.
مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان می‎گوید که این شورا در صورت تامین منافع ملی کشور از روند مذاکرات صلح طالبان و دولت حمایت می‎کند. وی تاکید کرد که « مذاکرات صلح باید برای مردم افغانستان شفاف باشد و با رعایت قانون اساسی هیأت مذاکره کننده در این زمینه تعیین شود.»
درهمین حال، برخی از اعضای ولسی جرگه پروسه صلح را یک پروسه ملی عنوان کرده تأکید دارند که باید نمایندگان شورای ملی نیز در این پروسه اشتراک داشته باشند. عبیدالله بارکزی یکی از اعضای این جرگه می‎گوید: « این یک پروسه ملی است و باید با خانه ملت شریک ساخته شود. به نمایندگان ولسی جرگه در این گفتگوها سهم داده شود و دو خواهر و دو برادر با آن‎ها باشند که به کدام شیوه این گفتگوها به پیش می‎رود. باید نمایندگان مردم در آن وجود داشته باشند که فردا صداها بلند نشود که این را می‎پذیریم و آن را نه.»
از سویی، برخی از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که حکومت باید در کنار گفتگوهای صلح، روی یک استراتیژی امنیتی نیز کار کند تا در صورت نپیوستن مخالفان مسلح به پروسه صلح، برای جنگ با آن‎ها آمادگی کامل داشته باشد.
عبدالقیوم سجادی، یک عضو دیگر این جرگه می‎گوید: « من به حکومت وحدت ملی و سایر کسانی که دلخوش هستند، هشدار می‎دهم که وضعیت افغانستان در حالتی ا‎ست که جنگ و صلح دو روی یک سکه است. ما نباید فراموش کنیم که این گفتگوهای صلح ما را از توجه به اتخاذ آمادگی‎هایی که ممکن است دشمن در زمستان برای راه‎اندازی یک حمله گسترده در بهار روی دست بگیرد، غافل سازد.»
اما تعداد دیگری، ضمن استقبال از این روند، برخی را به سنگ‎اندازی فراروی گفتگوهای صلح متهم ساخته و می‎گویند: « لطفاً سنگ‎اندازی نکنید.» غلام‎حسین ناصری، نماینده مردم میدان وردک در ولسی جرگه، در این زمینه اظهار داشت: « در حالی که نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین در حال برگزاری است، حامدکرزی با طرح موضوع اختلافی خط دیورند سعی در ناکامی این مذاکرات دارد.»  وی افزود: « صلح نیاز اساسی افغانستان است و حامدکرزی چرا در حکومت 13 ساله خود مسأله دیورند را حل نکرد؟»

معامله حقوق زنان ممنوع
قرار نشست دوم اين نشست فردا در کابل برگزار شود. از طرفي فعالان جامعه مدنی و نهادهای پشتیبان حقوق بشر نیز هفته گذشته در نشستی در کابل تأکید کردند که سهم زنان و دست‎آوردهای اخیر آن‎ها نباید در این گفتگوها نادیده گرفته شود.
در این نشست نمایندگان ۱۱ نهاد مدنی و شبکه‎های حقوق بشری فرصت پیش آمده‌اي گفتگوهای صلح را ستودنی دانسته و از شریک ساختن پیشنهادات مردم و نهادهای مدنی در بخش صلح به حکومت سخن گفتند.
محمدفهیم حکیم، عضو گروه گرداننده گفتگوهای مردم در بخش صلح، تصریح کرد: « قبلاً ما یک نقشه ۱۰ مادهای صلح را به حکومت پیشکش کردیم و به تعقیب آن ۳۴ فقره پیشنهادات خود را در بخش صلح به حکومت دادیم. همچنان ما پیشنهادات ولایتی درباره صلح را هم آماده کردیم و به مقامات حکومت دادهایم. حالا یک فرصت مناسب پیدا شده که باید از آن استفاده خوب کنیم.»
غلام علی بریال، عضو گروه گرداننده گفتگوهای مردم در بخش صلح در اين ارتباط گفت: « صلح یک نیاز است و ما، به شمول ده‎ها نهاد مدنی دیگر می‌خواهیم که این پروسه به خوبی به پیش برود تا شاهد مشکلات دیگري در این پروسه نباشیم.»
گل‌غتی صاحبیان، عضو گروه گرداننده گفتگوهای مردم در بخش صلح در این باره افزود: « چون زنان یک قشر مهم جامعه هستند، ما از حکومت می‌خواهیم که دست‎آوردهای یک دهه گذشته را در نظر داشته باشد و زنان فعال را در این روند سهیم بسازد.»
سونیا اسلمی، عضو دیگر این گروه ادامه داد: « زنان کشور ما می‌خواهند که سهم شان در این روند داده شود و ما تلاش می‌کنیم که با همه توان از گفتگوهای صلح پشتیبانی کنیم.»
ریاست‎جمهوری در پاسخ به این نگرانی‎ها، از عدم هرگونه معامله بر سر حقوق بشر و حقوق زنان در روند صلح اطمینان داده است. محمداشرف غنی، رییس‎جمهور گفت که مردم خواستار صلح پایدار، باعزت و قانونی استند. در این روند استقلال، قانون اساسی و حقوق زنان به هیچ صورت قابل معامله نیست. اشرف‎غنی این سخنان را یک روز پیش از آغاز نشست چهارجانبه صلح، در ولایت ننگرهار ابراز کرده بود.
مجموع این رخدادها زمانی نتایج دلخوش کننده یا پیامد منفی را خواهد داشت که در عمل دیده شود چه اتفاقاتی افتاده و آیا صلح و آشتی در کشور با پیوستن تعدادی از مخالفان مسلح به این روند محقق خواهد شد یا بار دیگر این مذاکرات بی‎نتیجه مانده و دست‏آوردی برای افغانستان نخواهد داشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA